Igår klarade jag två svåra grejer

caesarsallad

Igår var jag ju hos naprapat-eleven med mina axlar och sen var det bara någon timme emellan innan jag skulle på mingel med alla bloggare på Bonnier Tidskrifter. Planen var att äta något och jag var såå hungrig så det var typ en hårsmån ifrån att jag ba sket i allt (gamla tänket, ni vet) och tog lasagne eller något. Men det blev en caesarsallad i stället, så himla stolt över att jag klarade det.

thumb_foto-2017-01-18-18-53-42_1024

Sedan var jag så pirrig innan pga är sämst på att mingla och står helst i ett hörn. Men nästa direkt började jag av en slump prata med supertrevliga Linda från Lindas bakskola och allt kändes genast mycket lättare.

thumb_foto-2017-01-18-19-19-30_1024

Efter att ha hälsat på lite olika härliga personer som jobbar på Bonnier Tidskrifter så såg jag att astro-Helena var på plats. Vi är båda ganska gamla i gemet här på amelia.se och brukar även båda alltid gå på dessa bloggträffar så vi pratade och peppade varandra lite. Träffade även dessa två personer, Margareta och Homemade Stockholm-Cecilia, som bloggar på Damernas värld.

Så det gick bra, både att välja bra alternativ på kafé fast jag var superstressad och hungrig, och att gå på mingel fast jag tycker sådant är jätteläskigt. Och så fick vi massa inspiration och trendspaningar kring influencers och VÄRLDENS lyxigaste goodiebag. Jag glömde att fota den idag pga har jobbat med copyjobbet typ hela dagen och vips var det mörkt. Så jag får fota sakerna i morgon i stället.

thumb_foto-2017-01-19-07-13-59_1024

Och i morse upptäckte jag en ny frukost, kesoplättar. Blev inte riktigt mätt på det här heller men ska fundera på om jag kan lägga till något (mer än typ en klick yoghurt). Det blir plågsamt att vara dödshungrig hela förmiddagen. Även om jag vet att vissa klarar sådant så tycker jag inte att det känns hälsosamt eller hållbart!

Hur mår ni?

Annonser
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Igår klarade jag två svåra grejer

  1. Caroline Beckman skriver:

    Jag äter havregrynsgröt och två ägg på morgonen. Enligt rekommendation från mammafitness/Olga rönnbergs PT-online. Blir jättemätt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Fram till för några dagar sen åt jag också fiberhavregrynsgröt fast med blåbär, pumpakärnor, mjölk och kanel men nu pausar jag ju från havregryn, potatis, banan osv så det funkar inte :/

  2. m skriver:

    Alltså, nej. Det där ser ut som svältföda i mina ögon! Det är en sån liten mängd. och du ska inte behöva gå runt och vara hungrig hela eftermiddagen. Då är ju något fel. Inte hälsosamt eller hållbart, som du säger. Jag ser i receptet att det bara är ett ägg. Kanske kan du ta två ägg åtminstone om du skulle vilja köra på den frukosten igen?

  3. Ewa skriver:

    Hej, Jag kanske skriver fel nu. Jag tror inte att hunger betyder att vi behöver äta just nu, att vi verkligen behöver fylla på med energi. Magsäcken töjer ut sig om man äter för mycket, dvs man blir hungrig snabbt igen. Likaså om man äter bara det som behövs så krymper magsäcken till lagom storlek och ger hungerkänslor när man verkligen behöver äta. Jag hoppas att kommentaren inte är olämplig, men det är så det fungerar för mig.

  4. sofia skriver:

    Helt rätt, du ska inte gå hungrig, då är det så lätt att trilla tillbaka till gamla sämre vanor. Du får klura ut orsaken till att du inte blir tillräckligt mätt, troligtvis är att du har totalt fått i dig för mycket kolhydrater (kan sitta i från gårdagen, mango, kanske socker i salladsdressingen osv) eller så har du ätit för lite protein eller alldeles för lite fett. Eller en kombination av alltihop. Bara att prova sig fram. Det kan också vara så att kesoplättar är för likt pannkakor, hjärnan tänker pannkaka med sylt och kan på så sätt trigga igång suget efter mer.

    • Jessica Johansson skriver:

      Som sagt så kör jag liberal lågkolhydratkost och fortsätter att påpeka att jag inte blir triggad av potatis osv osv. Det är mycket möjligt att jag återgår till den kosten om ett tag igen (fast med mindre frön än tidigare) om jag upplever att det här inte funkar för mig. Ha det fint!

    • Sofia skriver:

      Hmm, förstår inte ditt svar alls faktiskt 😮 Något gör dig ju hungrig i alla fall, frågan är om du äter för lite mat, för lite fett, för lite protein eller om du triggar på något så hungern bara är hjärnspöken. Även liberal lågkolhydratkost (eller liberal lchf, same same different name) kan ju bli för många kolhydrater för att kallas liberal lågkolhydratkost. Prova med mer protein och fett annars då om du tycker du äter lagom med kolhydrater… Klart du ska gå tillbaka om du testat och det inte fungerar! Ha en härlig fredagkväll!!

  5. sofia skriver:

    Måste bara tipsa om denna artikel av My också. Tänkvärda ord.
    http://lchfingenjoren.se/2017/january/lchf-och-sockerberoende.html

  6. Anna skriver:

    Hej Jessica! Kämpa, kämpa! När man går över till lågkolhydratkost är man JÄTTEHUNGRIG i början. Jag tycker att du ska lägga till Bregott! Bred tjockt med Bregott på plättarna så blir du mättare. Eller ta kokosfett i kaffet (1-2 msk i en mugg kaffe). Låter ju skumt men är helt ok och man blir mätt.

  7. Agneta skriver:

    Gör dubbel sats!

  8. Petra skriver:

    Rent näringsmässigt är portionen inte för liten, så det kanske är värt att prova att köra på den frukosten några dagar? Hjärnan och magen behöver lite tid att ställa om sig bara, sen är du mätt och nöjd på den portionen. Under tiden kanske du kan justera dina mellanmål lite? Ett kokt ägg kl 9 och en morot kl 11 till exempel?

    • Jessica Johansson skriver:

      Jo portionen är ju bara på drygt 200 kcal, vilket jag tycker är på tok för lite och jag tycker helt enkelt inte att det är värt att vara dödshungrig en hel dag. Det var jag aldrig i våras när jag gick ner 11 kilo på några månader. 🙂

    • Petra skriver:

      Klart att du inte ska vara hungrig! För mig verkar en frukost på 200 kcal helt ok, men å andra sidan är jag typen som har jättesvårt att äta på morgonen. Jag antar att jag har lite svårt att förstå att det finns människor som är lika hungriga då som jag är till lunch! 🙂

  9. Lina skriver:

    Lågkolhyderatkost kanske inte passar dig?

    Om man blandar olika dieter/kosthållningar så kan det ju lätt bli fel. Tex om man äter lchf men bara till viss del (med mer fett och färre kolhydrater, men samtidigt väljer att äta bönor, mjölk osv) så kan det nog lätt bli för kaloririkt.

    Personligen tycker jag inte alls det är gott eller fräsch med lchf-mat. Känns tungt och mäktigt tycker jag, men alla är olika!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja jag ska ju bara prova som sagt och det är inte säkert att jag väljer att fortsätta 🙂 men det finns något som heter liberal lågkolhydratkost vilket jag kör och då får man äta bönor och mjölk och så (vilket jag visserligen inte har gjort senaste dagarna). Jag gillar ju redig mat som man blir mätt på. Om jag fick välja helt fritt skulle jag helst äta mat i stil med två kokta potatisar, pannbiffar med sås och rårörda lingon plus en sallad. Det är min bästa mat, blandat med fräscha sallader och smoothies och sånt. Vi får se, jag kanske återgår till att äta så efter att ha provat detta ett tag. 🙂

    • Lina skriver:

      Ok! Då förstår jag din matsedel lite bättre. Du kämpar på bra och man måste ju testa både vad man tycker om och vad ens kropp mår bra av.

      • Jessica Johansson skriver:

        Tack för ditt stöd! ja precis, det kan vara bra att testa. 🙂 men en ground rule för mig är att jag måste bli mätt, annars funkar det inte..

  10. Helena skriver:

    Starkt jobbat! 🙂

    Förstår att det antagligen är en yrkeshemlighet 🙂 men om inte så hade
    det varit intressant om du ville berätta lite om trendspaningar kring influencers.

  11. cecilia skriver:

    Ser jättemumsigt ut men kanske inte så fiberrikt tänker jag? Skulle du kunna ta lite färre bär men lägga till t ex äpple eller något annat mer fiberrikt än bär? Och jag har ibland gjort kesoplättar men haft grönsaker till, t ex kokt broccoli och rivna morötter lite lite pepper/yoghurt på plättarna då blir det genast mycket mer liksom brunch-aktigt. Generellt tycker jag att jag blir MYCKET mättare av grönsaker än frukt till frukosten. Kanske ett tips!

  12. Karin skriver:

    Om du på riktigt ska få något ut av liberal lchf måste du öka fettet. Annars blir du bara hungrig. Så ge inte upp än, tillsätt vispad grädde eller en rejäl skiva smör på plättarna. I början känns det avigt, men efter ett tag (när kroppen vant sig) och du inser att du inte varit hungrig på sju timmar, inser du nyttan med fett. Lycka till (och ta inte bort en massa saker utan att lägga till fett!)

  13. Anna skriver:

    Det här är ju rena snurren! Varför äter du inte tills du blir mätt? Är din matsedel huggen i sten? Varför äter du inte pannbiff med potatis om du är sugen på det? Varför har du slutat med havregryn? Det här verkar lika ohållbart som en pulverdiet. Ta hand om dig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s