Inspiration en masse

Igår fick jag fullt upp med massa annat, bland annat få ihop lite fler steg till stegisen i telefonen, hjälpte Jens att spela in några dikter på min mobil, läste vidare i andra delen av Elena Ferrante osv. Så det bidde ingen söndagsinspiration. Den kommer nu i stället!

@scooterlaforge på instagram. Ni vet ju att jag bara älskar att tipsa om inspirerande konstnärer på instagram, så till den milda grad att jag inte minns om jag tipsat om denna förut. Anyhow, det var ett tag sen i så fall så det är värt ett till tips. Extremt cool konstnär som även gör extremt coola kläder! Följ här.

Olyckssysterns Noora-print. Jag har gjort ett såå fint konstbyte med @olyckssystern på instagram, på hennes initiativ. Mer om det snart. Redan nu vill jag tipsa om hennes print med Noora från världsbästa serien Skam. Man får själv välja text och jag funderar på att köpa en (eller byta till mig om jag får) med texten: KROPPEN DIN TRENGER POTET, som jag ska sätta på kylskåpet. Apropå helgens beslut som gör mig så glad. En påminnelse om att aldrig mer späka och plåga min kropp. Oavsett vad.

Olgas mat. Idag fick jag hem den här i brevlådan, som en skänk från ovan i precis rätt tid! Olga predikar nämligen helt sund och vettig kost. Jag ska lusläsa hela och återkomma, men redan vid en snabb bläddring såg jag följande enkla men sanna råd (formulerat med andra ord): Att man ska fundera på om det sätt man äter funkar att äta på resten av livet. Gör det inte det så är något fel. ❤

Till skillnad från mig så kan Jens utan problem äta pizza. (Innan någon snällis undrar, nä jag blir aldrig någonsin suktad av pizza eller något annat Jens äter, han äter nämligen inte choklad och sånt hehe tur nog). Och tur är väl det för han har nämligen samlat ihop massa lock från pizzakartonger och gjort cool konst på dem. Som poet kallar han sig Gatuduvan och finns här och i sociala medier förstås.

havregrynsgröt

Havregrynsgröt. Dagens sista inspirationstips blir en minst sagt beprövad klassiker. Hederlig fiberhavregrynsgröt! Jag inser att jag borde lägga till något protein också, ska fundera på vad. Men alltså, blåbär, pumpakärnor, kanel, mjölk, havregrynsgröt. Det är frukostperfektion för min mage och mitt psyke. Det känns fräscht men man blir mätt. Det är varmt och mysigt och jag står mig till lunch. Jag kommer naturligtvis att variera den med andra frukostar ibland men ändå. Den tål att påminnas om.

I övrigt kollar jag på serier jag redan tipsat om i tidigare sådana här inspirationsinlägg (The good wife och Carnivale) och böckerna jag läste i januari skrev jag precis om så det här får räcka just idag. Sen förra veckan har jag förresten köpt en bok av konstnären Ragnar Persson, som jag tipsade om då. SÅ inspirerande!

Vad inspireras ni av just nu?

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Instagramtips. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Inspiration en masse

  1. Sandra skriver:

    Perfekt, hitta det som funkar för dig! Ett tips till gröten är att blanda i ägg eller äggvita när det nästan är klart, blanda runt och så har du en fluffig och mer krämig och mättande gröt;)

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag gör den i micron 😛 men bra tips, dock påpekade lisa nu att det ju är mycket protein i pumpakärnor också så det funkar nog ändå! Stort tack för din input 🙂

  2. Lisa skriver:

    Gröt är underbart! ) Om du känner att du står dig på gröten fram till lunch behöver du nog inte mer protein i den egentligen? Havregryn är faktiskt skapligt proteinrikt, brukar vara minst 13% protein. (Och pumpakärnor är 30% protein!) Om du står dig till lunch o käkar mycket protein då, tex i form av halloumi/fisk/kyckling/ägg, är det nog lugnt.

    Om du vill äta mer protein i gröten så kan du ju absolut ha i ett ägg, men eftersom du vill gå ner i vikt bör du ju i så fall ta bort lite av något annat, och det kanske bara blir jobbigt nu när du har en frukost som du gillar så mycket och verkar funka bra i din kost? go gröt säger jag!

    Däremot brukar ju träningsexperterns rekommendera protein efter styrketräning! Där kanske du vill lägga in lite protein om du inte redan gör det?

    Jag tycker du är klok som lyssnar på dina signaler och anpassar kosten, att du hade så mycket sug på lchf-dieten lät ju illavarslande, och såklart himla jobbigt!

    Förresten har potatis oförtjänt dåligt rykte; potatis är jättenäringsrikt, innehållet fibrer, c-vitamin och protein – om man inte äter potatis i form av chips såklart 😉

    Havregryn och potatis är med andra ord två jättebra kolhydratkällor som ger kroppen massa bra saker, som Noora skulle sagt 😉

    • Jessica Johansson skriver:

      Du har rätt, tack fina Lisa! ❤
      Och jaaa potatis och gröt är livet litegrann. Och smoothies och råa morötter hihi. Älskar att din kommentar är så noora-aktig!

    • K skriver:

      En portion tillagad havregrynsgröt (på 1dl gryn) ger ca 5g protein och 1 msk pumpafrön ca 2,5g protein. Sen tillkommer det ju protein från mjölken också (ca 3,5g per dl). Dagsbehovet av protein för en kvinna på knappt 90kg är ca 70g. Det vore kanske inte så dumt att lägga till ett stort kokt ägg (ger ca 7g protein till)? Om du får upp proteinintaget på frukosten så får du en bättre blodsockerkurva under resten av dagen (glykemiskt index på frukost påverkar insulinsvaret under övriga måltider) och det gör det lättare att motstå sug. Man kan alltså tjäna på att äta en mer kaloririk frukost genom att hungern dämpas senare under dagen, förutsatt att frukosten har tillräckligt långsamma kolhydrater. Bara ett tips!

      • Jessica Johansson skriver:

        Just kokt ägg gillar jag inte men jag ska definitivt få in mer protein senare under dagen och försöka tänka mer på det. Tack för din omtanke och för att du tog dig tid! 🙂 ❤

    • Millis skriver:

      Testa att rör i ett ägg i gröten, tror inte det ger någon direkt ”äggig” smak, mer att gröten kanske blir krämigare och så får du ju proteinet med där.

  3. Lina skriver:

    Du verkar redan må bättre! Små ljusteringar i kosten kan på längre sikt göra stor skillnad. Försök att inte ta alltför mycket mjölk, testa att ät mer mat om du är hungrig istället för nötter, banan, propud, energibollar eller yoghurt, ät ännu mer varierande maträtter (tex mer fisk, kyckling med ”matiga” grönsaker). Smoothie kan lätt blir ett energitätt mål när mixar ner allt. Bättre att tugga i sig grönsaker/frukt naturella med alla fibrer kvar. Äta långsamt och dricka mycket vatten kan också hjälpa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s