Enkla rätter att variera mellan för en månad

Men nu har jag suttit någon timme och valt ut ett gäng maträtter och lagt in recepten som inte redan var inlagda i kaloriverktyget osv. Om jag känner för att äta andra rätter så är det bara kul och absolut inget negativt, men om jag bara orkar/kommer mig för med att variera mellan dessa så är det också toppen!

Jag tänkte att någon kanske helt sonika vill sno mina rätter. På torsdag ska jag och min matlags-vän ha matlag igen och laga bara proteinkällor.

Frukost:

Fiberhavregrynsgröt
Anjas smoothie med spenat
Frozen banana yoghurt
(eller något helt annat som jag känner för)

Mellanmål på förmiddagen:

Äpple och morot
Om jag har tränat eller är hungrig, kvarg med frön och bär
(eller något nytt som jag aldrig har provat förut)

Mellanmål på eftermiddagen:

Kvarg med frön och bär
Om jag orkar och vill: Variera med mellanmål från Olgas sajt

Lunch/middag:

  • Matvete eller pauluns grynblandning med köttfärsbiff och hummus + sallad
  • Pestotorsk med kikärtspasta
  • Köttfärssås med glasnudlar (eller annan kolhydratkälla) och ruccola plus sparris och sojabönor
  • Fiskekakor eller annan valfri proteinkälla med blomkålsris, sallad, avokado och någon röra
  • Sojanuggets med haricots verts, broccoli, hummus och blandsallad – med blomkålsris, i fullkornswrap eller med matvete
  • Kycklingwraps med mycket grönsaker
  • Parmesanköttbullar med Pauluns blandning/matvete/quinoa, någon röra och grönsaker
  • Turkisk linsgryta med fetaost
  • Kycklingsallad i olika varianter
  • Köttbullar med pressad potatis
  • Zucchinibiffar med matvete, röra och sallad

Så tänkte jag på ett ungefär och jag kommer att göra mitt allra bästa förstås. Men orkar jag inte fixa något av tillbehören eller får ändrade planer och äter på stan osv osv – så är det inte ett misslyckande. Jag tror det är så himla viktigt att sluta tänka så och vara så hård och ”ätstörd” mot sig själv i tankarna, åtminstone för mig. Nu har jag en härlig och färgstark meny att plocka ifrån om jag vill. Kul och inspirerande!

Vad tänker ni?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Enkla rätter att variera mellan för en månad

  1. Madde skriver:

    Så bra att ha ett par ideér i bakfickan. Samtidigt får man inte vara extremt hård mot sig själv heller. En sa en gång att lever man 80% nyttigt kan man leva 20% onyttigt. Tyvärr har jag nog levt tvärtom ett tag nu vilket syns direkt på mig 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s