Första decemberdagboken – jullunch, yoga, träning, jobb


Ehm, som sagt så behöver jag uppdatera mina träningskläder en smula..! Men nu blev det åtminstone en träningsselfie igen.

Som jag skrev häromdagen så kommer jag ha decemberdagbok hela december i år i stället för julkalender. Mysig grej tycker jag. Okej, så vad har jag haft för mig idag? Jo, dagen började med att jag åt frozen banana yoghurt och tittade på Gilmore girls, den nya säsongen. Jag är på sista avsnittet nu och skulle så klart vilja stanna längre i Stars hollow. Jag har verkligen en stark emotionell koppling till den fina serien. Efter ett tag fick jag lov att pausa, det var nämligen dags att halka iväg till gymmet för att styrketräna!

Jag körde fokus på ben idag. Benböj och olika benmaskiner plus olika pulshöjande inslag som rodd. Sedan står jag alltid i början med den här pinnen (på bilden) och gör rörelseövningar för att mjuka upp axlarna. Under träningen lyssnade jag på senaste avsnittet av en av mina favoritpodcasts, Lilla drevet. Efter träningen halkade jag hem igen på isiga gator och en tjej kom förbi och hämtade en kasse med massa böcker som jag sålde superbilligt. Bästa grejen = att packa ihop en överraskningskasse och lägga ut i någon lokal säljgrupp på Facebook. Jag uppfann den grejen igår! Jag blir av med massa saker jag inte vill ha och den andra personen blir överlycklig pga överraskning + får massa saker superbilligt.

Därefter satt jag vid köksbordet och jobbade hela förmiddagen med copyjobbet. Några koppar kaffe slank ner. Det gick ingen nöd på mig precis.

Sedan fräschade jag till mig för att sticka iväg på jullunch för alla Forsbergslärare på en fin gammal gård från 1700-talet. Det har nog aldrig hänt förut att jag inte överäter på ett julbord men jag gjorde inte det idag! Jag åt lite mer än vad jag vanligtvis gör till lunch men tidigare gånger jag har varit på julbord har jag ”passat på”. Det gjorde jag inte idag. Plus att det var supermysigt och luktade så juligt och det var kul att prata med inspirerande människor. På vägen dit lyssnade jag på ett avsnitt av Atladottir Bjurwald-podden och på vägen hem på ett avsnitt av Tankesmedjan i P3. Jag handlade lite och när jag kom hem jobbade jag lite till.

Eftersom jag inte var så hungrig åt jag fiberhavregrynsgröt till middag. Babblade med Jens, avnjöt en stund på instagram, klappade katt och städade kök.

 

I december månad får jag äran att gästspela på instagram-kontot @enkreativgrej. Projektet innebär att man får ett ord varje dag som man ska göra någonting kreativt av. Rita? Skriva? Brodera? I december månad är det jag som ger orden och det här blev de tre första. Följ gärna kontot och kör igång. Om du inte hinner varje dag kan du ju helt enkelt göra som det passar dig.

Men det är inte slut här! Jag köpte en yogamatta häromdagen. Nu i kväll plockade jag fram den och körde ett onlinepass ”Easy yoga”. Och axlarna sjönk faktiskt en smula. Det var svårt men jag ska fortsätta, känns så himla stort och kul och verkligen ett steg i rätt riktning!

Ja, det var väl min dag på ett ungefär. Det har varit en alldeles strålande första december. Nu ska jag väl titta på någonting eller läsa eller rita.

Vad har ni gjort idag?

Annonser
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Första decemberdagboken – jullunch, yoga, träning, jobb

  1. Nanna skriver:

    Åh nu har jag ett träningstips!! Jag vet att du ju inte känner mig men jag kan inte själv något om träning och vad som ger effekt för vad. (Så om mitt tips jag nu äntligen snappat upp är helt fel så får någon träningskunnig gärna hojta till och tala om det )

    Jo tipset är att styrketräning alltid leder till bättre viktnedgång än konditionsträning. Och att det bästa att styrketräna för att påskynda viktnedgång är lår och rumpa.

    Jag har inte provat detta själv utan har väl kört lite av varje för att …ja…jag har väl tänkt att det är bäst men man kan alltid lära nytt.

    • Nanna skriver:

      Alltså mitt träningstips är inte liksom MOT dig utan mer inspirerat av dig för jag kom ihåg det när jag läste om hur du tränat idag. Jag vet ju att du säger att alla vi med extrakilon vet redan allt om träning och kost och inte behöver tipzz…. hmmm Jag behöver tips!

      Såhär.

      Mitt ultimata mål är att kunna springa. Alltså sådär motionsspringa (inte till bussen eller sånt) ja ….typ …vad är rimligt att tänka sig??? Sex kilometer?!? Men det är ju inte det som kommer smalna mig. Det förstod jag när jag fick styrketräningstipset.

      Och så ville jag nog bara dela med mig till andra som kanske följer dig. Men du styrketränar ju redan. Så jag tycker nog mest du gör rätt!

      • Jessica Johansson skriver:

        Nej men gud, jag blev jätteglad för ditt träningstips fina du! Jag har gått och funderat på det och tänkt att det kanske är för att benen och rumpan är stora muskelgrupper och om man styrketränar dem mycket = får gång förbränningen och muskelarbetet i dem så kanske det liksom förbränns mer pga det. Förlåt att jag inte svarade på din kommentar tidigare, jag älskar tips i allmänhet. Alla tips, älskar även att tipsa! De enda tipsen jag inte gillar är: ”Du vet väl att det är ganska mycket kalorier i nötter? Jag skulle äta morot i stället.” Eller: ”Det är ganska dåligt med morot, jag skulle satsa på blomkål i stället.” För sådana kommentarer tycker jag är knasiga. Men annars, alla tips = GULD för mig. Så tack! Jag märker dock att om jag promenerar varje dag + styrketränar 3 ggr på en vecka så har jag lättare att gå ner än om jag inte gör det. Även om det ju är maten som påverkar nästan helt och hållet, vilket jag inte visste för något år sen. 🙂 Numera tänker jag, att om jag är i en situation där jag tidsmässigt måste välja på att laga ett bra mål mat eller att träna så gör jag det förstnämnda. Men helst både och så klart. ❤

      • Jessica Johansson skriver:

        PS. jag tänker också att det finns ett egenvärde i din dröm om att kunna motionsspringa, en frihet i att klara det och att vara så stark. 🙂 Jag drömmer inte om att springa men i stället om att känna mig stark, orka mycket, ha en lätthet i kroppen osv. Det är en frihet à la Pippi!

    • Nanna skriver:

      Om ja minns rätt så är konditionsträning endast (fast det undrar jag? All rörelse måste väl vara bra,) fettförbrännande om den varade mer än 20 minuter.

      Styrketräning är bättre fettförbrännare då muskler alltid gör av med mer energi. Även i viloläge.

      Och sen tror jag din fundering om att rumpa/lår är stora muskelgrupper måste vara rätt. Jag har inget minne av förklaringen jag nog fick. Gissar att min hjärna blev full av den första delen information då centrat för träning är väldigt litet i min hjärna.

      Och självklart är bra mat viktigast. Och som du skriver så måste man hitta en rytm och form av träning som passar i just sitt liv.

      Trevlig andra advent!

    • Nanna skriver:

      Och om din dröm att bli stark och fri är Pippi så blir min dröm om att springa Bay watch..eller Forest Gump? He he …eller Svarta hingsten…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s