Knep för att snabbt komponera måltider

Mitt nya motto är: Krångla inte till det! Hittills har det, på bara en vecka, gjort mig mycket lugnare och mindre liksom panikig i förhållande till vad jag ska äta. Det här är ju självklarheter egentligen men det självklara är lätt att glömma bort ibland. Så här försöker jag nu börja tänka:

Utgå från proteinkällan, t ex:

vegetarisk biff som innehåller protein (bönor, ägg eller så)
köttfärsbiff
kycklingfilé/kyckling i småbitar
(köttbit fast det äter jag inte)
laxfilé
stekt lax i bitar
torsk (panerad eller ej)

Om det inte finns någon sådan tydlig proteinkälla att utgå ifrån får man hitta andra sätt att få till protein i måltiden, t ex: Kan man blanda i ägg på något sätt? Lite hummus? Kvarg i röran man har till? Jag har aldrig tidigare utgått från proteinet så här men det gör stor skillnad.

Någon kolhydratkälla:

bönpasta/kikärtspasta/linspasta
matvete
ev fullkornsbulgur
Paulúns supermix
fullkornstortilla
linser
potatis (stekt, kokt, i ugnen)

Något som gör det krämigt, till exempel:

Guacamole (går att göra med kvarg har jag upptäckt = mer protein)
Rödbetshummus
Färdigköpt hummus
En klick yoghurt
Mixa ihop turkisk yoghurt, vitlök, kryddor
Rör ihop turkisk yoghurt eller crème fraîche med lite curry, salt och peppar

Grönsaker som mättar:

Råa grönsaker som rödkål, rödlök, morot, gurka, spenat, grönsallad paprika, tomat (mycket)
Kokta/stekta grönsaker som edamamebönor, broccoli, haricots verts, ärtor eller annat som går att ha i frysen och är lätt att plocka fram

Och vips
så har man en måltid som ofta blir färgglad, smakrik, mättande och innehåller allt man behöver. Det går ju att en söndag göra kanske fem olika varianter på biffar och frysa in, sedan kan man koka två olika kolhydratkällor och lägga i varsin burk i kylen och så kan man göra t ex en edamameröra eller köpa hummus som håller och ta en klick varje gång. Och så kan man skära upp de råa grönsakerna i en stor skål i kylen och ta lite varje gång och göra en ny skål efter 3 dagar.

Det här är så sjukt basic, sådan här mat får man ju liksom redan på förskolan. Men ibland när man vill något så gärna så glömmer man det enkla och gör allt jättesvårt för sig. Sådant är jag bra på. Nästa gång jag panikar ska jag gå tillbaka till det här inlägget och bara: just det, så kan man göra.

Får man ändå inte ihop det så är det ok att ibland äta färdig sprödbakad torskfilé eller färdiga biffar från frysdisken. Ingen kommer dö på kuppen och om det inte sker hela tiden är det ingen fara alls.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Knep för att snabbt komponera måltider

  1. Kristin skriver:

    Ååååh så smart upplägg! Bor på 21 kvadrat utan fläkt och tappar ofta matlagningssuget. Ska köra på det här! Din blogg är verkligen toppen:):)

  2. Anna skriver:

    Världens godaste guacamole har inget tillsatt fett: 2 avokado, 1 finhackad tomat, 1/2 finhackad gul lök, 1/2-1 lime, 1 chili, massa salt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s