Nu justerar jag maten lite igen

Det är dags för en liten korrigering igen. Det är så fint att inget behöver vara hugget i sten i det här, tycker jag, att man liksom kan känna efter och prova sig fram. Nu har jag bestämt för att köra så här ett tag:

Sedan tidigare – det här fortsätter jag med

  • Ingen pasta och bröd
  • Inga sötsaker (kakor, bullar, godis)
  • Inga snacks i stil med chips
  • Jag har paus från nötter sedan en tid tillbaka
  • Jag har sedan ett tag tillbaka plockat bort mellanmålet på förmiddagen, förutom någon enstaka gång ibland. Det funkar bra! Även kvällsmålet har jag plockat bort förutom någon enstaka gång (dvs 1-2 ggr i veckan).

Nu provar jag även

  • Att bara äta banan någon gång på helgen – frozen banana yoghurt får återigen bli en frukost för lite lyxigare tillfällen, typ lördagsmorgonen. Till vardags kommer jag under resten av vintern att äta gröt till frukost, det är vad som egentligen funkar bäst för mig. Sedan till våren kan jag prova smoothies och sånt. Det är ändå för kallt nu!
  • Att äta potatis 1-2 gånger i veckan, men inte mer. Potatis är fantastiskt men det här känns som en lagom mängd.
  • Paus från rawfood-bollar, med undantag på julafton för då är det ju det jag får som fika.

Jag fortsätter att tänka så här

  • Fokusera på det lustfyllda – att bli starkare tack vare träningen, att äta färgglatt och härligt.
  • Att vara snäll mot mig själv – inte i betydelsen att äta massa skit utan att känna efter och inte vara för hård mot mig själv i tankarna.

Idag har jag ingen bra dag, är lite slut och stel i axlarna och orolig för katten som jamar mer än vanligt. 😦 Men det vänder säkert!

Hur har ni det? Hur äter ni?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nu justerar jag maten lite igen

  1. Marina skriver:

    Ja, där har du rätt, kroppen strävar efter jämnvikt så det är förändring som krävs om man vill ha förändring. Logiskt egentligen. Jag äter rejäla portioner ”vanlig” mat med fokus på att få i mig tillräckligt med protein 3 gånger per dag (eller 4 jag äter dubbel frukost typ.. först kokoskaffe och sedan sojayoggi) . Ska jag träna äter jag ett mellanmål på em. Äter inte vete och inte mjölk pga överkänslighet och inte tillsatt socker, dvs jag har ketchup i min köttfärssås men äter inte en kaka 😀 MEN nu efter snart 2 år som sockerfri så kan jag faktiskt äta en lussekatt utan att sockersuget drar igång och det ÄR så jäkla skönt!

    Det är så roligt att följt dig och sett hur du kämpat för att nu landa i en sund kosthållning och ett moget förhållningssätt till mat! BRA JOBBAT Jessica!

    God Jul!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s