Alltså wow!

Så här generad har jag varit senaste dygnet. Eller liksom så glad att ni finns och kommenterar och delar med er av era kunskaper. Så: Tack!

När det gäller axlarna tar jag tag i saken på studs och ska boka tid hos en naprapat till början av nästa vecka redan.  Ev på naprapathögskolan eftersom jag har förstått att detta är billigare.

När det gäller maten och träningen kommer jag förstås att ta till mig vissa råd och andra inte, så att det inte blir TILT i huvudet och kroppen, haha. Jag ska noga läsa igenom allt i kväll och fundera på vilket spår jag testar. För jag tänker också att inget är hugget i sten och att sådant här går att revidera då och då. Det knyter sig lite i magen vid tanken på att plocka bort alla mejeriprodukter och ost som några föreslår. Ja, jag har som sagt inte funderat klart än men vill återigen skicka all min kärlek ut i www som man sa förr om åren.

Idag har jag betat av en extremt lång att göra-lista som innefattade att åka buss enkel väg i 50 minuter för att lämna in ett katt-urinprov och sedan lika långt hem igen. Joråsåatte! Har även jobbat massor och sådant som inte är så superkul att höra om. Hur har ni haft det?

Annonser
Det här inlägget postades i Personliga reflektioner. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Alltså wow!

  1. A skriver:

    Klokt svar av dig på alla kommentarer!

    Oavsett vad, och hur du förändrar kosten så behöver det inte vara för evigt. Precis som du skriver.

    Man kan ju alltid testa några veckor i små skalor (inget drastiskt såklart!) och se hur man känner med att t.ex. att ta bort en del mejeriprodukter. Jag uteslöt som sagt nästan helt mejeriprodukter och frön/nötter när jag ville gå ner i vikt snabbare men sedan jag nu legat på en stabil nivå några år så äter jag det några gånger i veckan. Ibland lite för ofta, och då så ser jag till att tänka lite extra och inte lägga ner haloumin i korgen på ett litet tag.

    Men som sagt, man kan alltid prova allt men som du brukar skriva om, inte för drastiskt eller mycket förbud. DÅ blir man ju bara ledsen. Ditt tänkt om detta hjälper mig mycket!!

    Oavsett hur du gör så är du en inspiration!

    Kram

    • Jessica Johansson skriver:

      STORT TACK för din fina kommentar som gjorde mig så glad. Även om jag nu ska köra liberal lågkolhydratkost så tänker jag att jag ska minska liiite på mejeriprodukterna, åtminstone hitta ett annat mellanmål på eftermiddagen. I övrigt blir det nog en del yoghurt, ost och andra mejeriprodukter men mycket mindre frön. 🙂 Ha en härlig dag!

  2. Lina skriver:

    Du behöver ju inte helt utesluta yoghurt och ost utan kanske börja med att minska ner och byta ut ibland.

    Frön, mandlar och nötter är kaloririka, banan-frukosten med jordnötssmör är också mycket energität så med små förändringar kan du säkert märka resultat. Dock tar det ju tid innan små åtgärder ger effekt så ha tålamod.

    Härligt att du fick så många bra tips! Hoppas att du fick ny inspiration till din vidare hälsoresa!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja jag ska absolut minska på ost och mejeriprodukter och frön med start direkt! Och frukten har jag redan börjat fasa ut lite. Är så tacksam och ska svara på alla kommentarerna i kväll 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag ska absolut minska ner på frön och mandlar och ska sluta med banan. Jag tror att bara denna grej kommer ge resultat på sikt! 😀 TACK!

  3. Johanna skriver:

    Kämpa på! Mitt allra bästa tips är att skaffa dig ett par gåstavar. Det är ett SÅ bra och smidigt att sätt att öka intensiteten och kaloriförbrukningen på vanliga promenader. Dessutom finns det ingenting som har hjälpt mig så bra när jag har haft stela axlar! De flesta stavar brukar också ha avtagbara gummiploppar med en pigg under, som är väldigt bra vid halt underlag för man får stöd av stavarna och bra grepp.
    Gåstavar finns på sportaffärerna och kostar inte mer än ett par hundralappar – det behövs inte alls de där som heter bungypump utan bara ett par vanliga. Jag har använt några liknande dessa: https://www.intersport.se/produkter/pro-touch-impulse-alu-walkingstav-p149917
    Be om hjälp att få rätt längs utmätt bara, de ska vara kortare än skidstavar.
    Kan verkligen inte rekommendera gåstavar nog! Lycka till!

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh, ska absolut kolla upp detta. Det känns ju lite pinsamt att gå med stavar, lite tantigt typ, men jag får släppa de känslorna kanske 🙂 Skriver upp detta på min att göra-lista. Tack!

    • Johanna skriver:

      Ja gör det! Jag fattar precis det med tant-känslan (gick som mest med stavar vid 21-25 års ålder, nu ett par år senare är det mest löpning som gäller för mig) men tänkte att ”äh skitsamma” och sträckte extra mycket på mig och gick fort som tusan. 🙂
      Du kommer inte ångra om du skaffar dig ett par och tar med dem på alla promenader! Gör det! Heja heja!!!

  4. Anne skriver:

    Hur gick det med vägningen för de har gått 2 veckor sen sist eller är jag snurrig nu? Själv har jag inte lyckats bra med maten dessa två veckor. Nya tag!

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag kommer skriva om det i kväll 🙂 kändes så deppigt med ett eget inlägg för det när det var plus minus noll igen men nu har jag fått massa bra tips. Det gäller bara att komma på vilket spår som passar mig! Heja dig!

  5. Maja skriver:

    Hej Jessica, härligt att du kämpar så bra och tar hjälp av bloggläsare! Men som sjukgymnast måste jag ändå säga att det är en sån du ska gå till! Dels ingår de i hälsoval så det är ju mycket billigare än att gå till naprapat/kiropraktor och sen tror jag verkligen inte att en naprapat kan hjälpa dig så långsiktigt med dina besvär ärligt talat.. inom sjukgymnastik (eller fysioterapi, samma sak)finns det massor med bra metoder, tex Axelina, McKenzie, MDT, som kan göra att du får strategier att jobb med för att bli bra i axlarna på lång sikt,istället för quick fix-behandlingar. Fördelen när du bor i Stockholmsområdet är ju också att du har så mycket att välja på! Du kan ju verkligen ringa runt och leta efter nån som är bra på axlar. Så kan man inte göra när man bor i en liten stad… fråga dig fram!
    Ett generellt tips annars är att sova utan kudde och träna rotatorkuffen genom utåtrotation med gummiband, du kan googla det. Och att släppa ner axlarna och slappna aaav!! Kanske har du en tendens att dra upp axlarna? Lycka till!

    • Lina skriver:

      Jag tycker också att du ska välja sjukgymnast/fysioterapeut.

      • Jessica Johansson skriver:

        Tack för input. Jag har bokat tid hos naprapat nu eftersom det gick att få så fort men det ena utesluter ju inte det andra, jag kanske går till en sjukgymnast längre fram om problemen kvarstår. 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej och tack för din kommentar! Jag har nu bokat tid på naprapathögskolan eftersom det gick att få så fort. Men det ena utesluter inte det andra. Jag känner inte riktigt att jag orkar ringa runt och kolla efter någon som är specifikt bra på axlar, men tänker att jag kan prova att gå till sjukgymnast längre fram. Jag ska dock omedelbart kolla upp övningen du föreslår och köra igång med den. Jag har svårt att släppa ner axlarna, försöker men de spänns direkt igen, haha. 🙂 Jag tror absolut att jag har en tendens att dra upp axlarna, i kombination med att jag sitter otroligt mycket vid dator plus sitter och ritar osv. Stort tack för dina tips verkligen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s