Jag slutar med LCHF igen

Jag känner mig lite som en virrpanna nu, det måste jag erkänna. Och samtidigt är jag så stolt över mig själv. Att jag vågar skriva om de här sakerna. Att jag vågar vara ärlig. Jag vet for a fact att många andra får stöd av det här i sin egen kamp och det är fantastiskt tycker jag.

Jag sitter hursomhelst här med ett sådant lugn. Allt känns rätt i magen. LCHF har aldrig känts riktigt rätt, även om jag försökt intala mig det både mentalt och här i bloggen. Jag tror inte att det passar mig faktiskt. För många förbud och regler blir inte lustfyllt eller hållbart. Det har jag predikat sen dag ett och ändå glömde jag själv bort det i ett par-tre veckor. Och jag är egentligen ingen sucker för gräddiga gratänger. Jag har inte varit så sugen på att ”fucka ur” matmässigt på flera år som jag har senaste veckan. Drömt om stora pastarätter, chips, godis, naturgodis. Det har jag inte gjort innan på evigheter.

Många kommer tycka att jag gör fel nu och det är också okej. När jag läser kommentarerna till förrförra inlägget ser jag att alla ju tycker olika, så klart. Jag vet att LCHF är toppen för många. Alla människor och kroppar och psyken är helt olika och därför finns ingen universallösning. Men jag lyssnar på min starka instinkt och magkänsla och väljer att sluta med LCHF igen.

Jag kommer fortfarande inte äta pasta, bröd, ris, potatis, bulgur, sötsaker. Jag kommer äta lagom mängd frukt, havregryn, ibland potatis men inte jämt, bönor, linser, grönsaker, smoothies, sallader. Mindre fett än senaste veckorna. Mindre mellis än innan LCHF. Lika mycket motion. Försöka få in mer protein kanske. Inte räkna kalorier. Inte så mycket frön, inga nötter under en period. Ingen mat på kvällstid efter middagen. Massa färg och glädje och lust!

Jag har kört igång redan idag och kroppen kommer vara lite förvirrad i ett par veckor skulle jag tro. Så nästa vägning och mätning blir fredagen den 24 februari, jag hoppar alltså över en gång. Nu ska jag dricka upp kaffet och sen typ SKUTTA ut på en rask promenad, så rätt känns detta! Återkommer i eftermiddag med söndagsinspiration.

PS. Kolla gärna mitt mat- och träningskonto på instagram och min nya onlinebutik med originalteckningar.

Annonser
Det här inlägget postades i LCHF, Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Jag slutar med LCHF igen

  1. m skriver:

    Det låter ju jättebra att du följer din instinkt. Och vad skönt att du är så tillfreds med ditt beslut!

    Det sättet som du går tillbaka till att äta på låter dessutom mindre konstlat än LCHF, åtminstone om LCHF inte är det som lockar en naturligt. Och när man har en historik av sockerberoende och matmissbruk tror jag att den psykologiska aspekten är minst lika viktig som själva kosthållningen. Det gäller ju att försöka normalisera förhållandet till mat så mycket som möjligt, som du faktiskt har gjort stora framsteg i (tror jag). Och att äta en kost man inte trivs med och som inte känns naturlig för en hjälper nog knappast till att normalisera. Det du äter (normalt) verkar ju dessutom vara ett ganska strikt GI. Det är inte som att du går tillbaka till att äta socker eller snabba kolhydrater. Sedan kanske det behövs någon liten justering för att få till en större viktminskning, men jag är säker på att du kommer att lösa det!

    Och apropå potatis, om du gillar kall potatis i sallad (alltså som i potatissallad, men man kan ju ha en massa annat gott i också) så kan du äta det utan dåligt samvete, eftersom kall potatis är en helt annan sak än varm potatis. Det hela handlar om resistent stärkelse, vilket tydligen påverkar blodsockret på ett bra sätt. Man kan annars maxa effekten (av RS) genom att dricka potatismjöl utblandat med vatten, men det är ju lite hardcore. Här står det i alla fall om potatis och kall potatis:

    http://foodpharmacy.se/2016/07/professor-bengmark-tipsar-frossa-i-kall-potatis-i-sommar/

    • Jessica Johansson skriver:

      Vet inte om jag är extra känslig idag men jag blev helt rörd av din fina, varma, omtänksamma kommentar! Och precis sådär varm och snäll känner jag att jag är mot mig själv nu. Inte pressa in psyket och kroppen i en, för mig, onaturlig kosthållning. Stort tack och jag ska genast läsa om kall potatis 🙂 mamma sa också något om det igår faktiskt. Kram till dig och tack för att du tog dig tid att kommentera (och nä precis, jag kommer ju inte bli helt hardcore åt andra hållet och återgå till socker innan frukost och burger king och lastbils-stora pastaportioner precis 🙂

    • m skriver:

      Tack själv! Medan jag ändå är inne i kommenterartagen, så slogs jag av en annan tanke. Detta beror ju helt på hur du själv känner, men kanske är det värt att överväga att inte publicera dina viktresultat på ett tag eller obestämd tid? Det är ju så klart jättespännande för alla läsare att hänga med på det, och det kanske funkar som morot och motivation för dig (?), men jag undrar hur mycket stress och ångest det skapar? Självklart SKA du inte behöva känna stress över vad läsarna tänker, men kanske blir det så, och det kan ju vara ganska tärande i så fall. Det kan ju också bli lite av en ”vad var det jag sa”-stämning bland kommentarerna, även om jag är säker på att det är välment och folk bara vill hjälpa till. Personligen hade jag nog haft svårt att hantera det.

  2. Marianne skriver:

    Klokt beslut, Jessica!

  3. Anna skriver:

    Heja dig! Det hör känns ju sååå rätt! En av sakerna jag gillar mest med ditt sätt att tänka kring viktminskning är att det är en förändring av livsstil, inte en diet, och dina lchf-veckor har känts just som en diet för dig (även om det är en livsstil för andra). Helt rätt beslut alltså!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ååh tack!! Alltså jag är lycklig idag pga detta beslut, bara njuter och känner ett lugn ❤ ja lchf-veckorna har verkligen känts som en jobbig diet för mig så detta blir nog helt toppen!

  4. Anne skriver:

    Du ska ju verkligen göra det som känns rätt för dig. Du kommer alltså med andra ord å tillbaka till så som du åt innan du började med Lchf? Minus ett mellanmål.

  5. Anna skriver:

    Klokt beslut! Du har ju varit inne i ett sånt himla fint flow, hittat sätt att hantera sockermonster och andra matobehaglingar, mått fint för det mesta och haft ett juste förhållande till maten. Visst är det tråkigt när inte vikten rör sig nedåt och jag förstår att du kände dig stressad – men du har ju lyckats med det allra svåraste; att ändra hela din syn på mat, ätande, träning och t o m städning, ju😊.
    Hold on and hold out ✌. Kram!

  6. Eva skriver:

    Grattis, vad skönt att du känner att du hittat vad som är rätt för dig! Inspirerande. Jag tror kanske att en variation i träningen kan ge mer resultat på vikten än fler ändringar i kosten. Din kropp kanske har vant sig vid dina rutiner och behöver utmanas lite? Kanske är promenaderna för ineffektiva? Dvs tar lång tid och ger liten effekt träningsmässsigt (även om det såklart är bra med promenader också). Lycka till!

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag har börjat precis med Pt small group och ska även lägga in onlineyoga en gång i veckan. Och jag har inte promenerat riktigt varje dag men är igång med det nu igen. Kanske ska köra ett och annat intervallpass på gymmet också. tack för input!! 🙂

  7. En i sekten skriver:

    Bra beslut! Din kropp, din känsla = det som är rätt för dig! (Du har en bra kosthållning ändå utan att dra det mot LCHF).

  8. Katarina skriver:

    Låter bra. Såg på Insta att du gått tillbaka till grötfrukost och det tror jag är bra mycket nyttigare och snällare för magen än kalla kvargblandningar o dyl. Överlag tror jag att varm mat är snällare för kroppen än kall mat, även om jag själv älskar att äta sallader. Men magen och hela kroppen känns mer tillfredsställd med kokt mat. Troligtvis är detta pga vårt kalla klimat där vi behöver värma upp kroppen på alla sätt som finns tillhands.

  9. Jeanette skriver:

    Hur känge har du hållt på ? Du är ju fortfarande fet.vissa ger upp direkt

    • Jessica Johansson skriver:

      Ursäkta? Vilken otrevlig kommentar. Jag ger inte alls upp. Tvärtom! Jag inser att LCHF på intet sätt är min grej och kör en metod som känns mer hållbar och där det är mer troligt att jag kommer gå ner i vikt.

    • Johanna skriver:

      Protest mot jeanettes kommentar!!

    • Anna skriver:

      Jag instämmer i protesten! Så elakt! Hoppas verkligen att du inte tar åt dig, Jessica. Du är en sån inspiration, just för att du kämpar på, lyssnar av vad som passar dig och anpassar utifrån det. Det som är så skönt med kommentarsfältet här, är att det ju (nästan) alltid finns en respekt för att man tycker olika. Bort med negativ energi och fortsätt vara precis som du är, Jessica!

    • m skriver:

      Verkligen en märklig och sjukt otrevlig kommentar. Ta inte åt dig, Jessica.

  10. Sofia skriver:

    Va, slutar du redan? Så synd! Hur länge höll du på? 1-2 veckor?

    Du mådde troligtvis bara sådär dåligt de första 2-3 veckorna som de flesta gör när de slutar med sin drog, i ditt fall kolhydrater=socker=havregryn=rawfoodbollar=propud (söta chokladsmaken är ju en explosion i hjärnan på en sockerberoende) osv. Plus att du väl var sjuk också och det hjälper ju inte till precis.

    Kroppen och beroendehjärnan skriker efter sin drog och då blir det extremt jobbigt både fysiskt och psykiskt innan kroppen är utrensad. Jämför med vilken annan drog som helst tex cigaretter och alkohol. Det brukar hjälpa om man har någon/några som stöd samt med kosttillskott (rena från tillsatser typ Holistic). Men det är jobbigt i perioder i hela livet när man har ett beroende, jag hade aldrig fixat det på egen hand utan hjälp.

    Jaja, huvudsaken är att det känns rätt för dig och att du mår bra och fortsätter att gå ned i vikt till en hälsosam nivå. Det lossnar nog snart ska du se.

    Vad roligt att du också hittat till Olga, som jag har tipsat dig om så länge nu 🙂 Hon är kanon tycker jag och har många sunda tankar.

    • Sofia skriver:

      Ser när jag kikade in på ditt instagramkonto att du ätit väldigt mycket pizzasnurror, typ till frukost, lunch o middag så säkert en av förklaringarna till att du inte mått bra av kosten. Mandelmjöl är ofta känsligt för sockerberoende, lchf pizza o bröd är också ofta en trigger då det efterliknar drogmat. Så inte konstigt alls att du sätter igång beroendehjärnan och börjar fantisera/drömma om drogmat.

    • sofia skriver:

      Ja herrejösses, ursäkta nu blir det många kommentarer men det bubblar i mig när jag ser vad du har ätit de senaste veckorna. Jag förstår verkligen varför du inte anser lchf är för dig, för du har ju ätit sämre mat för en sockerberoende än du gör i vanliga fall.

      Massa pizzasnurror, i kombination med yoghurt, blåbär och pumpafrön som tillsammans blir en hel del kolhydrater, sedan en propud till mellis (!) och till kvällsmiddag en lchf-paj som ännu mera trigger då det liknar drogmat. Ja herrejösses som sagt! Jag är nästan chockad 😮 Inte undra på att du inte mår bra på den kosten! Du har en hel del bra rätter också så mycket rätt har du gjort, men med kombon ovan så hjälper ju inte det tyvärr.

      Du ska givetvis äta den kost du tycker passar dig, men tro inte att du har ätit lchf med sunt förnuft bara, för det har du verkligen inte gjort. Jag tycker heller inte att du kan göra en korrekt bedömning huruvida LCHF passar dig eller inte men den typen av mat du ätit de senaste veckorna. Men det är ju min egen subjektiva bedömning.

      • Jessica Johansson skriver:

        Jag kommer välja att svara på en av dina kommentarer. Jag kommer inte att ändra mig nu utan nu äter jag så här under överskådlig tid eftersom det är det här jag mår bra av. Det finns ingen universallösning och alla måste hitta sin väg och jag kommer inte att sluta äta gröt eller potatis eller så igen.Ha en fin vecka!

    • sofia skriver:

      Jag jag förstår att du vill det 🙂 Det är klart att du inte mått bra av den kosten du ätit senaste veckorna, det har ju mer varit High Carb High Fat vilket ju innebär en väldigt effektiv viktökning. Och säkert förklaringen till varför du väljer att avsluta så pass snabbt. Dessutom har du ätit mat som triggat dig till att överäta. Ja usch stackars dig så tokigt det kan bli, men en lärdom på vägen. Du får lägga till lchf-pizzasnurror på din triggerlista 😉 Hoppas att det blir bättre nu för dig och att det rättar till sig på vågen.

      P.S Svaren till kommentarerna kommer alltid i en sådan konstig ordning, det verkar som senaste svaret lägger sig längst upp förutom dina, så det blir väldig svårt att följa konversationen.

      • Jessica Johansson skriver:

        Ja jag har också märkt att kommentarerna har börjat hamna i fel ordning, vet inte riktigt hur det har blivit så. Nä high carb var det ju knappast. Men nu har jag fattat mitt beslut och det känns toppen! 🙂

  11. Maja skriver:

    Klokt beslut tycker jag! Finns det verkligen någon som på allvar tror att LCHF är ett hälsosamt sätt att äta (och med hälsosamt menar jag inte bara ur ett viktminskningsperspektiv)?! Nä, det spåret du är inne på med fräsch, nyttig, vitaminrik, antioxidantfylld mat känns helt rätt och hållbart! Låt det ta tid, vi har ett helt liv att leva. 🙂

    • En i sekten skriver:

      Men sluuuuuuuta! Kom igen när du vet vad LCHF är innan du skriver din kommentar. Men fortsätt för all del att tro att vi äter 1 kg smör och 3 pkt bacon till frukost.

    • Maja skriver:

      Så det finns en variant av LCHF som inte inbegriper en stor del animaliska livsmedel såsom kött, ägg m.m., mejeriprodukter och mycket fetter? Isåfall får du gärna upplysa mig om var jag kan hitta mer läsning om det! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s