Frisk nog för promenad, kesomellis och linsbolognese

 

Åttonde decemberdagboken är kommen! Gillar ni min decemberdagbok förresten? Kanske ska jag fortsätta med dagbok även efter att december är slut – vi får väl se hur det känns. Hursomhelst, dagen som gått! Idag har varit en glad dag, jag är frisk igen och helt yay-ig pga det (yay-ig, vilket bra ord!). Så här ungefär:

På morgonen åt jag frukost och tittade på några avsnitt av den norska, hyllade serien Skam på SVT Play, har varit så nyfiken. Den känns verkligen så äkta, annars är det ju svårt att göra en serie om tonåringar som inte känns som att ett gäng vuxna har suttit och ba: ”Nu ska vi snacka med kidsen som kidsen snackar med varandra”. Det brukar ju kännas lite fånigt. Men den här verkar bra!

Sedan begav jag mig för att vara lärare för ännu en förmiddag på Forsbergs om julmarknaden. Det var intensivt, inspirerande och härligt. Efter att det här projektet är slut har jag nästa projekt i mars på Forsbergs så det är lite i sjok sådär. Jag åkte sedan hem och åt lunch och drack kaffe. Därefter jobbade jag med copyjobbet hela eftermiddagen. Det var också intensivt och jag skulle bland annat fixa lite citat till en kund och provade Canva. Där går det att göra fina citatbilder ganska enkelt, tips för den som gillar sådant.

Efter att ha jobbat klart, långt senare, så bar vi ner massa stora kartonger med min roman i källaren. De har stått i hallen i en vecka och stört men nu bor de i källaren och så kan jag hämta upp efterhand. Jag lagade middag, vi åt, sedan promenerade vi i rask takt i en timme. Gud så skönt att vara frisk och kunna röra på sig igen! Jag ska omedelbart gå lika raskt en timme i morgon och på lördag blir det styrketräning. Tänk att man kan vara så peppad över något man tidigare avskytt så mycket – alltså att träna!

Sedan bloggade jag med en lite obekväm känsla i magen eftersom jag har svårt att skriva mindre nyanserade inlägg, men jag känner verkligen så med frukt-är-socker-debatten (se mitt tidigare inlägg). Och nu bloggar jag igen och lyssnar på veckans Release radar-spellista på Spotify. Efter att ha bloggat klart – när ni läser det här ligger jag nog och sover för jag tänkte tidsinställa det – ska jag läsa roman tror jag bannemig. Både mellis och att inte väga mig har gått bra idag.

DAGENS MAT

Frukost: Fiberhavregrynsgröt med mjölk, pumpakärnor, kanel och blåbär
Lunch: En av matlådorna från matlaget, zucchinibiffar med matvete och så hade jag grönsaker + broccoliröran från häromdagen till
Mellanmål: Jag provade minikeso med blåbär, kanel, en matsked pumpakärnor och en clementin, det funkade bra! Tack läsaren som tipsade om det. ❤
Middag: Linsbolognese med kikärtspasta och sallad, väldigt gott!

Hur har ni haft det idag?

Annonser
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Frisk nog för promenad, kesomellis och linsbolognese

  1. Sofia skriver:

    Mitt tips är att äta vanlig keso istället för Mini keso. Vanlig keso har rena produkter och fettet gör dig mätt längre. Minikeso innehåller modifierad stärkelse som är ett annat namn för turbosocker.
    Ett tips bara – take it or leave it 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Oj visste inte! Gillar inte vanlig keso så mycket men får väl fortsätta med kvarg då. 🙂

    • sofia skriver:

      Så är det med de flesta lightprodukter tyvärr. När råden kom om att äta mindre fett och lightprodukterna lanserades så skenade fetmakurvan iväg i alla västländer.

      För att bibehålla den goda smaken ersatte man fettet med socker och kolhydrater. Därmed blir folket också allt fetare och fetare. USA är ju ett tydligt exempel, där man nu tror att modifierad majsstärkelse är en av de stora bovarna till fetmaepidemin.

      • Jessica Johansson skriver:

        Ja modifierad majsstärkelse försöker jag undvika så mycket det går. Angående dina kommentarer på andra ställen så får vi nog agree to disagree. Ha en fin helg!

    • sofia skriver:

      Ja, det får vi nog göra Jessica 🙂

      Men så har du även sagt till mig vad gäller bröd, knäckebröd, riskakor mm, så vi får väl se 😉 ❤ ❤

      Den dagen du har gått ned alla dina kilon, varit viktstabil i minst ett år medan du fortfarande äter frukt, gröt, sötningsmedel, dadlar, propud och ibland surdegsbröd etc, så ska jag gladeligen erkänna att jag hade fel.

      Men tills dess är jag övertygad om att det som har fungerat för mig och för mååååånga andra sockersystrar även gäller för dig.

      Ha en härlig helg du också!

      • Jessica Johansson skriver:

        Ja. Det jag kan känna också är att om man inte får äta mejeriprodukter, morot, frukt, pasta, bröd, potatis (för det antar jag att du också räknar in) osv, och inte vill äta lchf, vad tusan ska man äta? Haha! 🙂

      • Jessica Johansson skriver:

        ps. Det känns helt absurt att jag har ätit riskakor och knäckebröd haha! Knäppt hur det kan ändras ändå.

      • Jessica Johansson skriver:

        Ett till svar blir det. Jag märker ju att du verkligen vill väl så om du orkar får du gärna mejla ett gäng förslag på vad man kan äta till mig så ska jag åtminstone inspireras av det. 🙂 eller typ vad du äter under en typisk vecka. jessicajohansson85@gmail.com fast jag fattar om du inte orkar hehe!

    • sofia skriver:

      Haha, Jessica du är också för härlig idag 🙂

      1. Ja, det är en omställning i början, men du äter ju redan mycket rätt så det är inte så stor skillnad faktiskt. För att ge ett exempel så ät den där mandeltorsken med broccolipuré, men skippa potatisen och så lägger du istället till något fett som mättar, tex någon god sås eller smör. Jag kan själv äta mejeriprodukter så jag gör gärna en kall sås på creme freiche. Plus att du äter så mycket lchf fastän du vet inte om det, haha.

      2. Ja, men vi har alla varit där Jessica så du är verkligen inte ensam. Tro mig, jag har också trillat dit många gånger av okunskap. Din bästa o sämsta egenskap är ju att du är så jäkla envis ❤

      3. Jag har skrivit så många gånger om vad jag äter. Det finns dom som är mycket bättre på mat än vad jag är. Kolla in 56kilo och välj de recept som passar dig och inte är för "lchf-iga". Hela familjen äter samma kost här hemma, så vanlig mat utan mjöl/socker/tillsatser, men jag tar grönsaker istället för potatis/ris/pasta. Följ lesscarbs, antligensockerfri på instagram för inspiration.

      Du är på god väg Jessica, och du har kommit så ofantligt långt, skaffa dig lite mer kunskap nu bara så ska du se att där kommer hända grejor.

      Puss på dig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s