Kikärtspasta, bönpasta, linspasta, ärtpasta

kikärtspasta

Jag har ju provat alla sådana där ”nya” pastasorter som har dykt upp senaste åren, i stället för vanlig pasta. Bönpasta, linspasta, ärtpasta, kikärtspasta. Och insåg nu att många kanske inte är nyfikna men inte har provat än. Så här kommer mina personliga omdömen om de olika sorterna!

Gemensamt för alla sorter: Håll koll på koktiden! Jag har lyckats koka över flera av sorterna så att de inte har gått att äta. Men så länge man håller koll på det så funkar de! Alla är ju också dyrare än vanlig pasta, men för mig är det värt det för att ändå kunna göra pastarätter liksom!

LINSPASTA: Pasta gjord på röda linser (tycker mig ha sett att det finns på gröna också men den har jag inte provat än). Smakade supergott! Linspastan hade en neutral smak, tilltalande konsistens och funkade att använda precis som vanlig pasta.

ÄRTPASTA: Pasta gjord på gröna ärtor! Den var också god men typ lite mjukare och mindre konsistensig än föregående sort. En gång råkade jag koka över den och fick slänga allt. Bu.

KIKÄRTSPASTA: Min absoluta favorit av de olika sorterna. Men obs! nu har något märke kommit med en sort som bara är typ hälften kikärtor och hälften vanlig pasta, och de kallar de ändå kikärtspasta. Inte så hederligt kan jag tycka men skippa den bara om du inte vill ha den förstås (haha). Jag köper den som är gjord på bara kikärtor. Den har en neutral smak, härlig konsistens med lite tuggmotstånd och funkar perfekt till t ex köttfärssås eller andra såser. Lite torr så något såsigt till rekommenderas.

BÖNPASTA: Bönpasta var den första jag märkte i mataffären för några år sen. Då åt jag den ganska mycket och har verkligen tröttnat på bönpasta (har provat olika sorter). Jag upplever att smaken är lite för utpräglad och konsistensen lite för gummiartad. Men i början var den ju god! Här får man verkligen tänka att bönpasta är någonting annat än vanlig pasta och inte förvänta sig att det ska smaka ungefär likadant.

Ja, det var väl mina tankar om olika nya pastasorter! Jag är så glad att sådant här dyker upp, blir alldeles nipprig varje gång jag upptäcker nya hälsosamma produkter i mataffären och det händer typ jämt numera. Bönlasagne har jag inte provat än men hört att den också ska vara god. Alltså lasagneplattor gjorda på bönor.

Vilken är er favorit?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Kikärtspasta, bönpasta, linspasta, ärtpasta

  1. Anna skriver:

    Tack! Då kanske en vågar sig på att testa åtminstone röd linspasta, då 🙂

  2. Maria skriver:

    Alltså bönpasta, verkligen inget vidare. Har även provat ärtpasta, usch. Linspasta. råkar jag se ett sådant paket i ngn affär kanske jag köper för att prova men som sagt, skeptisk till denna pasta också. Bättre att äta vanlig pasta men lite mer sällan.

    • Jessica Johansson skriver:

      Men prova Kikärtspasta, den är godast av dessa 🙂 ja klarar man att äta pasta ibland så är det toppen. Själv kan jag äta huuur mycket som helst av vanlig pasta utan stopp så det funkar inte riktigt för mig 🙂

  3. anne skriver:

    Energimässigt så innehåller de lika mycket kalorier som vanlig pasta. Inget jag kan äta och gå ner i vikt. Sen kanske bättre för kroppen av andra orsaker men kalorimässigt är det inte nåt jag skulle äta när jag vill gå ner i vikt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Nä okej fast man kan äta all vanlig mat och ändå gå ner i vikt. Själv kan jag inte äta pyttelite för då tröttnar jag efter några dagar. I våras när jag gick ner ca 10 kilo så åt jag Kikärtspasta flera gånger i veckan och även potatis, gröt, frukt osv. Jag tycker att vi måste sluta sprida myten att man måste äta pyttelite för att gå ner i vikt. Man måste ju bli mätt för att kroppen ska orka bygga muskler och för att man inte ska vilja småäta mellan måltiderna. 🙂

    • anne skriver:

      Aldrig skrivit att man måste äta pyttelite. Jag har följt dig sen start. Startade min vikt hälsoresa samtidigt. Jag äter mig mätt varje dag räknar ej kalorier men har ett hum och vad jag stoppar i mig samt gör av med. Jag skrev endast att det innehåller lika mängt energimässigt som vanlig pasta man ska alltså ej luras och tro att det är extra kalorifattigt för att det är gjort på kikärtor. Sen som du skriver ja man kan äta allt och gå ner i vikt så länge man gör av med mer energi än man stoppar i sig. Förstår inte vad du får det ifrån att man måste äta pyttelite.

    • K skriver:

      Anne: jag tror att det var när du skrev att pasta inte är något du kan äta och ändå gå ned i vikt som det blev ett missförstånd. Din formulering kan lätt tolkas som att pasta är för kaloririkt för viktnedgång (och att man därmed behöver äta ganska kalorifattigt för att kunna gå ned i vikt). Men om jag förstod dig rätt nu så tror jag att du vill få ut så mycket mat som möjligt för dina kalorier och därför väljer mer energisnåla födoämnen – utan att för den skull äta ”pyttelite”? (Något som jag tror vi alla kan skriva under på att det låter som en bra idé!) 🙂

    • Ewa skriver:

      @ Anne Jag skulle inte heller kunna äta pasta utan att gå upp i vikt. Jag maxar med protein, helt skaldjur, det mår jag bäst av.

  4. K skriver:

    Jag gillar glasnudlar (gjorda på mungbönsmjöl), gott i sallader och asiatiska rätter. Kan ersätta risnudlar som har betydligt högre kolhydratinnehåll och högre GI. Jag håller också med dig Jessica om att det är en stor myt om att man måste äta små portioner och undvika en massa födoämnen för att gå ned i vikt. En tjej som tränar flera gånger i veckan kan äta rätt så stora volymer mat, så länge man är smart och väljer lite mindre energirika livsmedel som bas. Och man kan faktiskt äta kolhydrater så som potatis och frukt och ändå gå ned i vikt. Potatis mättar väldigt bra och innehåller inte så mycket kolhydrater som man kanske kan tro. Och det gör att en lagom portion potatis inte ger så hög glykemisk belastning. Men det gäller för kokt potatis, inte för chips, klyftpotatis eller pommes. Där är vätskeinnehållet lägre och kaloriinnehållet högre, plus att kombinationen av potatis + olja verkar vara väldigt triggande för många. (Självklart finns det personer som inte skulle må bra av potatis, exempelvis dem med svårt matmissbruk eller svårkontrollerad diabetes. Då kan en mer lågkolhydratbetonad kost vara lämplig, speciellt om den är medelhavsinspirerad med mycket fisk och gröna bladgrönsaker.) En hälsosam livsstilsförändring ska ju vara långsiktig och då funkar det rätt dåligt om man ska gå hungrig år ut och år in. Tror ingen vill leva så, och det är faktiskt inte heller nödvändigt.

  5. Annie skriver:

    Håller med om att det inte är hållbart i längden, eller sunt i ett långsiktigt perspektiv, att äta för lite. Men man kan samtidigt inte ta för givet att man ska kunna äta sig mätt och vara nöjd hela tiden om viktnedgång är främsta målsättningen. Då kan det för många krävas att man låter sig bli rejält hungrig innan nästa måltid, eller att motstå suget på kvällen när man gärna vill ta ett sista kvällsmål (istället för att sova vilket man kanske egentligen behöver mer 🙂 ). Tror inte det många som kan gå ner i vikt i bra takt och samtidigt vara mätta o nöjda hela dagen. Det går delvis att påverka genom bra livsmedelsval men lite hunger är ju naturligt om man ligger på underskott i kcal-intag. Jag måste personligen själv arbeta medvetet med att inte alltid äta när jag ”känner för det” om jag vill hålla vikten, och då tränar jag ändå 5-6 dagar i veckan. Men det är då ett val jag får göra, antingen äta mer fritt och isf acceptera och var nöjd med den form jag får av det. Eller komma fram till vilka begränsningar jag tycker är värt att hålla för att vara nöjd med formen och trivas i min kropp. Menar mest att det självklart är bra att satsa på sunda vanor och bra mättnadskänsla, undvika överätning mm i det långa loppet. Men då kanske man inte samtidigt ska ha siktet på stor viktminskning, för då är risken att man blir besviken och hamnar i en negativ spiral där man aldrig ”kommer i mål”.

    • Ewa skriver:

      Man skall inte svälta sig, men det är skillnad på riktig hunger och att vara sugen på någonting.

    • K skriver:

      Jag tror att vi alla menar mer eller mindre samma sak men uttrycker det på olika sätt. Självklart är det naturligt att bli hungrig inför varje måltid, men man behöver inte gå omkring med kurrande mage hela dagarna för att gå ned i vikt. Om så är fallet kan det hända att man ligger på ett för stort kaloriunderskott, alternativt att man har för stora svängningar i blodsockret. Och det är så klart skillnad mellan att vara proppmätt efter en måltid och att vara belåten, på samma sätt som det är skillnad mellan att vara lite sugen, att känna lagom hunger och att vara vrålhungrig. Jag har själv gått ned en bit över tjugo kilo utan att gå omkring och känna hunger (annat än normal hunger inför måltiderna då, så klart!). Jag har en väldigt jämn blodsockerkurva under dagen (har testat både ”kortidssocker” och ”långtidssocker” och båda värdena ligger jättebra till) och jag tror det har varit nyckeln för mig. Sen kanske vi alla upplever det här med hunger lite olika och då blir det svårt att i skrift förklara exakt hur man menar. Jag känner dock att det är ett ganska stort fokus kring just hunger och viktminskning i det här kommentarsfältet, trots att Jessica visat ganska tydligt hur hon resonerar i den frågan. (Det här sistnämnda är inte riktat till någon speciell person, bara en allmän reflektion från min sida!)

  6. Emma skriver:

    Jättebra inlägg!
    Jag brukar ta fullkornspasta de gånger jag gör pasta och har inte ”vågat” prova de här, de är ju dyrare och jag har ensamhushåll. Så jag tyckte det var jättebra att du testat och skriver en sammanfattande redogörelse, stort tack! Plus att jag vet att du inte gör det för att du är sponsrad av ett visst märke (lite trött på produktplaceringar i bloggar, särskilt när det är en bred drive, blir så andefattigt att se samma produkt i var och varannan blogg, hur tänker de där?).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s