Så himla bra tips om livsstilsförändring och viktnedgång

Jag tycker att jag bara går runt och får massa insikter jämt och ständigt numera, skrev ju om några för inte så längesen. Här kommer några till, just när det gäller vikt och mat och träning!

Good enough. Ibland är det så lätt att tro att man måste vara perfekt hela tiden och köra stenhårt och all in för att klara något. Men i själva verket är det ju precis tvärtom. Om man bara kopplar av lite och tar det lite lugnt och tar en dag i taget så blir allting hundra gånger lättare. Prova själva! (Nä jag menar så klart inte äta godis varje dag, jag räknar ju kcal)

Keep it simple. Ett annat råd som Olga Rönnberg ofta ger är att man ska hålla det enkelt. Enkla recept, enkel mat, inte för många ingredienser att hålla reda på. Jag har börjat följa det och plötsligt blir det hundra gånger lättare att inte äta för mycket. För att jag inte snurrar till allt liksom. Blir det kvarg med bär och frön och kanel till mellis sju dagar av sju så är det väl toppen.

Återvänd alltid till proteinet. Något jag numera tänker till varje måltid är: Innehåller den här måltiden ordentligt med protein? För en person som har svårt att bli mätt är det viktigt att varje måltid innehåller mättande komponenter. Protein är alltså det första jag tänker nu när jag bestämmer vad jag ska äta. Och därför har jag inte ätit min halloumisallad på en månad till exempel, för att jag har hittat bättre alternativ och jag gillar att vara mätt.

Spänn magen. Tydligen använder jag som sagt inte min bålmuskulatur som jag ska så nu går jag och drar in svanken och spänner magen så fort jag kommer på det på promenader eller vid diskhon eller på styrkepassen. Spänna, spänna, spänna. Har hopp om att det kan råda bot på mina stora problem med skuldror osv på sikt.

Och vips! Efter Budapest vägde jag 90,6 igen om jag inte minns fel och nu väger jag 88,7 eller liknande. Jag har valt att inte skriva ut min vikt här varje vecka eftersom det bara stressar och pressar mig och ibland kan skapa en hetsig stämning i kommentarsfältet. Men då och då kommer jag berätta vad jag väger, när andan faller på! Det är ju inte heller kul att ha stått still så länge och berätta det varje vecka, det känns liksom nästan destruktivt att sätta den pressen på mig själv. Så det blir ytterligare en insikt i min livsstilsförändring, känns fint!

Plus att en livsstilsförändring är så mycket mer än bara vikten, vilket jag är ett levande bevis på. Hundra gånger mer hälsosam och medveten och stark än för två-tre år sen men ”bara” gått ner 13 kilo sedan dess.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så himla bra tips om livsstilsförändring och viktnedgång

  1. Emma skriver:

    Du är fantastisk!

    Visst är det en härlig känsla när man plötsligt ”fattar” saker på ett nytt sätt? Det kan vara något som man hört tidigare men plötsligt så INSER man vad det innebär på riktigt. I love it.
    Keep up the good work!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja exakt så! Folk säger ”spänn magen” i tre år och sen plötsligt bara: ”Jahaaaa, det är så här de menar!” Tack för dina fina ord!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s