Livsmedel som jag gärna vill få i mig

Jag satt här och knåpade på en matsedel för kommande vecka, mest för att jag tycker sånt är ganska kul. Jag hade till och med börjat skriva inlägget i bloggverktyget. Sedan tänkte jag: Nä, det är ju så jag inte ska göra. Inte för snäva ramar, inte schematisera kring kost och träning hela tiden.

Tänka färg och glädje och variation och protein och kolisar och grönsaker och regelbunden motion. Som en ”vanlig” människa utan ätstörda tankar gör. Sen mår jag väldigt bra av att planera och promenader och träning måste jag helt enkelt planera in i kalendern för att prioritera dem. Det är en sak. Men ett detaljerat kostschema blir så svårt att följa (saker kan dyka upp, schemat kastas om) och inte så peppigt. Så jag skippar det!

I stället tänker jag typ så här. Under kommande veckor vill jag gärna äta livsmedel i stil med:

Rödkål, grönkål, champinjon, paprika, gurka, spenat, tomat, blomkål, broccoli, vitkål, granatäppelkärnor, äpple, blåbär, hallon, grönsallad, morot, kålrot, palsternacka, persilja, basilika

Potatis, kikärtspasta, linser, bönor, gryn, matvete, liten mängd frön

Mozzarella, halloumi, fetaost, lax, torsk, kyckling, nötfärs, ägg (dock ej kokt pga usch!)

Mjölk, yoghurt, kvarg, keso

Ja så på ett ungefär! Mycket mer inspirerande än ett schema. Vad jag inte vill äta vet ni ju redan. Och så tänker jag att jag blandar för mig bekanta rätter (som liksom går automatiskt att laga typ) med nya och inspirerande rätter och smoothies och sånt.

Med träningen tänker jag att jag får vara nöjd om jag uppnår en timmes rask promenad fem dagar i veckan. Tung styrketräning med pulshöjande inslag tre gånger i veckan (jag tänkte höja alla vikter nu denna vecka!). Streetdance en gång i veckan som vanligt. Onlineyoga ska jag bli mer noga med, mina axlar och rygg skriker efter yoga. Mer än så hinns inte med och skulle bli lite extremt för mig, haha! Men jag tänkte lägga in ett intervallpass som ett av de tre styrkepassen under några veckor.

Nåväl. Nu ska jag i stället läsa vidare i andra delen av Elena Ferrantes otrooooligt spännande romanserie. Bara läs om ni har missat!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Livsmedel som jag gärna vill få i mig

  1. Marianne skriver:

    Ägg – gillar du inte det? Och hur tänker du kring keso, yoghurt, fil typ?

    • Jessica Johansson skriver:

      Haha gud så knäppt, jag glömde både ägg och mejeriprodukter. 😀 Lade till dem nu, tror att de är för självklara för mig. 🙂

  2. annika skriver:

    Åh vilket härligt tänk, och det låter precis som det jag försöker att äta, förutom äpple, potatis, kikärtspasta och matvete. Kanske jag kan lägga till det senare, vi får se.

    Jag har gått ned 9,7 kg redan och jag har så mycket energi och mår så himla bra. Men usch vad jobbigt det var första veckorna, jag kände mig sjuk, hade migrän och trodde att jag skulle få influensa.

    • Jessica Johansson skriver:

      Grattis, kul! Jag glömde nämna alla frukter, jag får äta alla frukter förstås 🙂 heja oss båda på våra respektive vägar!

  3. Marre skriver:

    Hej! Ville bara säga att jag alltid tyckt att du är väldigt vacker! Tänkte att jag skriver det istället för att bara tycka det. Har följt din blogg ett tag och det är kul att se alla inredningsinlägg och allt annat runtomkring. Kämpa på nu med resan, lite i taget. Kram

  4. Tessa i höghuset skriver:

    Nu vet jag vad jag måste tipsa om: rödspätta-file!! Köp påse med styckfrysta, tina några st per person (de är små) och stek snabbt i smör. De är tunna så går fort, krydda med örtsalt och peppar. Mör och saftig fisk! Jättegod! Citron är gott till, färska örter också. Ät med t.ex. Kokt vitkål och gryn, eller stekt broccoli och stekt vitkål +sallad. Lite ajvar gillar jag som sås men en klick matyoghurt funkar nog också, men som sagt fisken är saftig och smörig i sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s