Keep it simple till sin spets

havregrynsgröt

Jag har ju varit i en svacka med maten på sistone och inte haft någon ordning alls på den fronten. Så la jag min panna i djupa veck och ba: hur ska jag komma på rätt spår igen? För jag vill det ju verkligen. Nästa tanke: Det måste vara enkelt. Inga stora åthävor, ingen panik, inget extremt. Bara enkelt, dag för dag, harva utan att krångla.

Sen såg jag en person i en viktgrupp på fb som skrev att hon hade börjat äta gröt till lunch nästan varje dag. Så himla smart grej! Känner man för något annat så är det inget som hindrar en och så kan man ju äta lunch ute ibland men liksom att ens standard ändå är gröt. (jag menar bara så att man inte i stället blir helt loco med gröten och känner att man BARA får äta det, haha). Kanske med ett stekt ägg till eller annan proteinkälla. Det är ju protein i pumpakärnor också.

Och sen måste man ju inte äta så olika mat hela tiden. Det funkar att äta superenkel mat egentligen: Melonsallad med mozzarella och linser. Köttbullar med pressad potatis. Lax med potatis. Köttfärssås med kikärtspasta. Frukt och grönsaker. Kvarg. Inte så bloggigt men himla smidigt om man inte gillar att pyssla i köket. Och vill man pyssla och testa nytt så är det ju inget som hindrar en från det heller. Så i stället för att keep it simple ska jag nu keep it supersimple! Det får nog den här skuten att gå åt rätt håll igen.

Bra idé va?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Keep it simple till sin spets

  1. Annie skriver:

    Jag håller med! har skrivit det tidigare här också att det är enklare att hålla sig inom ex en kcal-ram om man förenklar vardagen och har ett par standardmåltider som man äter ofta. Om man gör medvetna val gällande dessa standardmåltider så kan man ju också vara säker på att man ger kroppen bra näring och energi majoriteten av tiden.

    Välj t.ex. ut en ”vardagsfrukost” som du alltid äter på vardagarna. Se till att det är något du gillar, som är nyttigt (alltså bidrar med mycket av de näringsämnen vi behöver) och ger en bra mättnad. Det blir då enkelt att planera i vardagarnas frukost i förväg och förbereda så allt finns hemma. Man behöver sedan inte lägga mer tid eller energi på att fundera på vad man ska välja hela tiden.

    Till vardagsluncherna kan man välja ut 1-2 olika rena (ej processade/halvfabrikat, ex kyckling/lax) proteinkällor och 1-2 olika kolhydratkällor (ex quinoa/råris) samt någon bra fettkälla (olja/dressing/nötter/avocado/oliver). Stek/koka upp 5 portioner av varje så är veckans luncher redan klara. Lägg till lite valfria goda grönsaker och fettkällan på tallriken bara när det är dags att äta.

    Samma med middagarna om man vill hålla det väldigt lätt. Annars kan man ju ha variation där. Personligen föredrar jag att förenkla alla vardagens måltider och sedan låta helgerna bli lite mer spontana och ett tillfälle att ex prova nya recept eller njuta av gamla, lite mer avancerade, favoriter 🙂

  2. Agneta skriver:

    Här äter vi laxburgare idag. Rätt så lätt, simple men kanske inte inom ‘super simple.’ Blanda kokt, kall potatis med lite lök, rå lax, ägg och kryddor i matberedare.Panera , stek och ät.
    Jag tycker sommarmat är lättare att få ihop. Det behöver inte vara så avancerat. Typ potatis , korv, ägg, sallad , kall sås och bröd. Blir det ofta hos oss. Kram

  3. moa skriver:

    Låter bra. När man inte behöver planera och engagera sig så mycket i maten kanske man inte tänker på mat eller att äta lika mycket heller.

  4. Emma skriver:

    Bra! Någon gång i våras började jag med birchermüsli till frukost. Kvällen innan gör jag en skål med fiberhavregryn, lite chiafrön, lite äpplejuice och yoghurt. På morgonen river jag ner ett halvt äpple och strör på ceylonkanel. Så skönt och lite mysigt att ha frukosten förberedd på morgonen! (Blev inspirerad av Food Pharmacy till receptet.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s