7 tankar om kalorier

 

Jag är inne på tredje dagen med att räkna kalorier. Och jag måste säga att jag har massa tankar om saken (eh vad har jag inte 1000 åsikter om, liksom!). Här kommer 7 av tankarna:

#1. Jag hade glömt. Det är ju åratal sen jag räknade kalorier sist och det märks. Jag märker att jag har glömt en hel del om hur man kan tänka för att bli mätt men inte äta för mycket. Och: Att inte äta för lite till huvudmåltiderna och sedan bli hungrig och behöva köpa nötter titt som tätt (hej, jag förra veckan).

#2. Det går fort. Jag har tänkt att det är otroligt tidskrävande att räkna kalorier, men om man reggar vid varje måltid går det jättefort. Dessutom kan man skapa ”måltider” i det verktyg jag använder. T ex halloumisallad eller havregrynsgröt som jag äter jämt och ungefär på samma sätt. Då klickar man bara i den och slipper fylla i de enskilda ingredienserna varje gång.

#3. Huvudmåltiderna! Som sagt, jag har bara på två och en halv dag märkt hur viktigt det är att äta mig mätt på huvudmåltiderna. Det är det där man äter emellan som lätt springer iväg näringsmässigt. Och det är garanterat det som har gjort att jag inte har gått ner i vikt sen i maj. De små, små sakerna. Frön på salladerna (känns onödigt med tanke på att det lätt blir 200 kalorier extra), nötterna ibland på kvällen, extra yoghurt med frön och bär lite titt som tätt.

#4. Det går att bli mätt! Igår såg min middag ut så här. Parmesanpanerad lax (i sesamfrön, parmesan, ägg, persilja) med två potatisar, lite broccolipuré (rester från dagen innan), rödkål, ärtor, edamamebönor, grönsallad, sparris. Fast sparrisen var gammal så den åt jag inte, hehe. Jag satt och åt en lång stund och blev skönt mätt! Här är receptet förresten. PROVA! Så gott.

#5. Vikten. I lördags vägde jag mig och insåg att jag hade gått upp en del bara förra veckan. Det beror på att jag åt lite för mycket mellan måltiderna då, jag har väldigt lätt att gå upp i vikt. I morse vägde jag mig (jag vet, måste omedelbart sluta väga mig ofta igen men blev så nyfiken) och hade gått ner 0,7 kilo på några dagar.  Jag kommer inte lägga in någon vikt här på fredag utan börjar nästa fredag. Ska nämligen fundera på om jag ska börja lägga in vikt varje vecka eller inte. Men det går åt rätt håll och det funkar, trots att jag åt upp mina motionskalorier första två dagarna.

#6. Kroppen min trenger potet. ❤ En annan sak man märker när man räknar kalorier: Det är INTE farligt med kolisar. Jag har börjat lägga in kolhydrater även i min halloumisallad. Jag blir mer mätt och därmed inte hungrig lika fort. Och kalorimässigt är det absolut ingen fara, tvärtom.

#7. Det känns tryggt att ha koll. Jo men så är det faktiskt. Jag behöver inte gå och noja över att jag ev har ätit för mycket (för lite äter jag aldrig, hehe). Inte ens om jag äter upp mina träningskalorier vissa dagar är det någon fara. För appen är ju inställd på viktnedgång.

Så, där var mina initiala reflektioner. Jag ska fortsätta ett tag till, är tanken! Tills jag känner mig stabil när det gäller att veta vad som är en lagom portionsstorlek, vad jag bör äta mindre av osv.

Hur går det för er andra som kämpar?

 

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till 7 tankar om kalorier

  1. K skriver:

    Vägde mig imorse och såg att jag nu gått ner totalt 23kg. Så det känns jättebra! Jag är på normalvikt nu, enligt BMI, men har ett par kilon till som jag vill gå ned innan jag känner mig färdig. Men det är så nära nu att det inte känns stressande längre, bara roligt! Jag vet ju att jag kommer att komma i mål och kan därför njuta lite mer av resan nu. Så det har varit en bra dag idag för min del!

  2. Namm skriver:

    Precis börjat läsa din blogg och din resa påminner lite om min viktresa. Ska inte lägga mig i för mycket för du verkar ändå ha bra koll men det jag upptäck (har sen juli gått ner 18 kg av totalt 35). Stagnerade i ca 3 månader och anledningen i mitt fall var för att jag uppgraderade till tuffare träningspass,
    därav > hungrigare vilket ledde till att jag omedvetet åt större portioner. Så det gjorde att min vikt stod stilla ett tag.
    Eftersom kosten är prio skulle jag ta det lugnt med träningen ett tag för att slippa den där hungerkänslan som gör att man stoppar i sig saker utan att reflektera över det. Jag tänker på de personer som lyckats gå ner i vikt enbart genom att ändra på sin kost samt lite promenader.
    Missförstå mig rätt, träning är superviktigt för det formar kroppen och förbättrar ens psykiska och fysiska mående (skulle inte klara mig utan träningen). Men sen jag ändrade till lågintensiv träning, då jag kontinuerligt efter ett tag måste sänka intag av kalorier, har jag faktiskt börjat gå ner igen.

    En annan sak som jag gjorde innan jag började min viktresa var att reda ut kaoset i mitt liv och alla mina dåliga relationer. Tog mig ca. fem år att landa i det hela och förra sommarn satte jag näven i bordet. Avsaknaden av förgiftade människor, miljöer och dålig arbetssituation har underlättat min resa. Så jag hoppas att du inte har något annat som spökar och förstör för dig …

    • K skriver:

      Det är intressant att läsa om dina erfarenheter om viktnedgång och träning. Jag känner igen mig i det du beskriver. Jag har också legat lågt med tung träning under större delen av min viktresa, för jag har också lite svårt att komma igång med viktnedgång om jag styrketränar (har gjort en viktresa förut, innan jag fick barn, så jag har lärt mig om vad som funkar bra för mig). Därför har jag valt att börja öka upp konditionsträningen nu (är bara några kilon från att vara i mål) och ska börja styrketräna mer om några månader, för att tona upp kroppen och bli starkare. Vet inte om det är så här för många andra människor men det var skönt att höra att jag inte är ensam i mitt upplägg och i hur jag fungerar! 👍

    • Jessica Johansson skriver:

      Kul att du har hittat till min blogg och grattis till så stor viktnedgång! Jag tänker inte att träningen ska bidra till viktnedgång (längre), i stället tänker jag att träningen gör att jag blir starkare. Min livsstilsförändring handlar inte bara om vikt utan en mängd andra faktorer, där en (lika viktig som vikten) är att bli stark och bygga muskler. Därför vill jag ändå fortsätta styrketräna, dessutom mår jag väldigt bra av det. Jag känner att jag blir mer hungrig av träning och promenader men också att jag mår bra av det. Om jag skulle sluta träna så skulle jag också förlora musklerna och det känns tråkigt. Men jag är väldigt tacksam för dina tips och tänker att någon annan bloggläsare säkert kan ha glädje av dem! Jag har haft jobbiga relationer i mitt liv men just nu har jag bara fina faktiskt. 😀 Samma sak med jobbiga miljöer och arbetssituation, jag har ju skapat drömlivet åt mig själv så på den fronten är det bra faktiskt! ❤ Skönt att du också har rett ut de bitarna!

    • cecilia skriver:

      Åh vad intressant, jag inser nu att det kanske är den situation jag är i nu! Jag har gått upp några kg i takt med att jag har börjat träna mera och tuffare pass, efter att ha promenerat bara efter en sjukdom. Under tiden jag endast promenerade – och höll ungefär samma kost som nu – gick jag ner all min vikt… Men jag mår BÄTTRE nu, äter mera grönsaker och protein och tränar mera. Inte jättemycket mera mat men def. hårdare träningspass… Även om jag bara gått upp kanske 2 kg – som för andra låter lite så vet man att när det gäller en själv så märker man det direkt. Jag känner mig liksom tyngre men samtidigt starkare… Skulle hemskt gärna vilja gå ner igen dock…

    • K skriver:

      Cecilia: Jag tänker som så att man måste ta sig en funderare kring vad som är viktigast. Om man har en stor övervikt kvar och råkar vara en av dem som går ned sämre i vikt vid hård träning så kanske det är en bra idé att vänta lite med det tills längre fram. För då är ju den kraftiga övervikten ett större hot mot hälsan och förhoppningsvis rör det sig inte om alltför lång tid som man gör uppehåll. Men när man väl kommit ned till en hälsosam vikt så tycker jag absolut att det ska vara prioriterat att öka mängden/intensiteten på träningen, oavsett om man blir lite hungrigare och går upp något kilo. Då är muskelmassan en större prioritering för långsiktig hälsa. Men jag förstår att det känns surt att gå upp i vikt när man väl kämpat så hårt för att bli av med vikten. Kanske blir det nödvändigt att ha större koll på energiintaget den första tiden med tyngre träning, tills man vant sig vid att inte äta för stora mängder. Jag tycker också det underlättar att planera in sina träningspass så att dom hamnar precis före en huvudmåltid. Då brukar i alla fall jag kunna hålla mig från att äta en massa extra mellanmål (tycker att det är just mellanmålen som brukar vara mitt största problem vid hårdare träning). Sen så är ju inte alla människor likadana och jag tycker det är toppen om man klarar av att kombinera tung styrketräning med effektiv viktnedgång (för det är självklart det mest optimala). Men man måste göra det som fungerar och så får man försöka komma ihåg att viktminskningsdelen av viktresan ändå är en väldigt begränsad tid. Det roliga/svåra kommer ju sen, och då finns det gott om tid för tung träning! (Och det ska även tilläggas att det är betydligt bättre ur hälsosynpunkt att vara vältränad och lite överviktig än att vara smal och helt inaktiv, så jag förstår verkligen om någon väljer hög träningsnivå ”på bekostnad” av en snabbare viktnedgång)

  3. Namm skriver:

    Intressant K… 🙂

  4. Helena skriver:

    Superviktiga insikter! Så glad för din skull! 🙂

    I min viktresa var en av de mest avgörande faktorerna att jag började räkna kalorier (tillfälligt) eftersom det gav konkret fakta om vad som fungerade och vad jag behövde justera. Det gav kontroll och jag behövde inte gissa och kunde fokusera min energi. Det var en sån lättnad!! 🙂

    • K skriver:

      Vi pratar ofta om att en del blir triggade av allt prat om kalorier, men det finns också ett antal människor som faktiskt mår bra av att väga sin mat och på så sätt slippa gissa eller oroa sig för att äta för mycket (eller för lite). Så det kan vara ett uppskattat verktyg för vissa människor, kanske särskilt dom med överätningsproblematik/matmissbruk/hetsätningsbenägenhet. Så kaloriräkning/kostregistrering behöver inte vara av ondo i alla fall, utan ibland bidrar det till minskad ångest och stress. Men jag tror att det för de allra flesta gör sig bäst som ett tillfälligt verktyg, precis som du skriver. Det har varit en viktig faktor för mig och min viktminskning också, både i början och nu mot slutet när det ofta krävs att man vässar kosten ytterligare för att komma i mål! 😀

      • Jessica Johansson skriver:

        Så kan det absolut vara, K! Bra att du fick med den synpunkten. Och jag kan tänka mig att det blir extra viktigt när man närmar sig mållinjen!

    • Namm skriver:

      I mitt fall har kaloriräkningen ”löst” min viktnedgång. Innan gissade jag mig fram och åt fel samt alldeles för lite. Idag äter jag mig mätt vid varje måltid (äter vanlig husmanskost), inkl kolhydrater. Testade utan kolhydrater och det var rena tortyren men det är intressant hur LCHF fungerar för vissa samt att de mår bra av kosten.

      För de med ätstörningar tror jag att det alltid handlar om så mycket mer än bara vikt/mat/kaloriräkning. Jag överåt ju pga. ångestframkallade livssituation innan, men när jag tog tag i mina problem (vilket tog flera år) behövde jag inte äta överäta eftersom den typen av ångest hade försvunnit ur mitt liv.

      • Jessica Johansson skriver:

        Vad skönt, Namm. Och jag tror också att det handlar om hundra olika saker på samma gång. Stress, impulskontroll, känslighet för socker, andra problem i livet osv. Jag är som du, måste ha kolisar. Tycker det hittills känns bra att räkna kalorier men det är inget jag vill göra länge. 🙂

  5. Ewa skriver:

    Det kan vara tråkigt i början att räkna kalorier, men det blir snabbt en vana. Fördelen är att kalorier anger energimängden, då kan man se till att man inte får i sig mer än vad man gör av med och behöver.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s