Så åt jag för att gå ner i vikt

Jag har suttit och studerat mitt matkonto på instagram från i vintras och våras när jag gick ner 9 kilo på drygt tre månader (sen har jag stått still sen i maj). Vad åt jag för att gå ner i vikt? Och så har jag jämfört det med hur jag äter nu och kommit till några superbra insikter som jag tänkte dela med mig av!

  • Jag åt en blandning av LCHF-inspirerade rätter och sallader med massa grönsaker.
  • Jag åt mycket rödkål, blomkål, spenat och sådant. Exempelvis: Blomkålsris med sås och kyckling, kyckling med matvete och spenatstuvning, stooora sallader med massa grönsaker + halloumi/kyckling och linser eller matvete, Blomkålspizza, linsgryta, lax, avokado, röror och matiga sallader.
  • Jag skötte alltid styrketräningen, 3 gånger i veckan (vilket jag gör nu igen ju!)
  • Promenerade inte riktigt varje dag men kanske 4-5 timmar i veckan.
  • Jag åt nästan alltid gröt till frukost. En eller två dagar i veckan åt jag smoothie eller frozen banana yoghurt.
  • Jag åt mer mellis då än nu. I vintras och våras åt jag mellanmål både på förmiddagen, eftermiddagen och ibland kvällsmål. Men det funkade väl eftersom måltiderna mättade mer till färre kcal (även om jag ej heller då räknade kcal). Dock avser jag att inte börja äta mellis på förmiddagen igen, eftersom jag vant mig av med det.
  • Jag tänkte lustfyllt och färgglatt.
  • Potatis 1-2 ggr i veckan.
  • Som nu: Ingen pasta, ris, bröd eller sötsaker.
  • Stor sallad till varje måltid, kanske lite mer än nu.
  • Caprese lite då och då.
  • Jag var noga med att lägga in all mat och träning på mitt matkonto på instagram.

Dessa insikter tar jag med mig hädanefter – kanske kan de inspirera någon annan också? Att kanske satsa på en stor sallad och sedan någon matigare måltid som andra mål. Men viktigast av allt: Jag var inte så petig utan skötte det jag var tvungen att sköta men var inte så fixerad. Vissa dagar blev det redig lunch till både lunch och middag, andra dagar inte.

Spana gärna in mitt matkonto på instagram, som jag har kört igång igen.

Och jag blir jättetacksam om ni vill följa min nya facebooksida på bloggen, den finns här!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Så åt jag för att gå ner i vikt

  1. Camilla E skriver:

    Jag försöker ju som du vet snarare gå upp lite i vikt men tar inspiration från dig som äter så mycket grönsaker och annat gott 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Vad härligt att jag kan inspirera. 😀 Ja vi borde kunna få lite av varandra så att det jämnade ut sig, hihi.

  2. Josephine skriver:

    Hej Jessica! Kan det inte vara så att just för att du gått ner 10 kg så funkar det inte att äta likadant (samma mängd) som du gjorde tidigare för att gå ner i vikt? Kroppen förbrukar ju mindre ju mindre man är 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej! Nej det är att jag äter mer nu än i våras vilket jag insåg när jag kollade igenom mitt matkonto på instagram 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s