Vad ingår i en livsstilsförändring?

Det kommer att pratas mycket om livsstilsförändringar överallt kommande vecka. Det brukar ju vara så när det är dags för nytt år. På tolvslaget natten till den första januari ska liksom allt förändras. Folk lovar vitt och brett och tänker kanske inte på att om man verkligen vill förändra sin livsstil så tar det tid, och innefattar inte bara vikten. Det här är också något jag har predikat från start, och som jag har kämpat med att lära mig själv – jag har jobbat med att ställa om hela mitt tänk från att bara tänka gåneriviktsnabbt till att förändra många saker, små steg i taget.

Och så här tänker jag. I en livsstilsförändring kan till exempel ingå:

  • Viktnedgång – bortom quickfix-metoderna.
  • Lära sig att laga mat (det låter så lätt men det har tagit mig ett och ett halvt år av konstant kämpande innan det äntligen börjar bli pyttelite lättare).
  • Få rutin på att inte ta något akut vid hunger utan planera sin mat.
  • Fundera över vad man äter för mycket av och vad man kan hantera i lagom mängd – och överväga att sluta med det man äter för mycket av.
  • Hitta en kosthållning som inte gör att man går och längtar efter ”undantagsdagar”, alltså ser kosthållningen som något jobbigt och oattraktivt.
  • Regelbunden sömn och regelbundna måltider (här har jag själv aldrig haft några problem eftersom jag har en inbyggd mat- och sovklocka à la Skalman, bokstavligen talat).
  • Fundera över sina relationer – det har jag gjort. Senaste året har jag fått mycket bättre kontakt med alla i min familj igen och börjat vårda mina vänner mycket mer aktivt (det är så lätt att tiden bara springer iväg annars).
  • Få regelbunden rutin på att promenera (det kan ta låååååååång tid)
  • Få regelbunden rutin på styrke- och konditionsträning. Alltså inte bara klara av att styrketräna tre gånger i veckan från januari till mars utan också från mars till december, så att säga.
  • Våga prova nya livsmedel. Om man inte är nöjd med sin kropp eller sitt mående kanske man har ätit fel mat. Även det här tog ett halvt liv för mig.
  • Äta mindre rött kött (det är ju inget allmänt utan har varit en av grejerna jag har velat)
  • Sluta äta socker helt: Sötsaker, godis, pasta, bröd. Även den här är personlig just för mig, alla behöver ju inte göra det. Men jag tror att om man tycker att det känns supersorgligt att inte få äta godis ofta osv, så kanske man ska fundera på att plocka bort det helt.
  • Lära sig vad en lagom stor portion är och vänja sig vid att ha halva tallriken med grönsaker.
  • Sluta hetsäta (den här gäller inte heller alla men mig)
  • Sluta småäta – den jobbar jag fortfarande med.
  • Jobba med sin självbild och sina mål.
  • Annat som kan ingå i en livsstilsförändring, beroende på hur ens livssituation ser ut – dessa har jag haft och uppnått: Ta hand om min hy eftersom jag har ganska tung make-upp varje dag, tidigare struntade jag bara i det, ta hand om hemmet – städa regelbundet och hålla efter, det var kaos tidigare men även det har förändrats senaste året.
  • Lustfyllt och färgglatt! Att tänka så har hjälpt mig massor.

Så den som känner att den går ner långsamt i vikt får gärna läsa den här listan och fundera på varför den bara förknippar just vikt med en livsstilsförändring. Och det här kan låta övermäktigt inför nyår men kanske kan man börja bara med en punkt av alla – kanske att sluta småäta eller hetsäta, för det kan göra stor skillnad.

En annan sak jag brukar tänka är att en livsstilsförändring ju ska vara hela livet och inte bara ett halvår. Och då gör det inget om det tar tid innan alla bitar faller på plats.

Hur tänker ni?

 

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vad ingår i en livsstilsförändring?

  1. Åsa skriver:

    Jättebra lista. vore bra att skriva ut och ha på garderobsdörren!

  2. Katarina skriver:

    Ja jag tänker lite som dig att det är mer vårda sina relationer, få rutin på träning och att man äter ordentligt och varierat än faktiskt banta. Äter man ordentligt blir man ju inte sockersugen hellerså win win.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag blir ju sockersugen om jag äter sådant som triggar mig – oavsett om jag äter ordentligt eller inte. Men om jag undviker sådan mat så blir det enklare. 🙂 kul att du har börjat kommentera hos mig, Katarina! ❤ köpte halsbandet inspirerad av dig!

  3. Szofia skriver:

    Jättefin bild på dig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s