Min färgglada måndagsmat

Jag tänkte dela med mig av allt jag har ätit idag. Det blev en färgglad måndag på matfronten. Till frukost: Fiberhavregrynsgröt med kanel, pumpakärnor, mjölk och blåbär. Fortfarande en outstanding kombination enligt mig. Efter frukosten låg jag på spikmattan och rullade med tube roll pga dessa jäkla skuldror (ska ringa i morgon och boka tid hos sjukgymnast, inget jag provat hittills har hjälpt mer än i korta stunder). Sedan stack jag och Jens iväg för att skriva ut några projekt (konstnärliga). Det tog hela förmiddagen. Mitt förmiddagsmellanmål var 10 mandlar och en banan.

Vi åt lunch där. Jens köpte pasta på ett ställe intill (nä jag blir inte suktad av sånt) och jag hade med mig en sallad som jag svängde ihop på morgonen men som borde ha innehållit typ mycket mer mat pga blev inte mätt. Tack vare verktyget jag använder nu har jag insett att min halloumisallad (som förvisso brukar innehålla mycket större mängd grönsaker än ovan i vanliga fall) inte är optimal mat pga för lite protein. Ska åtgärda detta alternativt bara äta den ibland!

Skärmavbild 2017-03-13 kl. 19.30.22

Så småningom kom vi hem. Jag förberedde mellanmål och satte mig direkt för att jobba med en kopp rykande färskt kaffe.

Till middag lagade jag gröna bönbiffar med potatis och en sås på kesella, citron, gul lök, salt, peppar. Alltså i ärlighetens namn var inte maten särskilt god, är det bara jag som misslyckas med maten emellanåt (mycket mer sällan nu än förut!)? Det här var ingen optimal matdag för mig personligen. Kalorimässigt var den bra men maten var inte tillräckligt bra planerad av mig eftersom jag gick hungrig mycket. Har börjat tänka mer och mer på sådant i planeringen och bitarna faller på plats lite i taget. Och nej, man behöver inte gå hungrig om man vill gå ner i vikt, då planerar man/äter fel.

Vad har ni ätit idag?

Annonser
Det här inlägget postades i Matdagbok. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Min färgglada måndagsmat

  1. Em skriver:

    Du kanske kan lägga till fler proteinkällor till din halloumisallad? Typ bönor, kikärtor eller ägg- eller lite av varje. Jag åt en supergod och matig sallad idag gjord på vitkål, morötter, mathavre, kikärtor, ägg, balsamvinäger, olivolja, citron, vitlök, örtsalt och svartpeppar. Tips!

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej och tack för tips 🙂 ja jag hade ju matvete, morot, rödkål, halloumi, gurka, paprika, spenat, olivolja, solrosskott i just denna. Får äta den ibland med ytterligare proteinkällor, annars ser jag fram emot att upptäcka massa andra goda matiga sallader också!

  2. moa skriver:

    Tips på god och nyttig grej som jag tycker mättar bra är ugnsbakad broccoli. Jag brukar ta ett helt huvud själv och göra ganska små buketter som jag vänder i olja (kanske 1-2 tsk, ordentligt ”ingnuggat”), salt, peppar och olika örter och kryddor. Kan t.ex. vara lite rosmarin, vitlökssalt eller chiliflakes. Lägg på en plåt och in i ugnen. Jag går på känsla så vet inte tid och grader, men samma som när man ugnsbakar grönsaker ungefär och kanske 15 minuter? De ska få lite färg. Mycket godare än kokt broccoli, tycker jag i alla fall 🙂

  3. Åsa skriver:

    Tack för att du lägger ut din mat, bra inspiration! En fråga, äter du något innan du tränar? Jag är alltid orolig att bli hungrig och känna mig svag när jag tränar.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag tränar oftast på morgonen och då äter jag frukost innan. Enligt Olga ska man äta något litet och proteinrikt innan och sen frukost efter men jag måste äta min frukost direkt när jag går upp så det passar inte mig. 🙂 annars brukar jag träna på kvällen enstaka gånger (ofta bara en gång i veckan då jag går på streetdance) och då äter jag middag innan!

  4. Annie skriver:

    Jag tycker dock att det är lite väl generaliserande att säga att ”man inte behöver gå hungrig för att gå ner i vikt, då planerar man fel”. Hunger- och mättnadskänslor, hormonbalans m.m är olika för alla personer, och man kan absolut minimera tiden man behöver gå hungrig/sugen genom att hitta den kost som passar ens preferenser (vissa föredrar lchf, andra mest vegetariskt, en del vill ha mkt kolhydrater och mindre fett osv). Men för många krävs det faktiskt att man får acceptera perioder med hungerskänslor emellanåt för att lyckas med viktnedgång, iaf är det så för min egen del. Jag har nog relativt bra grundläggande koll på kost/näringslära (utbildad ett par år inom kostvetenskap m.m.) och vet hur jag ska göra för att få mesta möjliga mättnad utifrån den kcal-mängd jag vill ligga på. Dock går jag inte ner om jag inte medvetet begränsar matintaget ibland och får vara hungrig ett tag mellan måltiderna, framförallt på kvällstid då det är så lätt att äta för mycket av ovana.
    Man bör kanske vara lite mer försiktig med att generalisera saker som ska vara ”allmängiltiga” 🙂 bara så att inte vissa tror att de gör ”fel” när de i själva verket ligger på ett bra underskott. Detta gäller ju då såklart om viktnedgång är målet. Processen brukar ju även bli mer utmanande ju närmare målet man kommer, och kanske är det mer aktuellt med ”hunger-problemet” för de som är i sluttampen och har ca 3-5 kg kvar till sitt mål. Då krävs ju ofta att man får lägga i en ”extra växel” för att uppnå önskat resultat. Och då kan man ju fråga sig om det är värt det, om uppoffringen är värd målsättningen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s