Triggerpunkter och ergonomisk sömn

Ja även jag fattar att det inte är särskilt ergonomiskt att sitta och rita sådär som på bilden ovan, uppkrupen i soffhörnet med ritblocket på en kudde i knät. På sistone har min kropp protesterat så mycket att jag nästan blivit galen, med någon form av kulminering senaste dagarna då jag verkligen haft så jobbig känsla i kroppen att jag känner mig frustrerad av smärtan och inte vet hur jag ska orka ha det så här länge till.

Så: I stället för att lipa (inte för att det är något fel med det) har jag gjort lite research och kommit fram till orsaken till mina problem:

  • Extremt icke-ergonomisk sömn med för liten kudde och fel sovställning. Jag bytte sovställning i natt och ska nu lära mig att sova på sidan igen i stället för på mage (!). Mina skuldror blir ju spända hela natten har jag insett.
  • O-ergonomisk arbetsställning. Bordet jag sitter och jobbar vid med min laptop (köksbordet) är för högt, vilket gör att jag nog omedvetet drar upp axlarna eller åtminstone spänner dem. Jag ska fundera på hur detta åtgärdas bäst. Om det blir höj- och sänkbar kontorsstol hemma (tack du som tipsade!) eller att försöka sitta mer på kontoret. Eller både och.
  • Bär tungt. Jag bär ofta tungt. Bok, skrivbok, fysisk kalender och inte sällan laptop. För att nämna några saker. Ska börja att alltid ta ryggsäck om jag måste släpa med mig datorn. Och försöka ta min härligt tantiga dramaten om jag måste storhandla (eller storhandla på nätet).
  • Fel bh-storlek. Jag har förstått att massa kvinnor går runt med fel bh-storlek fast de inte vet. I dagarna ska jag gå till Lindex och se till att få hjälp att verkligen hitta rätt bh-storlek, sedan får jag göra det en gång till när jag har gått ner mer i vikt.
  • Övervikten. Leder och muskler överbelastas och på sikt tär det ju på kroppen. Jag har även insett att jag har triggerpunkter och muskelknutor i nästan hela kroppen. Lite läskigt när jag förstod det! Det är muskelknutor precis överallt runt mina skuldror, hela ryggen, ländryggen, överarmarna, bröstet, runt knäna, fötterna…! Bara som pärlband av små små knutor när jag drar fingrarna över huden.
  • Träningen. Jag har läst att man kan få mycket muskelknutor/triggerpunkter av träning. Den tänker jag så klart inte sluta med dock!

Min plan på hur jag ska fixa problemet:

  • Sova ergonomiskt. Köpa en ny kudde.
  • Gå regelbundet på thaimassage (för att den är så redig!) under en period, så ofta jag har råd.
  • Gå någon gång till till Naprapathögskolan och få alla övningar hon har tänkt ge mig, sedan kanske gå tillbaka igen om en månad.
  • Göra övningarna jag får så ofta som möjligt, regelbundet. Vissa varje dag, andra varje träningspass.
  • Fixa bh i rätt storlek.
  • Fortsätta att stå med min point pressure ball.
  • Fundera på hur jag ska sitta mer ergonomiskt när jag ritar och jobbar, kanske vore det bra med ett höj- och sänkbart skrivbord hemma. Tyvärr är de bara så fula och ofta vita/svarta/metallic och kontorsaktiga och nä, det funkar inte hos oss. Får fundera vidare lite på just den biten!
  • Yoga regelbundet, kanske varannan dag i början!

Kanske kan någon annan också bli hjälpt av det här. Läs på lite om triggerpunkter och muskelknutor och sånt om ni vill, himla intressant ändå. Men jobbigt. Hoppas att detta kan hjälpa! Och att någon annan kan bli hjälpt av mina insikter, det där med sömnen insåg jag t ex så sent som igår.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Triggerpunkter och ergonomisk sömn

  1. Sofia skriver:

    Får man fråga var du går och får thaimassage och om du skulle rekommendera det? Jag är på jakt efter massage som är prisvärd i Stockholm! Googlade thaimassage + ringvägen men fick upp massa olika.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag har bara gått några gånger nu men varit väldigt nöjd, det heter thaimassage.just.nu. Det står dropin men jag har ringt och bokat dagen innan (dock går jag ju på dagtid så annars kanske man får boka mer i förväg). Jag har valt thaimassage, inte oljemassage men det är ju för att jag är riktigt stel och behöver ordentlig massage. Lycka till!

  2. Lisa skriver:

    Alltså har ej koll på detta men att sitta på balansboll vid skrivbordet ska ju vara bra? Vi hade det på byrån jag jobbade på för flera år sen, jag gillade det iallafall! En sån kan man ju använda till träning eller kanske busa med katten med också 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja just det! Jag vet inte om det finns någon som är tillräckligt hög för vårt köksbord men ska kolla upp även det. Tack 🙂

  3. anna skriver:

    prova tempura madrass – finns att köpa på blocket billigt,utformat av NASA faaantastiskt för kroppen!

  4. Lena skriver:

    Hej! Gå in på TWILFIT istället. Bättre utbud och du får mycket mer personlig hjälp med att mäta osv. Lycka till! Kram och trevlig helg!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ok tack för tipset! 🙂

    • StinaS skriver:

      Eller ännu hellre. Testa Samiras Underkläder på Götgatsbacken. Riktiga proffs. Och har ALLA storlekar. Det visade sig att min storlek var 75G! Sådant ger ont i ryggen… Men med rätt BH har problemen nästan försvunnit.

      • Jessica Johansson skriver:

        Åh bra tips! Nackdelen med sådana ställen som är mindre är att de kanke förväntar sig att man ska köpa något där när de hjälper en. Plus att det kan vara dyrare än kedjorna 🙂

    • Millis skriver:

      Håller med om att du ska gå till Samiras, hon är supertrevlig och har jättebra utbud. Och absolut inte mer köptvång där än någon annanstans. Dyrare är det säkert, men också överlägsen kvalitet mot kedjorna skulle jag säga.

    • Anna T skriver:

      Ja, man ska ju förstås köpa sin behå där man har fått hjälp. Det är ju det som de hjälper en med, att hitta en som sitter perfekt. Annars finns det ju behåguider på nätet om man vill mäta hemma, som den här: https://www.twilfit.se/guide/bh-guide/

      • Jessica Johansson skriver:

        Jag fick superbra hjälp på twilfit och har haft extremt mycket för liten storlek.Det är garanterat inte enda förklaringen till mina stora smärtor, men troligtvis en av orsakerna. Nu har jag en bh i storlek 90D i stället för 85B och hoppas att det kanske blir lite bättre på sikt. I kombination med allt annat förstås!

  5. Nora skriver:

    Mot triggerpunkter mellan massage som jag vill knåda ut själv, tycker jag det är lättast med en tennisboll. Ett av mina bästa lifehacks. enklast i ryggen. Placera tennisboll mellan dig och vägg och rör runt 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja men exakt, min point pressure ball är stor som en tennisboll ungefär. Så står man mot en vägg. Superbra! Fast jag har triggerpunkter och muskelknutor överallt men en och annan får jag bort på det sättet åtminstone 🙂

    • nora skriver:

      Detta kommer kanske likna ett skämt men det är inte det… varför inte testa med kruskavel? och lägg något emellan? min PT-kusin har en foamroller som ser precis ut som en kruskavel fast i hååård skumgummi såklart. om man lägger något emellan en vanlig kruskavel kanske det funkar? 🙂

      • Jessica Johansson skriver:

        Haha hmm.. nu äger jag ingen kavel, ännu mindre en kruskavel. 😀 det låter ju himla obekvämt men det kanske funkar, jag har aldrig provat en sådan hård foamroller men inser att jag kanske borde göra det!

  6. Pernilla skriver:

    Ett tips är att skaffa ett stativ till laptopen och ett externt tangentbord. Om man sitter och jobbar vid en laptop hela tiden så böjer man nacken, ställer man den på ett stativ kommer skärmen upp, som vid en stationär dator. Detta har hjälpt mig och min nacke och mina axlar. 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Men gud vilket bra tips! Ska försöka fixa detta så snart som möjligt 🙂 då sitter jag åtminstone rätt på hemmaplan och på kontoret är det ett lägre skrivbord 🙂

  7. Anna skriver:

    Hej!
    Usch, för ömma muskler och leder! Nu kommer du tro att jag är helt knäpp, men jag funderade på ert köksbord och att det är så högt att du skulle behöva en höj- och sänkbar skrivbordsstol. Jag håller med om att de är ju för fula – praktiska och bra inte bara på grund av höjden utan också för att man ofta kan luta dem framåt/bakåt, men ja, nästan alltid väldigt fula. Om det stora problemet är att bordet är för högt för en vanlig köksstol, skulle det inte gå att sänka bordet istället? Att helt enkelt kapa lite på benen? Jag vet inte vad ni har för köksbord och det går ju inte att göra på alla bord beroende på material, men kanske funkar det på ert?

    Annars får du köpa en skrivbordsstol som du kan klä om i något fint Jessica-tyg. 🙂

  8. Anna T skriver:

    Det räcker kanske med en tjock dyna eller benhöjning på en vanlig stol för att komma upp lite, och kanske en fotpall…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s