Älskar att äta maten, hatar att laga den

En anledning till att det är så himla svårt att få ihop maten för mig ibland (även om det har blivit en miljon gånger bättre jämfört med för två år sen) är att jag älskar att äta mat. Alltså jag längtar till måltiderna och njuter när jag äter osv. På gott och ont obviously, verkar himla skönt att vara en sådan där typ som äter och tycker det är ok men inte är så fokad på mat hela tiden. Men det kommer jag alltid att vara så det strävar jag ej ens efter att sluta med pga orealistiskt. Jag har alltid älskat att äta och varit väldigt fokuserad på mat i hela mitt liv. Måste äta på vissa tider, måste äta mellanmål och måste äta mig mätt (annars blir jag panikhungrig sen och då blir det inte bra).

Det här är även en anledning till att jag småler när någon, omtänksamt nog, säger: Akta dig så du inte blir besatt och börjar äta för lite bara. Man bara: Fast det finns inte på min karta att äta för lite, jag skulle aldrig tycka att det var värt det att späka mig själv så. Åtminstone inte längre. Hur mycket jag än pysslar och trixar och tränar och fixar så finns det noll procent chans att jag skulle gå åt andra hållet och hoppa över måltider eller peta i maten. Det är emot hela min personlighet och natur.

Hursomhelst, vilket mastodontiskt sidospår. Grejen är att hur mycket jag än älskar mat och att äta så tycker jag verkligen att det är så otroligt tråkigt att laga mat! Jag gillar att hitta goda och inspirerande recept och jag har försökt – tro mig, jag har verkligen försökt! – att bli intresserad av matlagning. Har samlat på mig hundratals recept och skrivit ut och satt i en pärm osv osv osv. Men till syvende och sist så är det ungefär det tråkigaste som finns för mig. Jag är inte intresserad av att fundera på vad som passar till vad, det triggar liksom inte mina annars så hyperkreativa nervtrådar. Jag är inte intresserad av att gå runt och nyfiket botanisera i en mataffär eller testa olika kryddor för att få det godare. Jag har helt enkelt inget tålamod med att laga mat. Inget intresse, ingen fingertoppskänsla. När folk koketterar med att de helst lagar utan recept så anti-koketterar jag gärna med att om jag inte följer recepten till punkt och pricka så smakar maten skit (obs sant).

Trots att det här är ett hard fact så har jag inte insett det förrän typ för en vecka sen. Tanken slog ner som ett blixtnedslag i huvudet: Jag gillar verkligen inte att laga mat. Jag måste förstås göra det pga har på intet sätt en sådan där magisk ämnesomsättning som vissa människor har som gör att de kan äta lite vadsomhelst. Precis som att jag måste vattna mina växter fast jag hatar att pyssla med växter (jag kan se gula blad och vänta i månader innan jag plockar bort dem pga så tråkigt) men vill ha dem pga fina att titta på, så måste jag laga mat.

Men att inse att det här inte är något jag är bra på, har en känsla för eller är intresserad av kändes skönt! Jag behöver inte hålla på med krångliga recept och hela tiden nya ingredienser, jag kan harva på med lite same same. Och påminna mig själv, när jag börjar snegla i kokböckerna, om att inte krångla till det. Det blir aldrig gott när jag försöker, det är dödstrist under tiden och bara inte värt det. Ofta köper jag hem ingredienser till komplicerade rätter och sen hinner ingredienserna så småningom bli gamla och behöver slängas innan jag har lagat krångelmaten.

Litteratur, konst, illustrationer, serier, inredning, poddar – där kan jag pyssla och fixa och trixa och babbla och krångla i timmar eftersom detta är mina genuina intressen. Träning och mat måste jag liksom mekanisera pga måste göras men noll intresserad.

Ok, skön insikt, skön söndag. Hoppas att min text och insikt kan inspirera någon annan icke-matlagare till ett mer avslappnat synsätt på detta ointresse. Nu ska jag läsa och sen svänga ihop en riktigt redig kyckling-halloumi-sallad till lunch!

Resten av dagen: Lyssna på poddar, promenera, babbla, rita. Orange is the new black, nya säsongen, har jag redan sett pinsamt många avsnitt av på bara några dagar (är på avsnitt sju liksom!) så den får vänta tills i morgon bitti. 😀

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Älskar att äta maten, hatar att laga den

  1. Annie skriver:

    Håller verkligen med dig ang enkelheten! Jag skulle Alsing orka/vilja lägga så mkt tid o energi på maten som många i min omgivning. Det beror väl mesta på att jag prioriterar annat, ex träning och man har ju ett begränsat antal timmar/dygn :). Vardagar kör jag på en standardfrukost, och har 2 olika luncher som jag varierar mellan. Middagarna förbereder jag delvis på helgen, det finns alltid färdiga protein-alt (ofta vego), ris/potatis/quinoa, samt massa grönsaker. Bara att lägga upp på en tallrik i olika kombinationer och komplettera med bra fettkälla. Tror det kan underlätta att slippa den stora fokuset på mat, som även jag kan ha i perioder. Sen får helgen bli lite mer spontan. Då finns utreymme form ex prova nytt recept om man har lust :). Bara ett exempel hur man kan lägga upp det för att förenkla ytterligare.

    • Jessica Johansson skriver:

      Nää det är väl också att man inte alls är intresserad kanske. 😀 vad är det för luncher du varierar mellan? Hur gör du för att dina förberedda rätter inte ska bli tråkiga och torra? Jag har ju försökt mig på något liknande med proteinkällor osv men då slutar det med att de rätterna känns så torra. Vad brukar du t ex ha för fettkällor? Jag tror också på det där att avdramatisera och ta bort fokuset, att det nästan blir lite mekaniskt men ändå (förhoppningsvis då, hehe) hyfsat gott så att man inte tröttnar av den anledningen. Låter hursomhelst som ett perfekt upplägg som jag tror skulle passa mig!

    • Annie skriver:

      Fettkälla varierar jag en del, men jag använder t.ex. gärna vinegrättedressing om jag har en stor sallad till middag med ex tonfisk. Annars kan det bli en god bearnaise-sås till ex quron/kyckling biffar med massor av varma grönsaker ex broccoli/wokmix/blomkål, eller så tar jag aioli/romsås om jag äter lax med grönsaker och ev liten potatis.
      Annars är ju avocado väldigt bra, även att göra olika röror med (jag tål tyvärr inte avocado dock). Oliver/tapenade är också väldigt gott att lägga till maten. Nyckeln för mig är att jag inte äter särskilt mkt av dressing/sås om jag vill hålla måltiden inom en viss kcal-gräns. Jag har det mest som liten smaksättning och kanske tar 1-2 matskedar per måltid. Man får ju avgöra om man tycker det är värt att lägga dessa kcal men för min del lyfter det en måltid oerhört mkt och jag prioriterar då att få den smakupplevelsen :). Likadant med bacon för mig tex, knapersteker och strösslar tex en bit över en sallad bara för att få lite extra god smak, eller en liten klick kaviar på frukostäggen. Det gör måltiden så mkt godare och jag blir mer nöjd = långsiktigt hållbara val 🙂

  2. moa skriver:

    Hehe, vilken skön insikt. Varför ska man vara intresserad av allt, liksom. Själv är jag rätt så intresserad, men enkelhet är verkligen nyckelordet. Därför gillar jag faktiskt bäst att göra grejer utan recept, av ren lathet. Tycker det är superjobbigt att ränna runt i affären med en lång inköpslista och titta i kokboken tusen gånger medan jag lagar. Håller det hellre enkelt och går på känsla, men det blir ju inte så avancerat.

    • Jessica Johansson skriver:

      hahaha ja men exakt! för mig funkar det liksom inte att gå på känsla, hur enkelt det än är, för jag HAR ingen känsla. Jag kan gå in i en bokaffär och se på en mils håll vad som är en bra bok eller ej men inte laga en spontanrätt av det som finns i kylen om livet så hänger på det haha! Hur kan din enkla mat vara t ex?

    • Annie skriver:

      Exempel på väldigt enkel middagsmat: Man förbereder en mängd av färsbifffar/vegobiffar alt varmrökt lax/laxfilé lagad i ugn/grillad kyckling/kycklingfilé tillagad i ugnen som finns färdigt i kylen för flera dagar framöver. Där finns även lite kokt ris, kokt potatis, tillagad quinoa m.m. Sallad och olika grönsaker, gärna även en låda med olika stekta grönsaker, ex wokmix funkar jätte bra att steka upp stor mängd och bara värma på när det är dags att äta. Sen tar man fram en tallrik och väljer en proteinkälla, en kolhydratkälla, fyller upp halva tallriken med kalla och varma grönsaker och kompletterar med någon matsked god dressing/sås. Middagen är klar på max 10 minuter :). Jag som inte har något enormt behov av variation tycker det här är oerhört skönt och jag kan bli väldigt nöjd bara av att variera ex såsen eller lägga till lite nötter som topping någon dag tex.

    • moa skriver:

      Man har olika styrkor, helt klart. Jag har väldigt bra känsla för vad som blir gott i mitt tycke, men jag blir rätt osäker när jag ska laga mat till andra. Och så KAN jag inte planera. Har aldrig gjort en matsedel i mitt liv, och handlar i stort sett aldrig med inköpslista. Jag känner att jag borde planera och strukturera för att underlätta min viktminskning, men jag blir helt matt vid tanken, så jag fokar oftast på en måltid i taget och försöker göra den någorlunda balanserad. Fast jag brukar göra storkok också, och då har man ju något bra att plocka fram utan plan. Mitt upplägg är annars att försöka se till att ha bra grejer hemma: frukt, grönsaker, ägg, skafferivaror, bär och gott om örter och kryddor. Och fetaost, jordnötssmör, frön, groddar (gör själv, tips) osv. Då kan jag alltid fixa något bra att äta. Det jag verkligen kan falla på är när jag inte har bra grejer hemma.
      Men för att svara på din fråga: jättesvårt att komma på vad jag faktiskt gör för grejer. Försöker tänka tillbaka på den senaste veckan och kommer knappt ihåg nåt. Inget finns ju dokumenterat, hehe. Men en lunch jag gjorde häromdagen var att grilla på några falafelbollar jag hade i frysen, steka aubergine i lite olja och så gjorde jag en tzatziki. En omelett blev det också, senaste veckan. Inte världens mest balanserade utan protein kanske, men acceptabelt, tycker jag. Några olika återkommande favoriter är greksallad, linssoppa, spagetti bolognese och ugnsrostade grönsaker, och sånt kan ”man” ju göra utan recept. Och så älskar jag frukostmat, så ett mål kan mycket väl bli en smoothie bowl eller gröt. 🙂

  3. Tessa i höghuset skriver:

    Det är så intressant hur olika folk är, det känns som att mycket av hunger och intresse för mat är medfött. Även om det sociala och omgivningen spelar roll för hur det tar sig uttryck. Jag har tre barn och ser på dem och deras kompisar hur olika det är. Man kan se på små barn som sitter kvar vid matbordet för att få mer mat och njuter av det, medan andra har myror i rumpan och äter bara tills de inte är skrikhungrig längre. I perioder när jag varit viktfixerad och velat minska i vikt har jag dock varit mer matlängtande, just nu med mycket annan stress i livet känns mat rätt ointressant, så jag är ingen medfödd matälskare. Generellt går jag ner i vikt när det är stress och jag inte hinner planera för mat, snarare än tvärtom.

    Hatar också recept som något skrev ovan, gillar att läsa recept för inspo men orkar inte följa. Tvärtemot dig alltså. Men kör samma princip som du med tänk kring olika grupper av mat, vill helst ha både varma och kalla grönsakerckså. Tips för att få till färdiga proteinkällor utan att de bli torra är att ha en liten arsenal av tillbehör hemma. Utöver matyoughurt el créme fraiche så kanske oliver, ajvar, inlagda paprikor eller kronärtskockor (finns olika på burk från garant tex), och dra ihop tzatziki, coleslaw fetaost eller liknande.

    Ska nu gå och svänga ihop en enkel vab-lunch till mig och ett barn. Blir nog ‘dagobertmackor’ dvs bröd med stekt ägg, ajvar, tomater vitkål gurka morötter oliver och diverse annat som finns i kylen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s