Jag är trött på frukt-är-socker-debatten

jessica_johansson_ritar
Teckning av mig, fler finns på instagramkontot @jessicaritar och facebooksidan En miljon ledsna flickor.

Jag är ju alltid väldigt nyanserad i bloggen, eftersom jag kanske är ganska nyanserad generellt. Eftersom jag har svårt att se poängen med ett svartvitt sätt att resonera kring saker. Men just nu är jag faktiskt redigt trött på en sak:

frukt-är-socker-debatten!

Vad menar jag med det? Jo, alltså att folk menar att man inte kan äta frukt om man vill hålla sig borta från socker, för att det triggar. Precis som att många hävdar att man aldrig kan äta sötningsmedel för att det triggar. Eller potatis. Eller morot (jo någonstans – ej i bloggen – läste jag det, haha). Och där är man ganska svartvit, eftersom – tro’t eller ej – varje människa faktiskt är unik och att triggers kan vara någonting individuellt. En klok läsare, Nanna, kommenterade idag (som svar på en annan kommentar):

”Tänker att det nog inte måste vara så att frukt triggar. 

Jag älskar rödvin men jag kan lätt dricka tre glas både fredag, lördag och söndag. Jag ”nöjer” mig inte med ett glas men noll glas går bra jämt. (Fler än tre är en omöjlighet då blir jag för yr i bollen) Då borde jag ju triggas av all alkohol. Eller? Jag dricker aldrig drinkar eller sprit. Och om jag är bortbjuden och får ett glas likör på maten kan jag lätt låtsas dricka det ( ni vet, man för glaset till munnen men sväljer inget för att vara ”rätt” social) …. hmmmm undrar du kanske ? Varför skriver jag detta? Jo för jag tror att alla triggas av olika saker och man måste känna efter själv. Där finns inte ett rätt för alla utan bara DET rätta för var och en.

Så Jessica, fortsätt med det som funkar.”

Och alltså, jag kunde inte hålla med mer! Det är inte så att jag får någon kick av frukt som jag en gång i tiden fick av godis. Det är inte så att jag går runt och suktar efter frukt. Frukt är gott och himla praktiskt (lätt att bära med sig och liksom lagom för att få något i sig) men jag har aldrig velat äta fler och fler äpplen efter att ha ätit ett. Eller clementin. Eller banan. Jag är nöjd med en frukt. Jag skulle kunna vara utan frukt i tre veckor utan någon som helst abstinens. Däremot choklad har ju den effekten. Där skulle jag aldrig nöja mig med bara fyra chokladrutor, jag vill ha tre chokladkakor. Om dagen. Minst. Jag tänker att alla måste inse den skillnaden? Att jag själv känner den så tydligt?

Jag är ju aldrig sugen på sötsaker längre. Aldrig vill jag äta bullar eller kakor eller godis. Trots att jag äter frukt. Det här med att jag äter för mycket mellanmål har alltså inte med mitt sockerberoende att göra utan helt enkelt att jag har kommit in i en ond cirkel. Det jag äter för mycket mellanmål av är ju liksom inte ens frukt.

Jag fattar att det är bekvämt att bara kunna generalisera sådär, men det går tyvärr inte alltid. Vissa går inte ner i vikt om de äter banan eller havregrynsgröt, andra gör det. Vissa blir triggade av potatis, andra blir det inte. Kan vi inte bara sluta tro att alla funkar likadant? Förenklingar har vi väl nog av som det är.

Eller?

PS. Dela gärna i sociala medier om du gillar det här inlägget.

Annonser
Det här inlägget postades i samhällskritik. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Jag är trött på frukt-är-socker-debatten

  1. m skriver:

    Hear, hear! Jag håller helt med. Jag undviker oftast sötningsmedel, till exempel, men jag älskar Cola Zero till maten, så jag dricker det någon gång ibland. Det är njutningsfullt när det händer, och det gör det sockerfria livet lite roligare. Det får mig inte att sukta efter socker mer än annars. Och när det gäller frukt känner jag likadant som du. Jag tycker att det är jättegott, men jag har inget behov av att tömma hela fruktskålen.

  2. Lina skriver:

    Jag tror att massa bär och lagom med frukt, typ en per dag, är nyttigt. Morötter tycker jag man verkligen känner sötman i. Och mogna bananer tycker jag smakar för sött så jag gillar gröna bättre.

  3. Mathilda skriver:

    Jag tror att man verkligen kan ha specifika triggers. Jag blir triggad av grillchips, inte av andra chips.
    Är det en annan smak kan jag ta ett eller två och vara nöjd. Det går INTE med grillchips, då äter jag tills skålen är tom. Kan inte heller ha det hemma utan att äta vilket går hur bra som helst med andra chips.

    • Nanna skriver:

      JA! Så intressant Mathilda. Jag vet en som typ inte kan sluta äta sånna billiga vaniljkex från Eldorado men alla andra är lite gränslöst.

      Och nu kom jag på en sak till som jag sätter i mig för mycket av: ungsatekt blomkål!

    • Nanna skriver:

      Alla andra äts mycket BEGRÄNSAT…skulle ju vara.

    • sofia skriver:

      Hahaha, Nanna, ugnsstekt blomkål! Hur härlig verkar inte du vara! Trevlig helg på dig! Och du, ta nu ett glas rödvin till din blomkål 😉

    • Nanna skriver:

      Fast det med blomkål är snudd på stört. Ibland när min man frågar varför jag jämt köper blomkål och jag liksom inte kan förklara det utifrån dagens meny så säger jag bara att ”Det var rea på blomkål och man måste köpa säsongens varor.” Jag kan också gå och bryta av sånna ”träd” av den råa blomkålen och äta. Jag lär väl ha brist på nått! Typ blek-svensk-grönsaks-brist.

  4. Sofia skriver:

    OMG!!! Precis lika trött som du blir på socker/frukt-debatten, precis lika trött och frustrerad blir jag över ditt inlägg.
    Att jag ens orkar bemöda mig att besvara är ju en fråga jag får ställa mig själv 😮 🙂 Men jag skriver med gott hjärta, för att jag vill dig allt gott, och för att jag vill hjälpa dig 🙂

    Din okunskap om sockerberoende är väldigt tydlig i ditt inlägg. Det är också väldigt tydligt att du inte har lyssnat och förstått vad vi försöker säga vi som nämner det här med bl a frukten. Jag vet inte om vi inte är tillräckligt tydliga med att förklara eller om det bara du som inte vill lyssna och förstå.

    Men låt oss börja med vad vi verkligen är överens om, och det är att triggers är väldigt individuellt. Men det är i alla fall ingen här inne på din blogg som har generaliserat triggers, då alla här försökt stötta dig när du har haft ett specifikt problem, tex överäta mellanmål. Låt oss sedan konstatera att det här med frukt/socker gäller om du har sockerberoende och ingen annan. Så alla andra ”vanliga” som har haft en skadligt bruk av socker i perioder, kan ju äta hur mycket frukt, potatis och sötningsmedel dom vill utan att det påverkar (inte helt sant för det påverkar det fettbildande insulinet i kroppen mm). Men för oss som har sockerberoende påverkar det våra kroppar och hjärnor på ett helt annat sätt. Jämför alkohol, en alkoholist kan aldrig dricka ett litet glas ibland, medan någon som har haft en skadlig bruk kan sluta tvärt och sedan ta ett glas ibland utan några som helst problem.

    Men för att vi ska tala samma språk så måste vi definiera ordet trigger. En trigger är något som triggar igång hjärnans belöningssystem, för en sockerberoende triggar det då igång sötsuget eller suget att överäta vad som helst. En trigger kan vara en känsla, stress, söta smaker eller saker som triggar igång hjärnan tex snabba kolhydrater som förvandlas till socker i kroppen och kickar igång belöningssystemet. Så självklart fattar vi ju att du inte får samma kick av clementiner som av choklad eller att du överäter frukt, utan vi tror att frukten kickar igång suget/hungern så att du överäter annan mat. Förstår du skillnaden? Så att eftersom du har svårt att begränsa mellanmålen eftersom du är hungrig/sugen så är det ofta så för sockerberoende att frukten eller något annat kan vara orsaken. Läs gärna på fakta och forskning kring sockerberoende för att förstå hur det hela hänger ihop.

    Det är också viktigt att förstå att sockerberoende och överätning hör ihop. När vi inte får får huvuddrog godis/glass/bröd/colalight så hittar hjärnan andra sätt att belöna systemet och då genom att överäta vad som helst, men nötter&frön, ost eller mjölkprodukter eller en kombination av allt är nog vanligast. Så det här med att äta för mycket mellanmål, att småäta eller äta för stora portioner är jättevanligt bland sockerberoende.

    Återigen tar du upp det där med vikt och att äta banan och gröt. Hoppas att texten ovan har fått dig en gång för alla att förstå vad vi menar. Det är alltså INGEN som säger att man inte kan gå ned i vikt av banan och gröt!!!!!!! Men att det kan göra så att du som sockerberoende överäter annan mat och därför har svårt att gå ned i vikt.

    Då till Nannas kommentar om rödvin och triggers. Nanna har ju inte ett alkoholberoende, eller hur? Medan du har sagt att du är sockerberoende. Så att jämföra en med en beroendehjärna och en med en vanlig hjärna är helt omöjligt. Vi hanterar triggers på helt olika sätt. Men hon har helt rätt i att ”Där finns inte ett rätt för alla utan bara DET rätta för var och en”, men med erfarenhet kan jag säga att många av oss sockerberoende fungerar på likadana sätt. Bara lite smådetaljer som skiljer, någon triggas bara av att se godis medan någon annan klarar det utan problem, någon triggas av mjölkprodukter och så vidare.

    Nu har du skrivit i många år om ditt sockerberoende Jessica och jag hoppas innerligt att du snart blir intresserad av att ta reda på den kunskap och forskning som gäller kring din sjukdom. Kramar i massor!

    • Nanna skriver:

      Nä. Jag är nog inte alkoholist. Och det är ju bra förstås. Men jag ville nog bara försöka säga att man tiggas av eller blir lite gränslös i sitt intag av olika saker som kanske inte helt följer ”bokens” mönster. Och där gäller det att se på sig själv på ett ärligt vis. Och jag tänker att det kan ju vara så att Jessica känner sig själv bäst.

      Och jag tycker det är så spännande det du skriver om sockerberoende Sofia. Jag har nog inte fattat så mycket av det ännu. En intressant sak jag en gång såg på TV med han engelsmannen…Molsly???…att ett universitet i Israel förutom sockerberoendet forskade i att det även hänger ihop med vår tarmflora, hur vi rent insulinmässigt och viktmässigt ”reagerar” på socker. Så där verkar finnas ännu mer i kroppen än bara belöningssystem i hjärnan när det gäller just hur socker påverkar varje individ.

    • sofia skriver:

      Jag håller med dig Nanna, att det är olika från person till person och att man känner sig själv bäst. Problemet med oss sockerberoende är att vi har den där lite mörke fan som sitter på ena axeln och försöker lura i oss en massa grejor, så det är inte alltid så att vi kan lita på oss själva. Sedan får vi skilja på normalt bruk, skadligt bruk och beroende.

      Aha, du menar dr Mosley, han var med på Skavlan också. Han är superbra! Och det där med tarmfloran är helt korrekt, det börjar komma mycket forskning på det. Och på de flesta sockerberoende-kurser brukar man just prata om det, att läka ut kroppen och att läka sina tarmar som ofta har inflammationer av många år med sockrig kost.

      Och vilken tur för dig att du inte är alkoholist 🙂 Men det framgick ju ändå tydligt av din text, hihi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s