När min proteinpollett trillade ner

När man plockar fram kyckling blir man poppis hos katten. 😀 Min middag idag var detta i wraps.

Jag vet inte hur jag har kunnat gå i så många år utan att min protein-pollett trillat ner. Jag har liksom ca aldrig tänkt på fördelningen kolhydrater, fett, protein?! Förutom att det kollektiva medvetandet ju under många år fokuserade på att fett var dåligt för att därefter svänga lite och tänka att kolisar var dåligt. Men det är väl liksom ett steg i min livsstilsförändring som jag inte var redo för förrän nu dårå!

Idag var ett ypperligt exempel på när jag insåg i praktiken hur stor skillnad rätt proteinmängd kan göra. Och även egentligen den första dagen då jag haft en (för mig) perfekt kalorimängd och inte känt mig jobbigt hungrig på hela dagen. Det kommer jag inte skriva mer om men har hursomhelst plats för ett litet kvällsmål också!

parmesanköttbullar

Ok, så hur märkte jag idag vad protein kan göra för skillnad? Jo, de tidigare dagarna har jag alltid haft för mycket fett och mindre protein och oftast lagom mängd på kolhydraterna. Idag råkade det egentligen bli så att jag hade rätt mängd protein för just mig (jag är rekommenderad 30 procent protein av mitt dagliga kostintag och hamnade på 26 procent idag). Det har lett till att jag inte blivit akut hungrig mellan måltiderna utan hållit mig på en behaglig nivå. Samtidigt har jag känt mig så nöjd och duktig som klarade en så här bra dag.

Mitt mål nu är att fortsätta hamna på en bra proteinnivå varje dag (åtminstone försöka)! Tidigare har jag nog tänkt att sådan detaljnivå får man börja justera senare men nu har jag insett att det är precis tvärtom. Det kommer bli mycket lättare för mig att inte äta för mycket om jag redan nu verkligen tänker på balansen mellan kolisar, protein och fett.

Har ryggskott så fysiskt är det för övrigt inget vidare. direkt Hoppas att det går över snart. Ska lägga mig raklång nu på yogamattan en lång stund.

Vad tänker ni?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till När min proteinpollett trillade ner

  1. K skriver:

    Min proteinpolett trillade ner när jag var gravid för första gången. Då gick jag ju regelbundet på kontroller och mina besök bokades alltid in 1-2 timmar efter att jag ätit frukost. På den mödravårdscentral som jag gick på var det rutin att ta blodsockerprov vid varje besök, så jag fick ett omedelbart kvitto på hur min frukost påverkade blodsockret. Jag hade helt normala värden hela min graviditet, men dom varierade ändå en del beroende på vad jag ätit. Och eftersom jag är en nyfiken själ så passade jag på att experimentera med sammansättningen på min frukost för att få så fina värden (samt så bra och långvarig mättnad) som möjligt. Och då var det helt uppenbart att proteinet var den viktigaste komponenten. Så den lärdomen har jag med mig och använder mig av i vardagen. Det har varit en viktig nyckel till att min viktresa gått så pass smidigt som den gjort. Jag har sluppit att bli vrålhungrig utan bara haft normal kurrande mage ca 4 timmar efter mina måltider. Det har även gjort att jag inte längre har sug efter sötsaker/skräpmat, förutom kring ägglossning och mens (då har jag sug i 1-2 dagar, men eftersom jag skriver in i kalendern när jag ska ha mens/ägglossning så kommer det aldrig som en chock och då kan jag lättare bara strunta i suget). Jag vet att en del blir hjälpta av lchf, men för mig gav sig aldrig suget trots att jag åt strikt i många månader. Jag har kommit fram till att jag mår bra av att äta en lagom mängd kolhydrater, så länge jag äter tillräckligt med protein. Jag tror det är viktigt att var och en experimenterar sig fram och upptäcker vad dom själva mår bra av. Säkert finns det dom som inte har lika stor effekt av ett högre proteinintag utan fungerar bättre på mer kolhydrater eller fett.

  2. Binki skriver:

    Urk vad jobbigt med ryggskottet! Jag hade det också – det som till slut fick bort det var simning. Jag vet ju att simning inte riktigt är din grej, tyvärr, så det kanske är ett dåligt tips. Men något i att spänna musklerna när man flyter fick min rygg att tagga ner – innan kunde jag inte stå upp mer än 20 minuter i taget, och var tvungen att lägga mig ner på golvet titt och tätt för att jag hade så ont.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s