Liberal lågkolhydratkost (nu har jag funderat må ni tro)

Bilden är på mig från gymmet häromdagen, varsågod för maghullet! Jo, jag har ju funderat som en tok senaste dagarna: Hur ska jag äta egentligen? Vad passar mig? Jag fick ju enormt mycket bra tips från er läsare men också väldigt skiftande. Medan någon tyckte att jag borde sluta med ost och yoghurt, så tyckte någon annan att jag borde äta mer ost och smör. Till syvende och sist måste det passa just mig. Att minska ner på portionerna känns inte görbart för mig (jag vill vara snäll mot mig själv och orkar inte gå runt och vara vrålhungrig, då kommer jag också att tröttna fort och ev tappa motivationen helt). Att sluta med mejeriprodukter känns inte heller som något som passar mig. Att räkna kalorier triggar massa jobbiga tankar och beteenden hos mig och nu har jag precis kommit bort ifrån att väga mig varje dag. Eftersom jag inte vill banta utan göra en långsiktig livsstilsförändring så orkar jag heller inte lida under tiden. Det har både jag och hela kvinnohistorien haft nog av – att utgå från ångest och späka mig. Det är helt enkelt inte värt det för mig längre. Och det är inget jag vill propagera till någon annan eftersom det känns 100 procent fel.

Så jag har beslutat mig för att försöka minska ner på frön och pausa från banan. Till frukost (med variation ibland) tänkte jag prova att äta omelett + naturell yoghurt med blåbär. Jag pausar från vanlig potatis men fortsätter att äta rotsaker. Så, väldigt inspirerat av liberal lågkolhydratkost men jag har provat ren LCHF tidigare i livet (länge) och mådde inte alls bra av det. En av mina nära vänner kör också någon form av liberal lågkolhydratkost just nu så vi tänkte peppa varandra.

I min vardag:

Skillnaderna blir att jag (åtminstone ett tag framöver) plockar bort potatis, banan, bulgur och havregryn ur min kost. Pasta, bröd, ris, sötsaker och sånt har jag ju redan plockat bort för längesen. Så det blir egentligen ingen större skillnad!

Jag får äta:

Jag får äta rotsaker (förutom vanlig potatis), bär, lite bönor och linser, mejeriprodukter, ost, rena LCHF-rätter, härliga sallader, lite frön men inte lika mycket som nu – ja, hur mycket som helst egentligen! Ska försöka hitta ett optimalt mellanmål.

När jag går bort:

Äter jag som tidigare det som bjuds. En livsstilsförändring skulle inte kännas meningsfull eller genomförbar för mig om jag inte hade det så. Sötsaker tackar jag så klart nej till alltid men jag äter det som bjuds om jag går på middag hos någon. Om jag någon gång i månaden (eller mindre) träffar vänner och äter middag ute kommer jag inte heller att vara strikt (förutom med sötsaker). En livsstilsförändring måste vara realistisk och hållbar på sikt, annars blir den för mig alldeles för tråkig.

Jag provar ett tag

Nu testar jag det här i någon månad och ser om det ger effekt på vågen, annars får jag prova en ny strategi igen. Om ni har recepttips som passar min nya kost är de varmt välkomna!

Stort tack för alla fina tips och råd! Jag är oändligt tacksam, på riktigt.

Jag har precis kört ett onlinepass här hemma och känner mig otroligt motiverad. Nu ska jag skriva på min roman (!!) och sen svara på era kommentarer, scanna massa teckningar, städa, rita, posta beställda teckningar, gå med kartonger till återvinningen, promenera, fixa med min webbshop som snart blir klar, läsa bok. En sådan där underbar dag som jag älskar, helt enkelt. Och så lär det pågå typ hela helgen.

Vad hände med vägningen igår?

Vågen visade plus minus noll igen så jag valde att inte publicera den som ett eget inlägg utan berättar det nu i stället. Men nu har jag en plan!

Vad ska ni göra idag? Och vad ska ni äta (haha, alltid denna nyfikenhet)?

Följ gärna min nya fb-sida för bloggen, Jessica osv. ❤

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Liberal lågkolhydratkost (nu har jag funderat må ni tro)

  1. Sofia skriver:

    Grattis och välkommen till liberal lchf 🙂 Hoppas att du kommer att må toppen och att det sätter fart på vågen! Jag mår toppen på denna kost, men även med detta hamnar man givetvis på viktplatåer ibland. På bloggen 56 kilo finns massor av recept du kan använda dig, bara att välja vad som passar just dig. Kostdoktorn har även massor av recept på sin FB-sida samt om du köper LCHF-tidningen så finns där många liberal lchf recept som säkert kommer att passa. Instagramkontot Äntligen Sockerfri har även många tips på liberal lchf.

    Lycka till!!

  2. Agneta skriver:

    Det verkar jättebra. Och som du säger, om du går ut eller bort och äter så kan du äta ungefär som de andra,för du kommer ändå inte äta några jätteportioner.
    Göras i helgen? Jag ska fortsätta med projekt sortera och städa lägenhet. Hela tiden en ‘kamp’ med fem personer i en trea och tusen skor och jackor. På lördagar brukar vi köpa fish and chips eller något sånt. Helt ok för mig en gång i veckan. Må så gott!

  3. Catarina skriver:

    God lördag! Älskar din blogg. Även om jag själv inte gör en viktresa så spelar det liksom ingen roll – dina tankar och resonemang går att applicera på så många delar av vardagen. Livet i det stora hela liksom :). Inte bara stenhårt fokus på siffror, statistik, förbjuda och straffa, vågen, mäta, ”späka” o.s.v. Tycker du verkar ha ett otroligt sunt tänk (det är så jag tolkar det du skriver iallafall hehe…).

  4. Emma skriver:

    Hej! Jag gillar din attityd och hejar på dig!
    Själv ägnar jag mig mer åt att äta anti-inflammatoriskt.

    Hursomhelst, jag såg denna artikel häromdagen och nu tänkte jag på den och dina matlådor.
    Lycka till!
    http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/din-matlada-kan-gora-dig-tjock—sarskilt-om-du-ar-kvinna/

  5. Jenny skriver:

    Här kommer tips på min favoritlunchrätt som jag ofta gör hemma och som går att variera i oändlighet. ”Basen” utgörs av tre delar en del linser och två delar grönsaker. Linserna (av typ puy eller små svarta runda, inte röda) har jag alltid en stor sats färdigkokta al dente i frysen redo att tinas. Jag blandar dessa med en lite dressing på fransk senap, citron/vinäger, olivolja, örtsalt och strimlad salladslök. Sen brukar jag välja två grönsaker/rotfrukter som jag har hemma, igår blev det 1/2 aubergine och två stora morötter. Detta skär jag i bitar och rostar i ugnen i ca 225 C. Sedan lägger jag upp på tallrik och strör lite smulad fetaost eller getost över och gärna lite ruccola om jag har det. Jag älskar detta! Pröva vettja!

  6. Frida skriver:

    Mat tips: fast jag tar hälften mjölk och hälften grädde och skippar vanilj: perfekt helgfrukost eller lunch:
    http://www.tasteline.com/recept/pannkakor-a-la-anna/

    Fast med sallad eller mos på vitabönor till istället för potatis:
    http://www.tasteline.com/recept/kantarelldoftande-lax-i-ugn-med-lingon/

    Fast med sallad istället för bröd:
    http://www.ica.se/recept/laxburgare-med-ingefarsmajo-717858/

    http://www.lchfgourmet.se/lchf-gratang-mos-tillbehor/kalrotspommes-frites/

    Med aubergine: rosta skivorna i ugnen innan man lägger på fyllning så slipper man steka.
    http://www.tasteline.com/recept/minipizzor-pa-zucchini-eller-aubergine/

    Enjoy!

  7. cecilia skriver:

    Jessica – jag såg ett inlägg på TV4 Morgon härom dagen (eller kanske förra veckan?) med Ulrica som är hälsocoach, tror jag, och hon gick igenom 3 olika populära sätt att äta. När hon gick igenom GI, som hon sa hade mest forskning kring sig och var äldst, insåg jag att det är så jag äter – utan att veta om det förut. Kanske även något för dig – låter lite som det du är inne på nu faktiskt.

    Idag har jag ätit en god matig sallad på grönkål, gurka, röd grapefrukt och kikärtor med dressing av lite olivolja, färskpressad lime och lite chilipepparkorn. Till det ett stekt ägg. Hade samma sallad igår med krabbkött till. Frukost är alltid kefir och kaffe 🙂 och på eftermiddagen till mellis är det kaffe med någon frukt, ofta vindruvor, äpple… Middag ikväll ska bli kyckling filéer, stekta, med ugnsrostade grönasker itll. Resten av familjen äter också antingen ugnsbakad potatis eller fullkornspasta. Hoppas det ger lite inspiration! 🙂 Och ja, min ‘akilleshäl’ är ju sen gammalt kvällen – efter middagen. Vad, om något, äter man då – det är en SÅ inbyggd vana för mig att äta lite godis då och så svårt att bryta. Byter ut mot nötter men då äter jag i gengäld hela påsen he-he.

  8. Carro skriver:

    Kul med ny plan!
    Vi ska äta halloumi- och morotsbiffar med sallad och kall sås. Igår blev det glutenfri lasagne.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s