Inför nästa vägning har jag två mål

Oavsett om jag går ner i vikt eller inte till vägningen på fredag om nästan två veckor så har jag två mål:

1. Att inte äta för mycket mellanmål. Det här innebär att på förmiddagen kan jag äta ett äpple och/eller morot och på eftermiddagen får jag äta mellanmål i form av till exempel kvarg med bär och frön. Fast jag vill gärna prova annat, mindre kaloririkt mellanmål, har dock inte hittat något än som är lika lätt att förbereda och som jag står mig på. Äter inte kokt ägg, i övrigt är förslag välkomna! Det innebär också att jag inte äter flera mellanmål på eftermiddagen utan ett och inget kvällsmål (i så fall ett äpple och/eller morot). Klarar jag det här fram till nästa vägning så har jag nått otroligt långt och kommit ur en ond cirkel som jag har befunnit mig i länge nu.

2. Att inte väga mig innan det är dags. Som jag skrev om tidigare i veckan har jag vägt mig nästan varje dag. Nu har jag hållit mig sedan i kanske torsdags eller onsdags. Det är inte konstruktivt att väga sig varje dag för mig, det gör mig nervig och gör det inte lättare att klara allt jag vill klara. Så målet är att inte väga mig en enda gång förrän nästnästa fredag. Jag vill fokusera på andra bitar i min livsstilsförändring, vikten är ju inte det enda. Långt ifrån.

Så, nu fokuserar jag på det här och hoppas att det går vägen. Jag ställer vågen under Jens säng i stället för min och planerar maten dag för dag.

Vad har ni för fokus/mål just nu?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Inför nästa vägning har jag två mål

  1. Nanna skriver:

    Här är (eventuellt) ett mellanmålsförslag:

    Sånt med chiafrön. Ja. Vad kan det heta chiafrö-röra kanske kan vara nått? Äter det inte själv men det ska ju vara bra. Vet inte om det är kalorisnålt, kom jag på. Beror kanske på vad man så att säga blandar ut det med.

    Fast jag behöver också förslag på fiberrika energisnåla saker.

    • Jessica Johansson skriver:

      Chiapudding är ju perfekt, dock vill jag ändå gärna toppa det med frön för att få i mig det och då tänker jag att kvarg är typ samma sak 🙂 ett alternativ är förstås att köra kvarg med bär och toppa med bara lite pumpakärnor!

  2. Ia skriver:

    Ett halvt litet paket keso med 1 apelsin el 2 mandariner. Skippa fröerna, dem innehåller mycket fett.

  3. Stina skriver:

    Jag kör antingen en fruktsallad eller 2 dl kvarg med frukt och/eller bär – jag överäter också väldigt lätt frön och nötter så då skippar jag dem helt just nu och öser på med bär o frukt istället (inbillar mig dessutom att det ger mig en massa götta vitaminer nu i sjuktider)

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh det låter ändå vettigt! Jaa alltså jag tänker att de där små fröna är anledningen till att jag inte har gått ner sen i maj, samtidigt gick jag ju ner över 10 kilo i våras trots att jag åt massa frön. Men tricket är ju att inte äta FLERA mellanmål på e.m eller massa mellanmål på fm osv, det gjorde jag aldrig i våras. Jag åt dock mellanmål både på fm och em och ibland kvällsmål.. Men jaa, bär och frukt är härligt!

  4. m skriver:

    Angående att inte väga sig så är min tips att helt enkelt ta ett beslut: Ingen vägning förrän det är dags nästa gång, punkt slut. Det kanske det var så du menade, men det lät som om du var lite osäker på om du skulle klara det. Och om man vänder på det några varv så är det ju en ganska obetydlig sak att gå runt och försöka att inte göra. Om det inte är bra för dig så bestämmer du dig för att du inte ska göra det. Alls. Och så kan du släppa det. Och så kan du ta ett nytt beslut om det behövs efter nästa vägning. Hoppas jag inte låter otrevlig, jag menade det verkligen som ett tips att försöka tänka så med vissa grejer 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej! Då uttryckte jag mig nog lite otydligt, jag ska alltså _absolut_ inte väga mig! Men det är svårt för mig. Alltså, jag har ju inte velat väga mig varje dag men inte kunnat låta bli. Jag tänker att det är något ätstörningsaktigt, en form av fixering liksom. För sådär kan man ju egentligen resonera med allt i så fall, att det är bara att inte äta för mycket eller för lite eller det är väl bara att sluta dricka för någon som dricker för mycket osv. Det är inte alltid så lätt. Det finns oftast massa mekanismer och anledningar bakom varför folk gör som de gör. Men jag förstår att du inte menade att låta otrevlig och tog det inte så (jag menar inte heller att låta otrevlig nu, svårt det där när man inte hör tonfallet!) 🙂 Sammanfattningsvis så ska jag naturligtvis göra mitt bästa för att klara de här två målen. Det är därför de är mål. Men de är också mål för att de inte är helt enkla för mig att klara av.

    • m skriver:

      Okej, då förstår vi varann 🙂 Jag förstår absolut vad du menar med att man inte bara kan bestämma sig för vissa saker. Då skulle man ju vara en perfekt människa hela tiden, och så skulle inte en blogg som denna inte ha något syfte, så klart. Jag har precis samma (eller, ”precis samma” finns ju inte, men väldigt liknande) historik när det gäller maten, så jag vet hur näst intill omöjliga vissa saker är, och jag vet vilket hästjobb det är att ändra destruktiva vanor. Men du har ju till exempel tagit ett beslut att inte äta vissa livsmedel, vilket troligen var ännu svårare, och det har du klarat. Visst hänger det väl ihop med att man till slut bestämmer sig i en viss fråga att ”nu är det så här det ska vara, punkt slut”, i stället för att lämna det åt sig själv att försöka vara duktig och ta rätt beslut på daglig basis? Och jag menar inte att pracka på dig personligen det tipset med detta ytterligare förtydligande. Jag tycker mest att det är intressant att bolla olika infallsvinklar om hur man kan ta sig an saker som man vill uppnå. Jag märker ofta på mig själv och andra att man ofta slänger ur sig ”jag borde” och ”jag ska”, och att det kan vara ganska tydligt att det inte är ett genomtänkt beslut som man verkligen har förankrat hos sig själv (obs inte du, dina beslut verkar alltid vara väldigt genomtänkta), och då riskerar man ju att göra sig själv besviken. Ja, herregud, nu blev det här en väldigt långrandig kommentar som verkligen inte har något med ditt inlägg eller dina mål att göra! Bara en reflektion. 🙂

      • Jessica Johansson skriver:

        Exakt så!
        Och du har verkligen rätt, det var otroligt mycket svårare att sluta äta choklad och bröd och pasta än att inte väga mig varje dag. Med vågen var det ju liksom att jag bestämde mig och nu har jag inte vägt mig sen dess. Jag får en reflex på morgonen att väga mig men står emot den och sedan är det inga problem.
        Jag håller med om att det är lätt att hålla på så och jag gör nog också det ibland med lite mindre hälsorelaterade saker typ ”Nu ska jag prova tio smoothies till frukost i tio dagar” och sen pallar jag bara tre dagar pga.. ja livet! att det inte får vara så krångligt. Men de större besluten försöker jag fundera igenom mer noga. Jag älskar långa kommentarer, never stop please! Mvh babbelmajan herself! 🙂

  5. Lina skriver:

    Naturell kvarg med bär eller kanel är ju jättebra mellanmål! Andra tips är lättfil, avokado, gröt (inte tillsammans alltså).

    Angående vägningen så kan du testa att förvara vågen i källaren/på vinden. Då blir det svårare att väga sig men ändå helt överkomligt att gå till förrådet var 14:e dag.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jaa sant, alltså att plocka bort fröna! Hehe nej kombon lättfil, avokado och gröt lät ju inte så lockande. 😉 Smart, kanske ska bära ner den i källarförrådet. Fast hittills har det funkat nu när den står under Jens säng. 🙂

  6. Anna skriver:

    Det blir lätt så tråkiga ord kring det här: ”regler”, ”kämpa” och så ska man ”belöna sig” när man varit ”duktig”. Det är ju viktnedgången, den härliga känslan när kläderna sitter lösare och man dansar runt lätt i kroppen som är både målet och belöningen. Det jag tänker göra för att nå dit är att tänka på att bara äta när jag är hungrig (dock inte vänta tills jag är vrålhungrig) och sluta när jag är mätt (dock ej proppmätt). Det är så lätt att äta för att det är gott, för att det är matdags, för att man är rädd för att bli hungrig snart, som belöning, som avkoppling, för att pigga upp sig när man är trött, eller utan att tänka efter när man sitter vid datorn och jobbar … osv osv… Jag känner mig ofta mätt, men äter ändå t ex frukost för att det är ”frukostdags”. Nej, slut med det! Så tänker jag.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag håller med! Till hundra procent. ❤
      Det lustfyllda och färgglada förhållningssättet till mat fortsätter att vara mitt.
      Men ibland måste man (För att alls gå ner i vikt) också vara ärlig mot sig själv och det var jag nu. 🙂 Det är ju också sunt, snarare än att fortsätta kämpa som ett djur och ändå inte få resultat pga för mycket mellanmål.
      Jag har väldigt svårt att bedöma när jag är hungrig eller inte efter så många år av jojobantande, skulle väl kunna äta för det mesta typ. Så jag behöver ändå (och älskar och mår bra av) väldigt fasta tider och måltider. Men fint att du har hittat ditt sätt!

  7. Etta skriver:

    Hemgjord risifrutti är perfekt mellanmål. Den ska ätas kall och är enkel att ta med en lagom liten portion i burk.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s