Det är onsdag och jag är full av inspiration

Idag tänkte jag bjuda på lite allt möjligt som cirkulerar i huvudet.

  • Jag har kommit på en smart grej. Jag tänkte prova att laga lite olika biffar, t ex morots- och halloumibiffar, rödbetsbiffar, parmesanköttbullar, zucchinibiffar osv. Så ska jag frysa in dem och sen när det är dags att äta behöver man bara laga en kolhydratkälla och fixa sallad. Smart va! Tänkte även koka lite gryner och frysa in i fryspåsar för att kunna plocka fram och kombinera på olika sätt. Det är ju också himla smidigt att på så sätt veta att man får i sig alla parametrar utan ansträngning, kolisar, protein och fett.

  • Kommer visa fler i dagarna men jag blev såå inspirerad i morse innan jag började jobba, då jag scrollade lite på instagram. Hittade till exempel den här helt otroliga konstnären, sonialazo som jag nog ska etsy-shoppa lite av. Och massa andra konstnärer och coola fanzineförlag. Ni vet, när man börjar följa en och så får man fler förslag och sedan ännu fler. ❤
  • Jag har gått två gånger på thaimassage senaste tiden (nä, alla thaimassage-ställen är inte fishy, jag går hos en på Ringvägen i Stockholm som är väldigt bra) och flertalet gånger hos en elev på naprapathögskolan (där jag också har fått övningar att göra själv) men mina skuldror och rygg blir inte bättre. Vissa stunder känner jag att jag inte orkar ha det så här, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Gissar egentligen att jag måste sluta sitta så mycket vid datorn men det går ju inte eftersom mitt jobb sker vid datorn. Problematiken är alltså att jag är väldigt stel och har massa muskelknutar. Och orsaken är nog just sitta vid datorn mycket + fel bh-storlek som så många andra kvinnor (ska åtgärdas snarast) + fel kudde och fel sovställning. Moment 22.
  • Onlineyoga! Det kanske kan råda bot på min värk, på sikt åtminstone. Så det ska jag göra senare i eftermiddag pga snöigt och jobbigt i Stockholm och inte så promenadvänligt.
  • Apropå frysrätter! Jag är alltid på jakt efter ”vanliga” maträtter (i bemärkelsen kolhydrater-fett-protein) som lämpar sig att frysa in. Tycker det är så smidigt att ha matlådor i frysen och bara ta med en om man ska iväg på morgonen. Men t ex kokt potatis och fisk blir ju inte gott att frysa in. Fisken smakar så mycket fisk osv. Och soppor tycker jag inte om. Men annars så! Vad brukar ni ha i era matlådor? Jag kan mest frysvänliga LCHF-rätter har jag insett.

Ja det var väl det. Nu ska jag stå med min pressure point-boll en stund och se om värken kan släppa en aning.

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Det är onsdag och jag är full av inspiration

  1. Åsa M R skriver:

    Kan du stå och arbeta vid datorn? Om du har möjlighet till det, kan det underlätta med den omväxlingen.
    Hoppas att du blir bättre snart.
    Kram

    • Jessica Johansson skriver:

      Nej tyvärr jag jobbar ju mest hemifrån (vilket jag har drömt om i evigheter) och på kontoret där jag sitter ibland finns inte den möjligheten. Tack för din omtanke!

  2. M skriver:

    Ett tips på biffar: https://www.coop.se/recept–mat/recept/b/broccolibollar-med-rostade-rotfrukter-och-sweet-chiliyoghurt/ Vet inte hur de blir att frysa in men det borde nog funka

  3. Anna Eriksson skriver:

    Din stackare! Inte roligt med ständig värk. Soppgryta med t ex potatis, fisk/kött och grönsaker är superbra att ha i portioner i frysen för övrigt.

  4. Moa skriver:

    Ja! Inget hjälper som yoga mot spända, trötta muskler i rygg och axlar, i min mening. Jag kan ha tipsat om det tidigare, men det här lilla klippet gör underverk för min rygg (i relation till insatsen). https://www.youtube.com/watch?v=XeXz8fIZDCE Prova!

    • Jessica Johansson skriver:

      Omg tack!! Körde detta och även två andra som jag hittade för just skuldror där jag har som mest ont. Det försvann så klart inte men den mest akuta smärtan försvann och det kändes så skönt och jobbigt. I kombination med styrketräning och ibland massage och att jag står med min point pressure-boll tror jag detta kan hjälpa mig om jag håller i ett tag. Jag har ju kört yoga men inte specifikt för mina problem. Så tack!! Hur ofta kan man köra tror du? Jag får nog inse att det kan ta några månader innan jag är smidigare eftersom till och med massageterapeuten jag gick till var chockad över hur stel jag var i hela ryggen. Men ändå, det finns hopp! 😍

    • Moa skriver:

      Vad härligt att det hjälpte lite!
      Gällande hur ofta man köra så tänker jag spontant ”hur mycket som helst”. Men sen är det klart att man inte ska gå ut för hårt med något som är nytt för en, som med all träning. Och så är det nog också viktigt att man försöker lära sig grunderna rätt, dels för att det kan vara svårt att rätta till senare om man har lärt sig fel från början, men framför allt för att undvika skador i rygg, nacke, knän osv. Medan man bygger upp den kunskapen är mitt tips (obs är verkligen inget proffs) att man tar det lugnt, lyssnar massor på kroppen och inte pressar sig in i några ytterlägen eller försöker sig på för avancerade positioner. Det ger liksom effekt även om man inte pressar sig särskilt hårt. Det är det härliga med just Adrienes klipp. Hon uppmuntrar till att göra allt ”with ease”. Om man använder t.ex. onlineträning snarare än går på pass, så är mitt råd att lyssna noga på instruktionerna. Ja, nu kanske jag är övertydlig. Du förstår säkert allt detta ändå 🙂 Och obs, jag förstår att du kanske inte har planer på att börja yoga massor, men det var lite tankar om hur man kan närma sig yoga på ett bra sätt.

      • Jessica Johansson skriver:

        Nä du var inte alls övertydlig, tack för dina fina tips. Ska försöka tänka på att inte pressa mig för hårt. Vissa övningar fick jag inte riktigt till men ska absolut fortsätta! Gissar att det tar ett tag innan man märker effekt 🙂 jag kör nog varannan dag i början, har träningsvärk efter igår haha.men körde ju tre olika på raken!

  5. Petra skriver:

    Det är mysigt att jobba vid köksbordet, men du kan inte ha ett riktigt skrivbord hemma? Helst ett som är höj- och sänkbart så att du kan variera arbetsställningen. Jag har haft jätteproblem med axlarna, men det hjälper verkligen massor. Jag har också gått hos sjukgymnast, vilket gjorde underverk för mig. Kanske värt att prova iaf?

    • Jessica Johansson skriver:

      Det vore ju himla bra, får fundera lite på det! Jag har ju tänkt att naprapaten ska räcka men du kanske har rätt!

  6. Katarina skriver:

    Måste rekommendera min naprapat – Omar Raghe – som finns på AGO Naprapatgruppen på Skeppargatan 29 på Östermalm! Jag har gått till flera olika men Omar är den med mjukast och samtidigt kraftfullast händer som gör underverk på en stel kropp. De som inte är tillräckligt starka kan inte knäcka loss ordentligt och inte heller massera upp före på ett rejält effektivt sätt. Omar kan det! Han är absolut bäst!! Jag blev ditskickad av en fd kollega och nu går jag där, min bästis, min make m fl. En vinter kom jag dit så låst i ryggen att han fick dra av mig strumpbyxorna (yes, total förnedring…men han är så snäll och gjorde ingen grej av det) och efteråt kunde jag böja mig fram och själv dra på både strumpbyxor och skor.
    Du måste göra ett besök hos honom!

  7. Anna T skriver:

    Även om du inte har möjlighet att ha ett skrivbord hemma så kan en höj- och sänkbar kontorsstol vara bra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s