Så får du matlådor för nästan en månad på ett par timmar!

Här kommer världens bästa lifehack! Igår morse vid halv sju satt jag och åt frukost i soffan och kollade på en serie när min matlag-kompis Angelika skrev på fb och frågade om jag hade några påskplaner. Två timmar senare möttes vi upp och handlade och hade ett helt spontant matlag på självaste påskafton! Men vi gjorde lite annorlunda den här gången.

Färsbiffar med en klick guacamole, grönsaker och supermix med råris osv.

I stället för att laga hela rätter och frysa i matlådor så lagade vi enbart proteinkällorna. Så fryste vi in dem i fryspåsar. Sedan kan man plocka fram och tina proteinkällan och bara kombinera med valfri kolhydratkälla + grönsaker + ev sås/röra (bra att ha t ex färdig hummus, färdig paprikaröra eller mixa ihop en edamameröra som håller 3 dagar i kylen).

SÅ PROVAR DU SJÄLV:

Vi lagade följande proteinkällor:

  • Färsbiffar (på bara ägg, vitlök, kryddor, nötfärs)
  • Parmesanköttbullar
  • Zucchinibiffar
  • Bönbiffar
  • Morots- och halloumibiffar
  • Kycklingfilé i ugn

Så såg vi till att man fick fyra portioner var av respektive grej. Så alltså två färsbiffar är ju lagom för en portion så vi fick fyra påsar var med två färsbiffar i varje.

Kikärtspasta med vitlöksfrästa haricots verts och grön paprika + kyckling från frysen.

Bestäm vilka proteinkällor du vill laga, gör inköpslista, åk och handla, åk hem och kör igång, frys i påsar, städa köket, klart!

Så himla himla smidigt! Vi var klara på några timmar och skildes åt med 24 portioner var av protein. Jag tänkte sedan koka matvete eller Paulúns supermix och lägga i matlåda i kylen, så håller de kanske tre dagar. Sen kan man koka en ny kolhydratkälla. Det här är ju perfekt att ha som lunch (eller middag när tiden tryter) och så kan man så klart också laga annan mat under tiden.

Sprid det här tipset hörni och prova själva eller med en vän. Det är BÄST! Då får man också in tänket med att börja komponera sin måltid utifrån proteinkällan (för att inte glömma proteinet, som t ex jag har gjort tidigare och därför varit hungrig typ jämt och därför småätit och därför inte gått ner i vikt… ja ni förstår).

On a sidenote: Är ju igång med att räkna kalorier igen och även med Olgas pass eftersom ryggen är bättre. Har känt hur de redan börjar göra mig starkare, det är jättestor skillnad i kroppen. SÅ ball grej! För övrigt är det vinterväder i Stockholm. Jag lyssnar på kent på hög volym när jag skriver detta (eller för det mesta egentligen) och ska strax läsa. I eftermiddag kommer vänner på fika, så golvet bör väl dammsugas också.

Vad gör ni idag?

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så får du matlådor för nästan en månad på ett par timmar!

  1. Madde skriver:

    Smart tips. Oftast lättare att fixa kolhydraterna då det inte behövs lika mycket planering.

  2. Ulrika skriver:

    ”Hur” äter din man? Delar ni kosthållning/matlådorna? Fajtas han också med extra kilon?

    Gillar din blogg!

    Kram från läsare i Gbg : )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s