Maten och träningen

En bloggläsare efterfrågade fler vardagliga inlägg. Typ vad jag gör på dagarna, hur jag mår, hur det går med maten och träningen och så. Anledningen till att jag har valt att skriva mindre om det är att det under en period blev lite hetsig stämning i kommentarsfältet och det gjorde mig stressad och fick mig att gå in och kolla efter nya kommentarer hela tiden. Men nu hittade jag inställningen för att godkänna kommentarerna innan publicering och då kan jag koppla av lite mer! Alltså obs att jag är så lyckligt lottad eftersom 99,9 procent av alla kommentarer är så fantastiska men det är någon slags känsla där. Hursomhelst, här kommer en uppdatering.

TRÄNINGEN: Jag tränade inte förra veckan av uppenbara skäl, var inte i Sverige. Men då promenerade jag i stället 11-16 kilometer per dag sååå det känns ganska lugnt ändå. Nu är jag igång med träningen igen, i måndags var jag på streetdance och så har jag promenerat lite och idag styrketränade jag och ska köra två pass till innan veckan är slut. Ska berätta lite mer snart om hur mina träningspass kan se ut en typisk dag.

VIKTEN: Vikten är oförändrad fortfarande! Jag pendlar mellan 88-90 för jämnan, till mina 162 cm. När jag började min livsstilsförändring för några år sen vägde jag 101,9 kilo men nu har jag stått still i ett år.

MATEN: Maten går bra! Alltså jag äter ju bra mat, varierad kost, mycket grönsaker, försöker få in protein i varje måltid. Inga stora utsvävningar förutom lite för mycket mat i Berlin förra veckan. Men det är fortfarande sådär att jag inte hamnar tillräckligt lågt för minus på vågen. Jag registrerar nu min kost på Olga Rönnbergs PT Online men så fort jag slarvar någon dag eller två så hamnar jag nog lite över (om än inte mycket).

MÅENDET: Jag mår ganska bra! Psykiskt är det bra just nu, fysiskt har jag fortfarande samma smärtor i axlarna osv men nu är sjukgymnasterna på spåret vad som egentligen är fel och jag hoppas bli av med det inom något halvår. Har även det lite jobbigt med mycket utslag/flagnande hud, läkaren trodde att det kunde vara psoriasis. Jag ska till hudläkaren nästa vecka och kolla upp detta vidare. I övrigt är jag glad och inspirerad, ritar massor och känner mig pigg och det är härligt.

Så, nu blir det lite mer vardagliga inlägg och så här i bloggen. Det är ju sådant jag själv gillar mest när jag läser bloggar så självklart vill jag inte tappa den biten.

Hur går det för er andra, please do tell! ❤

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Maten och träningen

  1. Lisa skriver:

    Alltså, måste bara säga att det faktum att du faktiskt hållit din vikt under ett år är suveränt. Fattar att deppen kommer över att det inte blir mer minus men det kommer, tycker du ska klappa dig rejält på axeln för en stadig vikt under såå lång tid för det är faktiskt svårare än att gå ner i vikt (tycker jag). Hepp!

    • Jessica Johansson skriver:

      TACK! ❤ jag inser att du faktiskt har rätt, om jag inte hade ansträngt mig så hade jag nog gått upp 8 kilo under samma tid och haft ett mycket jobbigare utgångsläge. Så verkligen, tack för att du ställde om mitt perspektiv lite!

  2. Annie skriver:

    Hej!
    Jag håller helt med om att du verkligen ska vara stolt och nöjd över att ha hittat en sund och stabil livsstil du trivs med, och där du kan hålla vikten. Det är något av det svåraste för mig personligen, att hitta just den balansen. Men det har du ju koll på nu, och kan alltid återkomna till detta ”läge” när du vill ligga på en sund plus-minus-noll nivå 🙂

    Däremot verkar det ju som att du fortfarande vill gå ner i vikt? Och då måste du ju ändra på ngt av det du gör i dagsläget, eftersom du ligger still nu. I ditt senaste inlägg skriver du att du ska försöka hålla kcal-gränsen mer exakt, så du är ju redan igång där :). Ev får du ju också vara öppen för möjligheten att du måste öka energiförbrukningen, alt sänka kcalibtaget med några hundra kcal om du inte får resultat på 1800-nivån. Jag vet iaf själv att jag ofta måste ner mot 14-1500 kcal/ dag för att det ska ske någon förändring. Men det är ju bäst att ta ett steg i taget och utvärdera, så man inte lägger sig för lågt i onödan. Fortsätt kämpa på som du gör, bra att jobba på det utan stress 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Som det är nu har jag som sagt inte hållit mig till kalorinivån. Gör jag det så går jag ner. En lägre kalorinivå är inte aktuellt för mig just nu, har även konsulterat med min kostrådgivare på olgas grej och jag styrketränar ju tre ggr i veckan plus mer träning så jag behöver ligga där. Dock är det väldigt svårt för mig att inte hamna över så målet är helt enkelt att klara den nivån, en dag i taget. Återstår att se om jag klarar det och annars är jag ju så duktig med maten och träningen på massa andra sätt som jag aldrig hade klarat förut. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s