Yoga, fruktmellis och ljuvliga veggiebiffar

Här kommer en liten dagbok som utlovat. Jag hade tänkt blogga tidigare idag också men just då klarade jag inte av att sitta vid datorn pga dessa skuldror som smärtar extra mycket just nu. Så jag fick vara i rörelse i stället. Men bättre ett inlägg idag än inget alls, right? Så här var min dag:

På morgonen åt jag fiberhavregrynsgröt med blåbär, kanel, mjölk och 1,5 msk pumpakärnor. Jag envisas med den här kombon för att den är magiskt god, den går inte att tröttna på. Under tiden kollade jag på The good wife på Netflix (som jag också envisas med just nu, tror jag hunnit till säsong 5 under mina morgonsessioner!).

Sedan begav jag mig iväg till Odenplan och Naprapathögskolan. Fick fler övningar och det kändes bra. Smärtan kommer dock tillbaka nu så fort jag sitter en stund vid datorn, vilket ju blir lite knepigt eftersom alla mina jobbuppdrag sker vid datorn. Men det kommer bli bättre om jag kör yoga och stretch och styrka och så! Axlarna är liksom framåt-åkta och måste tillbaka och bål + rygg + skuldror måste stärkas upp och musklerna bli längre osv. Lite svårt att känna så just nu bara. Hursomhelst, vägen dit och hem var också angenäm för då läste jag vidare i Is av Anna Kavan och lyssnade på kent och sånt. Solen sken.

När jag kom hem: Lite jobb, 1 st äpple, dusch, smink och sen begav jag mig iväg för att luncha med min vän Klara. Vi hängde massor och hade slututställning ihop när jag gick på Forsbergs men numera bor hon i New York och jobbar med reklam där och vi har inte hängt på evigheter. Det var sååå kul, vi bara gapskrattade och skvallrade och det kändes inte alls som att det hade gått många år sen vi satt på tumanhand och babblade sist. ❤

Jag må vara en vekling men väldigt rött kött gör mig en smula förskräckt numera (alltså typ ”rare” om ni fattar) så lunchen får bli i svartvitt och jag fick be dem att steka på mitt kött lite mer, hehe. Det var någon form av lamm med potatis och lite sås.

mogu_takahashi

När jag kom hem jobbade jag och jobbade och hade så ont i axlarna att jag nästan försmäktade men försökte resa mig och röra på mig oftare än vanligt. Ett härligt brev från Japan väntade på mig (la mitt iphone-fodral över adressen bara) med ett fanzine som jag beställde nyligen, av Mogu Takahashi. Vad kan man INTE älska med ett sådant här kuvert? Jag ska spara det för evigt.

Så småningom snörde jag på mig skorna och promenerade en timme i rask takt (väldigt rask!) och passade på att hämta ett bokpaket på posten med bl a del tre av Elena Ferrante! Kom hem, jobbade lite till.

mellanmål

Och provade att äta bara frukt och grönsaker till mellanmål för första gången. Det var gott!

En fotogenisk katt. ❤

Till middag åt jag rester från häromdagen: Morots- och halloumibiffar med matvete, hummus, grönsaker. Sedan körde jag youtube-yoga och övningar från naprapaten i över en timme! Och sen har jag plockat och fixat här hemma, ansökt om att få stå med mina teckningar på en designmarknad, kört igång en ännu bättre teckningskampanj för att försöka få in lite pengar (vilket jag verkligen behöver nu i mars) osv. Stegisen ligger på 11.231 steg.

Dessutom har vi bokat biljetter till en Thåström-konsert i november (inte många riksdaler kvar på kontot efter det men det kommer ju vara värt det sedan!), jag har lyssnat på några avsnitt av podden Flora och Frida och sjungit falskt till kents Quiet heart. Det här var väl en helt exceptionellt bra dag på matfronten. Nu ska jag fortsätta i samma anda! Men just nu: Försöka koppla av i skuldrorna och lägga mig raklång.

Hur har ni haft det?

Annonser
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Yoga, fruktmellis och ljuvliga veggiebiffar

  1. Johanna skriver:

    Säger det igen: Prova att skaffa ett par gångstavar! Det har hjälpt mig massor vid onda och stela axlar/rygg. Att de dessutom ökar intensitet och alltså förbränning vid promenader är ju inte dumt heller.

  2. Moa skriver:

    Usch, det låter hemskt att ha så ont. Använder du externt tangentbord eller bara laptopen på jobbet/hemma? Om du inte har ett externt skulle jag införskaffa det genast. Jag kan inte skriva på laptopen många minuter innan jag får ont i händer och axlar. Det blir ju liksom så smalt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag skriver direkt på laptopen tyvärr, men har så svårt att använda mus så tveksamt om det funkar för mig med tangentbord. Men jo, jag ska ju jobba så här länge, kanske resten av livet så jag måste ju ordna till det med ergonomin nu 🙂

    • Moa skriver:

      Klurigt! Jag tror att det ska finnas tangentbord med platta, men jag vet inte riktigt. Det är svårt det där med ergonomi. Jag har också ett jobb som går ut på att skriva nonstop typ, och det blir ju närmast katastrof när man får ont. Min strategi är att åtminstone ha en okej ergonomisk arbetsplats, men framför allt på att ta pauser så mycket det går och att motverka med träning och rörelse. Och att se om jag kan ta några sjukdagar eller jobba halva dagar när jag börjar få ont.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s