Så går det med min nya lågkolhydratkost

Jag började ju på riktigt med lågkolhydratkost i onsdags, så idag har varit sjätte dagen. Dags för en liten update!

Första dagen var hemsk, jag var hungrig hela dagen. Andra dagen också, jag funderade på att strunta i allt, ni vet de destruktiva tankarna. Jag inser att jag åt alldeles för lite första dagarna och just idag har jag nog ätit för mycket. Har inte varit hungrig på flera dagar nu (alltså på ett sådant där jobbigt sätt) och det ska bli spännande med vägningen på fredag. En vän sa dock att det kan ta fyra veckor innan kroppen har ställt om sig helt så jag tänker inte panika om jag inte får minus på fredag. Dessutom är jag sjuk nu och kommer inte kunna röra på mig alls i ytterligare några dagar, skulle jag tro.

Det känns jättebra nu hursomhelst! Mycket lågkolhydratmat är lätt att laga och smakar gott. Med en färgglad sallad till känns det lite roligare för ögat och krispigare att tugga på också. Till middag åt jag rotsaker (äter liberal lågkolhydratkost och då får man äta det ibland)  men det blir bara ibland.

Jag trodde aldrig att det skulle börja kännas lättare så här pass snabbt. Men jag åt ju en liknande kost innan och har gjort det länge. Den enda skillnaden är att jag nu också pausar från matvete, bulgur, potatis, rawfoodbollar (åtminstone sådana med agavesirap/honung) och havregryn. I övrigt samma ju.

Nu gäller det bara att sluta äta när jag blir mätt, det är jag ovan vid. Det är lätt att bara fortsätta äta av gammal vana. Det blir kommande dagars utmaning här i sjukstugan, att känna efter om jag är mätt och då inte äta vidare bara för att tallriken inte är tom. Men också: Att inte gå hungrig utan äta mig mätt. Ni fattar nog hur jag menar.

Kul och pepp! Nu åter till sjukstugan. Jag ska ta en värktablett och sen läsa Epidemin av Åsa Ericsdotter. En dystopi om ett hälsosamhälle där tjocka personer straffas och sätts i specialklasser osv. SÅ intressant samtidskommentar så jag blir helt nipprig av att den ens existerar, haha.

Hur mår ni?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Så går det med min nya lågkolhydratkost

  1. Lina skriver:

    Det är inspirerande att se vad du äter även om jag äter lite annorlunda.

    Jag känner inte till liberal lågkolhyderatkost. Finns det någon gräns för hur mycket kolhyderater per dag, och hur ska man veta vad som är en lagom portion?

    • Jessica Johansson skriver:

      Alltså det är ju som lågkolhydratkost fast jag tillåter mig att äta t ex blåbär ofta. Samt rotfrukter ibland och bönor ibland. När det gäller lchf-mat får man äta sig mätt så jag äter ganska mycket! Har läst på en del om detta senaste dagarna och man behöver inte räkna kcal eller tänka så mkt på mängden om man äter lchf-inspirerat. 🙂

    • anne skriver:

      Om man skriver liberal LCHF kanske du vet det är det som är liberal lågkolhydratskost.

  2. K skriver:

    Jag ville bara nämna en sak som du kanske redan har koll på, men som annars är bra att veta. Anledningen till att man inte brukar behöva räkna kalorier när man äter lchf är för att man hamnar i ketos, vilket stabiliserar blodsockret och dämpar aptiten/sötsuget. När man äter liberal lchf hamnar man aldrig i ketos och risken är då att man inte får samma resultat på vikten eller aptiten. Nu är ju inte ketos eller lågkolhydratskost nödvändigt för att få ned i vikt (jag har själv gått ner +20kg utan att undvika kolhydrater), men jag gissar att viktnedgång ändå är något du tycker känns som en prioriterad faktor så därför nämner jag ändå detta. Vill också passa på att tacka för din blogg. Den är en del av min ”guldkant” på livet varje morgon!

    • Szofia skriver:

      Har också försökt lyfta fram detta. Sån himla risk att bli besviken på uteblivet resultat (på vågen) om man inte tar hänsyn till skillnaden mellan att äta ren högfettskost och att äta lågkolhydratskost.

    • Jessica Johansson skriver:

      En vän till mig kör också lågkolhydratkost nu och har hittills gått ner 2 kilo på 2 veckor, hon äter även rotfrukter. Det blir ju ändå stor skillnad jämfört med innan eftersom jag äter mycket mindre frön nu osv. Jag behöver inte få snabba resultat. Men tack för din kommentar, och vad kul att min blogg kan vara någons guldkant, det gör mig så himla glad! 🙂

  3. Anne skriver:

    Jessica har ju skrivit att hon kan väldigt mycket om alla dieter och ätit Lchf lång tid förut så hon är säkert medveten om det.

  4. Annie skriver:

    Tycker du kämpar på jätte bra med regelbunden träning och sunda matval generellt, väldigt bra att ha långsiktig målsättning också så att det är en hållbar livsstil man skapar, som man trivs med 🙂 Dock vill jag bara nämna att det kan bli kontraproduktivt att kämpa för viktnedgång (har fått intrycket att det är målet just nu), och samtidigt kunna äta sig mätt hela tiden. För många fungerar det inte så, utan man fr räkna med en del sug och lite hunger emellanåt under en viktminskning. Det är ju inga farliga känslor i sig, så länge det inte triggar överätning vilket jag förstår att man gärna vill undvika. Villnog eg bara få sagt att du kan behöva ha lite koll på energiintaget ett par dagar för att veta vilken nivå som är ditt ”balansläge” , och sedan lättare kunna avgöra om justeringar i maten behövs för att nå ditt mål. Lågkolhydratkost kan i många fall vara väldigt bra för att undvika just sötsug och trigga igång hetsätning mm, men det är fortfarande så att man kan behöva ha koll på energiintaget för att inte hamna på balans (om man vill ner i vikt). Att låta aptiten styra kan göra att resultaten uteblir och då kan man lätt tappa motivationen.

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för input! i våras gick jag ner i vikt och var ändå inte hungrig (körde inte lågkolhydratkost då och räknade inte kalorier). Och om man kör lågkolhydratkost är ju en del av det just att kunna äta rediga portioner och ändå gå ner i vikt. Jag provar detta nu och om jag känner att det inte funkar så justerar jag kosten igen efter en månad. 🙂

  5. Lisa skriver:

    jag tror en tanke med lågkolhydratkost är att man inte äter mellanmål eftersom maten ska vara såpass mättande? jag förstår att du inte vill räkna kalorier men jag tror annie har en poäng, det kan bli för mycket kalorier även på lågkolhydratkost tror jag. jag förstår behovet av att känna sig mätt. fiberrika grönsaker kan också bidra till mättnadskänslan! gröna blad, blomkål, spetskål, zucchini, rotselleri, de har få kolhydrater och få kalorier, så man kan verkligen äta hur mycket som helst av dem.

    • K skriver:

      Så är det, men eftersom Jessica äter liberal lchf med frukt, rotfrukter och baljväxter så kommer blodsockret automatiskt att dippa lite fortare (ungefär som när man äter GI-inspirerat) och då blir det svårt att klara sig utan mellanmål. Självklart blir det automatiskt fler kalorier när man lägger till mat, men så länge det totala energiintaget inte överstiger energiförbrukningen så spelar det ingen roll. Jag har själv testat både lchf och liberal lchf, men gick faktiskt upp lite i vikt av båda. Sen kom jag fram till en livsstil som passar mig bättre och har nu snart kommit i mål med min vikt. Så man får pröva sig fram och hitta vad som fungerar bäst (och framförallt vad man kan tänka sig att göra för resten av livet.) Men du har en poäng i det du säger och det var ett bra tips om grönsaker med lågt energi/kolhydratinnehåll!

      • Jessica Johansson skriver:

        Jag kommer nog ändå köra inte så liberal lchf har jag tänkt, frukt äter jag inte alls nu. Bär däremot men jag har läst att man kan äta det. Jag har också tänkt satsa på lite mer fräsch mat än vad jag har ätit senaste veckan. T ex caprese med extra olivolja, sallader med röror (som innehåller fett), och lite sådan mat vi lagade igår: blomkålsris med kyckling och sås (och sallad). Ska försöka hitta flera sådana rätter. Och så blanda det med ”extrema” lchf-rätter i stil med pajen (som innehåller grädde, ost, ägg). Då tror jag dels att risken minskar för att jag inte går ner och dels blir det en (för mig) fräschare och mer hållbar kost. Vilket sätt har du hittat, K?

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för en (som alltid) superinspirerande kommentar, Lisa! Jag svarade nu på K:s kommentar om att jag ska börja äta lite mer ”fräsch” mat blandat med rena trädd-rätter och tror att det kommer minska risken för att inte gå ner. Kommer även att i princip helt utesluta rotsaker (kanske inte morötter, får se, älskar verkligen morötter) eftersom jag egentligen bara tycker om potatis riktigt mycket. Kanske äter rotsaker (förutom potatis) någon gång varannan eller var tredje vecka och då borde det inte göra från eller till. Wow vilka bra tips på grönsaker, tack!

    • K skriver:

      Låter som ett spännande (och smaskigt!) upplägg 😄. Jag har inte gjort någon revolutionerande förändring av min livsstil, men jag äter mindre portioner och äter sällan mellanmål. Den viktigaste faktorn för mig är att jag inte äter något efter min middag klockan 17. Jag räknar inga kalorier och äter det mesta förutom godis, fika och skräpmat. Jag håller visserligen nere fettintaget lite, men använder fortfarande fullfeta osötade mejeriprodukter, bara i mindre mängd. Äter inte så mycket stekt eller ”stabbig” mat heller. Min kost är för övrigt naturligt glutenfri (jag tål inte gluten). Jag väger mig regelbundet och siktar på att gå ned 0,5kg i veckan. Jag har justerat mina portioner utefter det vågen visar och på så sätt hittat rätt takt för mig. Jag har inte heller haft någon megabrådska med vikten. Förra året gick jag ned 20kg, nu har jag gått ned lite till och har väl kanske 5kg kvar. Tycker det är jättesvårt med att bestämma en ”målvikt”, jag tänker att det kommer kännas i kroppen och på kläderna när jag är färdig. Vill ju inte bestämma någon specifik siffra för jag kanske blir nöjd innan dess, alternativt vill gå ner lite till. Det vore också jobbigt om jag hamnade mitt mellan två klädstorlekar, det skulle inte kännas så praktiskt direkt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s