Min matdagbok för söndagen och måndagen

Jag tänkte dela med mig av exakt allt jag har ätit i söndags och måndags. Det är inte perfekt, men väldigt bra ändå! I söndags åt jag frozen banana yoghurt med pumpakärnor till frukost.

Promenerade sedan en timme i väldigt rask takt. Jag la upp en liten film på instagram om någon vill se en fin liten promenadsträcka.

Till mellanmål på förmiddagen åt jag detta.

Och det här blev min ljuvligt goda lunch.

Mitt mellanmål på eftermiddagen: Kvarg med blåbär, hallon, några bananskivor och ett gäng hasselnötter. Så gott!

Till middag: Rödbetsgrejsimojs med färsbiffar.

Sen blev det måndag. Till frukost åt jag frozen banana yoghurt igen. Sedan promenerade jag raskt i en timme. Mellanmål på förmiddagen: En propud med 1 msk hackade hasselnötter. Lunch: Ingredienserna ovan i två fullkornwraps (medium-storleken, alltså inte de stora).

Mellanmål.

Middag: Morots- och halloumibiffar med kyckling, en klick mini-fraiche och lite grönsaker.

På kvällen var jag på streetdance och tog i för kung och fosterland. Min rygg behöver blodcirkulationen.

Utmaningen på matfronten framöver blir att minska lite på frukten (kanske, jag måste ju inte men tänker att man blir mättare av andra mellanmål), men framförallt öka mängden protein så att jag slipper gå hungrig. Så det kommer att vara mitt fokus kommande veckor! Utöver att hålla mig till kalorinivån förstås.

Vad har ni ätit senaste dagarna?

Annonser
Det här inlägget postades i Matdagbok. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Min matdagbok för söndagen och måndagen

  1. Anne skriver:

    Din mat låtervså god och nyttig. Följer instagram kontot och härmar några måltider men jag kan inte få under 1700 kalorier. Hur kan du få det?

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Anne! Ja den är väldigt god. För det första ska jag inte hamna UNDER 1700 kcal per dag utan just nu 1850 någonting. Skriver ogärna om kalorimängd osv. För det andra krävs det lite trixande och 1700 var svårt me 1850 eller däromkring brukar jag klara. Vad är det i kosten som går över för dig så att säga? Om jag äter t ex matvete eller fullkornsbulgur så äter jag 1 dl kokt och då mäter jag upp det med ett dl-mått faktiskt. Lycka till!

    • K skriver:

      Anne: Jag blir lite fundersam när du skriver att du härmar några av måltiderna men ändå inte kommer under 1700 kcal per dag. Då undrar man ju genast vad du äter till dina övriga måltider? Sen så är det ju ganska svårt att härma någons recept när det inte finns några måttangivelser, kanske är det där det går snett? Det är svårt att bedöma enbart från foton hur mycket som ligger på tallriken. Är det under 1700 kalorier per dag som du behöver ligga just nu? I så fall är det inte så dumt att göra upp en liten plan med hur många kalorier varje måltid får innehålla. Då lär man sig snabbt hur mycket kolhydrater, fett och protein som ryms inom de ramarna, och sen kan du lättare inspireras av ingredienserna som Jessica (eller nån annan) använder men att du tar de mängder som passar bäst för sig.

    • Anne skriver:

      K! För att du inte ska vara så fundersam hur jag när jag äter ungefär som Jessica och ej hamnar på 1700 kic ( ja det är det jag ska ligga på för att gå ner ett halvt kilo i veckan). Så äter jag en typisk dag frukost frozen banans yoghurt jätte gott ca 500 kal vilket jessica själv nämt. Mellanmål en apelsin och lite kvarg med bär och frön. Jag äter lunch en kycklingfilé stekt i olivolja med 2 dl keso, 2 tomater och en paprika. Sen mellanmål 14 st mandlar och en banan. En kopp kaffe med halv dl mjölk. Middag. Potatisklyftor i ugn med 2 köttfärsbiffar , 1 stekt halloumi bit med sallad paprika tomater etc. Ungefär det som jessica äter….. även om det ej är exakta mått så skiljer det sig knappast mycket. Hon skriver ju ingredienser samt hur vad hon äter. Och jag är inte blind eller analfabet. Nu vet du K och slipper vara så fundersam på vad jag äter för att ej hamna under 1700 kal exakt skulle jag säga.

      • Jessica Johansson skriver:

        Jag vill inte diskutera kalorier i detalj, det blir bara så himla fel känner jag. Det bästa är om du kanske tar vissa saker av det jag äter men gör en egen matplan om du vill räkna kalorier. 🙂 Jag är ingen expert eller så. Äter som sagt ej 1700 kalorier just nu heller. Lycka till!

      • Jessica Johansson skriver:

        PS till Anne: Ett tips om du vill lättare hålla kalorierna är att äta en mindre kaloririk frukost som t ex gröt med pumpakärnor och blåbär och mjölk och kanel. Eller äta bara en frukt till mellis på fm.

    • K skriver:

      Anne: Jag tycker ditt upplägg ser hälsosamt ut, men om du har svårt att komma ned under 1700 kalorier kanske det vore bra att huvudsakligen hålla dig till magra proteinkällor och bara äta sånt som nötter/frön, köttfärs och halloumi ibland. Då får du ut mer mat (volym) för dina kalorier. Sen är alltid kokt potatis att föredra framför klyftpotatis eftersom det mättar bättre. Bara ett tips!

  2. Caroline skriver:

    Frukt är iofs inte så kaloririka heller. Om man inte väljer banan förstås. Men nötter, propud och kött drar ju snabbt iväg i kalorier om man jämför med grönsaker, bönor och dyl. Men det bästa är ju att du har ju en dietist som är expert på detta så vi amatörer i kommentarsfältet behöver ju inte hålla på och gissa (som jag gör just nu) 😆

    Jag hade gärna velat veta mer om dina reflektioner kring hur ditt tankesätt ändrades från ”nej jag kan absolut inte räkna kalorier, det triggar mig, det vet jag helt bestämt!” Till att se det som ett avkopplande verktyg. Jag själv är ganska svart/vit i mitt tankesätt och inspireras av folk som kan ta sig in i gråskalan så att säga.

  3. Åsa skriver:

    Gaaaaaah, jag tycker att det låter så Viktväktarna à la 90-tal fast ännu krångligare med allt kaloriräknande och så får ni ändå gå hungriga emellanåt. Inget för mig då jag hade triggat massor på det. Men vi är ju alla olika och det finns dieter som passar alla. Men ska ni räkna kalorier för evigt? Om inte ska det bli intressent att se hur det går med vikten när ni slutar. Jag har testat och jag har alltid gått upp varenda gram plus lite till

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag ser inte kaloriräknande som en diet utan som ett sätt att slippa hamna på precis för mycket för att gå ner i vikt som det har varit innan för mig. Jag tänker absolut inte räkna kalorier för alltid utan bara under en kort period. Vissa äter också bara ca 1300 kcal vilket jag INTE gör utan jag ligger på 1800 kcal just nu. Det är ganska svårt att på egen hand veta när man hamnar på 1700 eller 2000 vilket för mig är skillnaden mellan att gå ner i vikt och inte. Om jag hamnar över vissa dagar nu så gör det mig absolut inget och det är inget jag liksom bashar mig själv för men då vet jag åtminstone. Jag blev förut triggad av att räkna kalorier men den här gången gick det bra. Däremot blir jag triggad av att prata i detalj om kalorier som det tyvärr blev lite i kommentarerna till det här inlägget, så det kommer jag inte att göra öht hädanefter 🙂 Det ger mig en intensiv lust att skita i allt haha! Så inget mer sånt för mig. Om någon tror att jag äter för mycket så får den göra det.

  4. Åsa skriver:

    Nu hänger jag inte med, kaloriräknande tycker du inte är en diet men det tycker du Viktväktarna är? Ingen skillnad om du frågar mig. Viktväktarna har ju bara förenklat kaloriräknandet till points (om de nu fortfarande använder points).

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag tänker att det också beror på vilken nivå man ligger på. Om man ligger på 1300 kalorier är ju lite skillnad mot om man ligger på 1700-1800 kalorier. Kanske handlar det bara om vad som sker inuti huvudet egentligen 🙂 har en vän som kör VV nu och mår jättebra av det! I mitt huvud är det inte diet-mode nu och därför känns det inte destruktivt eller överdrivet. Och jag får inte ångest om jag hamnar lite över vissa dagar och får äta god och varierande kost så för mig känns det nyttigt. Men jag kommer inte att räkna kalorier för evigt!

  5. Åsa skriver:

    Men fortsätt gör vad som fungerar för dig, det är ju ändå det viktigaste.

  6. Cillan skriver:

    Herregud vad mycket mat!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s