5 insikter jag har fått på sistone

Jag vet inte hur ni är men själv lär jag mig saker och får insikter typ hela tiden. Tänkte dela med mig av ett gäng sådana från sista tiden.

detvarsåsvårt

1. Jag gjorde en lista för ett år sen. Den innehöll saker jag vill lära mig någon gång. Borra, keramik, virka och brodera, byta eluttag på lampor. Sådana saker. Nu har jag ÄNTLIGEN kommit igång med punkt 1, att lära mig indesign och Photoshop lite bättre. Det tog bara ett år, hehe. Idag har jag suttit och pillat lite med indesign, gjorde bland annat den ovan och har lärt mig hur man gör häften så att jag kan skriva ut små fanzines/häften med mina teckningar och så. Väldigt kul! Insikten här var alltså att sådant här får ta tid, men det är kul att veta vad man vill lära sig och att det finns så mycket att man aldrig kommer hinna allt. Insikten är också att jag inte längre vill lära mig riktigt alla de där sakerna, måla väggar skippar jag till exempel. Det kan jag anlita någon proffsig att göra när det behövs (det är ju inte så ofta precis)!

2. PROTEIN!! Jag pysslar en del i kost-verktyget på Olgas PT online nu eftersom jag använder det. Och jag vet att det blir bättre om jag verkligen engagerar mig i det. Redan efter att ha fyllt i på riktigt i bara några korta dagar har jag förstått att jag har ätit alldeles för lite protein, inte konstigt att jag har varit hungrig och småätit massa nötter och grejer mellan måltiderna förut! Många av mina favoritmåltider innehåller för lite protein. Vissa av dem kommer jag fortsätta att äta ändå för att de smakar gott men i så fall försöka i mig protein under andra måltider den dagen. Tips till alla som använder någon tjänst/app för att räkna kalorier: Lägg in ALLT ni ska äta kommande dagar, då ser ni balansen mellan protein, fett och kalorier och kan justera redan i förväg.

3. Jag måste prioritera kosten och träningen först. Alltså missförstå mig inte. Jag måste så klart prioritera mina jobbuppdrag först. Men sen.  Om jag ska klara att hålla motivationen uppe till att hålla på med det här så måste jag vara helt dedikerad liksom. Kan inte tänka: ”Jaja, jag vill verkligen läsa/kolla på ett avsnitt av den här serien/scrolla instagram/läsa bloggar nu, jag får promenera sen.” Måste följa det jag har skrivit i kalendern och laga mat i tid, annars blir det så jobbigt med allt.

16939523_10158250735630366_8910757897155392262_n

4. Romandisciplin. Insikt: Jag måste disciplinera mig med romanskrivandet nu, annars kommer mina pågående romaner aldrig att bli klara och det är ju en flerårig process innan en roman kommer ut, om den blir antagen. Skriver du också roman? Tips! Gör samma sak. För mig blir det antingen en timme varannan dag (i kalendern med klockslag!) eller två sidor varannan dag. Det förstnämnda om jag hinner, det sistnämnda om jag har mycket den veckan. Klara färdiga gå!

5. Insikt: Jag tror att jag kommer nå mina viktmål i år. Jo men faktiskt! Med den här nya onlinegrejen och om jag tar det en dag i taget och inte hetsar upp mig eller blir manisk åt något håll utan bara liksom lunkar på. Men det kräver förstås att jag håller koll varje dag på hur mycket jag stoppar i mig. Min impuls är alltid att äta för mycket.

Har ni fått några insikter på sistone?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 5 insikter jag har fått på sistone

  1. Anne skriver:

    Vilka är de andra 2 insikterna?

  2. K skriver:

    Förut trodde jag alltid att det räckte med att ha koll på maten till en början och att de goda vanorna bara skulle rulla på av sig själv så att jag förblev smal när jag väl kommit i mål. Så kanske det fungerar för vissa människor, men om man (som jag) haft övervikt i någon grad under större delen av sitt liv – då är det de gamla vanorna som har en tendens att komma tillbaka och sen rulla på av sig självt igen tills vikten är tillbaka på ruta ett. För mig så finns det inget annat alternativ än att äta bra VARJE dag, alla dagar om året. Visst, jag skulle inte gå upp i vikt om jag slarvade en dag. Men den enda dagen skulle skicka signaler till hjärnan om att påbörja utskicket av alla gamla impulser (sug efter viss mat), tills dess att jag mentalt blir den person jag var när jag var tjock. För jag är verkligen annorlunda i huvudet nu när jag lever hälsosamt. Jag har mer tålamod, är mer positiv, social och spontan, och har automatiskt lust att träna och äta bra. Det är en läskig tanke att det krävs så otroligt lite för att sätta allt i gungning, men jag väljer att se det som att jag har otroligt mycket makt över mig själv och mitt liv. Och det är faktiskt lite häftigt!

  3. Lena skriver:

    Hej Jessica! Ett tips för att få i dig mer protein är att äta hempfrön. Det innehåller hela 34 gram/100 gr. Jag strösslar det på det mesta som tex yoghurt, gröt, smoothie, juice, sallader osv osv. Kram och lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s