7 motivationshöjare som funkar för mig

Jag tänkte tipsa om lite knep jag har som gör det lättare för mig att leva hälsosamt. Alltså ur ett mentalt och praktiskt perspektiv, så att säga. Vissa är säkert ganska självklara men för mig har alla de här bitarna uppstått senaste året eller så.

stegräknare

#1. Hålla koll på stegräknaren

Min iPhone har en väldigt bra stegräknare. Den är inte som gamla tiders stegisar som man satte på höften (och som skumpade iväg vid minsta bussresa). Den här är mycket mer korrekt. Jag vet inte exakt hur den fungerar, men den reagerar inte på skakningar utan stämmer mycket mer. Att hålla koll på den brukar funka jättebra för mig. Jag blir aldrig besatt och bryr mig inte om jag hamnar på 5000 steg någon dag ibland men målet är att nå runt 10.000 steg per dag, åtminstone kanske fem dagar av sju.

#2. Ny grej: Inspirationsmatlista i stället för matsedel

Jag har upplevt matsedlarna som jag gjort tidigare som ganska begränsande för mig. Dels uppstår ofta saker som gör att jag inte kan hålla dem exakt enligt plan och då känns det som ett misslyckande i onödan. Dels är det ganska tråkigt och o-flexibelt. Nu har jag i stället börjat göra en lista där jag letar upp och skriver upp olika rätter som jag vill prova kommande vecka (där ingår även sådana jag kan utantill, som caprese och halloumisallad så att jag alltid kan ta till dem om tiden och orken tryter). Så känner jag efter vad jag är sugen på och har tid med dag för dag. Skriver även upp vilken kokbok/sajt receptet finns i, och sidnummer. Att göra det här tar kanske 20 minuter och sen går allt lättare kommande vecka (handlar även hem alla ingredienser, nu sist från en matbutik på nätet).

#3. Veta innan jag går till gymmet vad jag ska göra

Ibland har det hänt att jag bara går till gymmet utan en plan. För att vara helt ärlig så leder det till två saker: 1. Jag blir latare och tar inte i lika mycket och 2. Jag tränar inte en hel timme. Har jag i stället en färdig plan innan jag går hemifrån så genomför jag hela. Min träning blir mer effektiv på så sätt!

#4. Supergammalt knep: Boka in prommisar och träningspass

Det här har jag kört i över ett år nu. Att helt enkelt boka in träningspass och promenader i kalendern, precis som att jag bokar in jobb och att träffa vänner. Alltså, står det i kalendern att jag ska promenera en timme på onsdag kl. 15, då respekterar jag det som ett möte. Står det inte så blir det lätt att jag gör annat i stället. Samma sak med styrketräning.

#5. Kolla ofta på gamla bilder av mig själv

Jag försöker att ofta kolla på gamla bilder av mig själv och jämföra med hur jag ser ut nu. Det är så himla lätt att glömma annars vad man har åstadkommit och vart man är på väg. Den nedre bilden är från innan jag började med allt det här, då åt jag choklad och sånt hela tiden. Den övre bilden har kanske ett och ett halvt år på nacken och sen dess har jag gått ner 14 kilo. Se fler exempel här.

#6. Håll koll på mina hälsoinspiratörer

Tidigare i veckan skrev jag om mina hälsoinspiratörer just nu. Genom att kolla deras instagram-konton/bloggar varje dag påminns jag om varför jag mår bättre av att äta som jag gör nu och träna och så!

 

matdagbok

#7. Instagramma min mat och träning

Jag ska verkligen försöka hålla i att lägga ut all min mat och träning på mitt matkonto på instagram nu. Orkar jag inte så är det ok men det blir verkligen en extra motivation. Ibland känns det lite tråkigt eftersom jag ofta äter samma saker t ex till frukost och ofta även lunch. Men det hjälper mig jättemycket! @jessicasviktigamal heter det kontot om någon vill följa. Jag har ju även två andra instagramkonton men startade detta för att slippa lägga ut matbilder på mitt vanliga konto @jessicaosv. Rekommenderar det verkligen!

Vilka är era bästa motivationsknep?

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 7 motivationshöjare som funkar för mig

  1. Sofia skriver:

    Åh, inspirationsmatlista, gud vilken bra idé! Det ska jag anamma hemma.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja det funkar superbra, då blir det liksom verkligen bara lustfyllt samtidigt som man slipper våndas och leta recept dag för dag 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s