LCHF-paj med chèvre och soltorkade tomater

En av rätterna jag lagade i matlaget jag hade med mig själv igår, var en paj som min vän Daniela tipsade mig om förra veckan. Toppingen går ju att variera. Hon hade valnötter, chèvre, fikon och honung på sin. Jag valde att ha chèvre och soltorkade tomater (utan socker) på min.

Botten

100 g smör
2,5 dl mandelmjöl eller kokosmjöl
2 msk fiberhusk
salt

Knåda ihop. Låt botten vila i ca 30 minuter (om du har mindre tid än så, så funkar det säkert ändå). Tryck ut i en pajform. Förgrädda på 200 grader i mitten av ugnen ca 8-10 minuter tills botten är gyllenbrun.

Äggstanning

3 ägg
2,5 dl grädde
salt och peppar plus ev andra valfria kryddor

Vispa ihop äggstanningen. Lägg riven ost (valfri mängd, jag tog inte så supermycket) över pajbottnen och häll sedan över äggstanningen. Lägg sedan på din topping (i mitt fall skivad chèvreost plus skivade soltorkade tomater).

Grädda pajen på 200 grader i 20-25 minuter tills den har fått fin färg. Servera med en färgglad härlig sallad. Funkar också att ha som matlåda.

Smaklig måltid!

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till LCHF-paj med chèvre och soltorkade tomater

  1. Anne skriver:

    Att blanda Lchf kost med kolhydrater är ingen lyckad kombination. Med kolhudrader menar jag frön, potatis, frukt, pasta fast de äter du ej. Iallafall är som lagt för ej viktnedgång. Ja de vet du kanske redan eftersom du kört den resan och vet allt de mesta om viktnedgång. Lchf mat pizzan etc … kombinera ej det med kolhydrater. Jag går ej ner i vikt själv om jag kör både Lchf och kolhydrader.

    • Jessica Johansson skriver:

      I våras åt jag så och gick ändå ner i vikt 🙂 bara det inte blir lchf-mat hela tiden liksom, så tror jag att det funkar! Och inte mycket kolhydrater förstås. Hur brukar du äta?

    • Jessica Johansson skriver:

      PS. Men din kommentar gav mig en tankeställare alltså att det inte får bli för mycket lchf. Men det är mycket lättare för mig att inte småäta om jag blir mätt på huvudmåltiderna och då blir det ändå färre kcal under en dag liksom tänker jag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s