Mina 5 knep för att hitta tillbaka till en mer hälsosam livsstil

I perioder när jag har börjat äta t ex för mycket mellanmål eller (tidigare) dålig mat/färdigmat/bröd osv har jag ibland helt ologiskt känt att det är kört. Att nu kan jag bara låta det gå käpprätt åt skogen med alltihop för att det är så mentalt svårt att ställa om till nyttigt igen. Men jag har hittat 5 knep eller tankar som hjälper mig att komma in i en mer hälsosam livsstil igen. De har på riktigt hjälpt mig många gånger!

#1. Låta smaklökarna ställa om igen

När jag har ätit mycket färdigmat eller för mycket mellanmål så har mina smaklökar vant sig vid det salta och det söta. Och då smakar plötsligt nyttigare mat äckligt och man får inte samma snabba kick som av den onyttigare. Men enligt min erfarenhet tar det mindre än en vecka att ställa tillbaka smaklökarna till de nyttiga smakerna och vänja av dem vid det salta och det söta (obs detta kanske inte riktigt gäller om man har börjat äta massa godis, då kan det ta lite längre tid). Sedan går allt mycket lättare. Du kommer helt enkelt tycka att den nyttiga maten är mycket godare!

#2…. och magen

Samma sak är det med mättnadskänslan. Dels brukar jag – när mina smaklökar tycker om de nyttiga smakerna igen – hålla mig mätt längre eftersom jag äter långsammare kolhydrater och mer sallad och sådant. Och dels tar det inte så många dagar innan jag återigen blir lagom mätt av en lagom mängd mat. Jag får inte de där akuta känslorna av att vilja äta massor.

#3. Börja planera igen

När jag äter onyttigt planerar jag ingenting, och då blir allt lite hipp som happ. Oops, jag blev inte mätt på lunchen. Då äter jag lite extra mellanmål och kanske lika mycket som en lunch. Ooops, jag blev inte mätt på middagen heller. Då äter jag massor på kvällen. Och småäter. Plötsligt blir det himla mycket mat hela tiden. Om jag planerar någorlunda (fast inte för strikt för då känner jag mig låst + misslyckad om jag inte följer planen till punkt och pricka) och varje morgon funderar igenom vad jag ska äta under dagen, så är det mycket lättare att äta hälsosamt. Och träna som jag ska.

#4. Fundera på hur långt jag har kommit och vart jag är på väg

Om jag verkligen tar mig tid att fundera på vad jag har uppnått hittills, hur kroppen och knoppen (hihi) känns nu jämfört med förut, att jag inte vill ha större storlekar igen, hur jag kommer må om en månad om jag äter som jag ska – ja, då blir jag plötsligt mer motiverad att stå ut de där fem dagarna med cravings efter onyttigheter. För att komma över tröskeln igen.

#5. Det lustfyllda synsättet

Men kanske viktigast av allt för mig, det är att hitta tillbaka till det lustfyllda synsättet. De färgglada salladerna, den spännande nya maten, de mysiga promenaderna och peppande danspassen. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det här är en livsstil som ska hålla hela livet och inte ett tvång jag ska genomlida i tre månader för att gå ner 10 kilo. Vågen är inte lustfylld för mig. Däremot är det lustfyllt att känna att jag orkar ta i mer på danspassen eller kan höja vikten på någon maskin när jag styrketränar. Det är lustfyllt att orka gå snabbare i trappor. Det är lustfyllt att ha en tallrik framför mig med mat och grönsaker i alla tänkbara färger: lila, grönt, gult, rött. Det är lustfyllt att prova en ny smoothie och upptäcka att den är supergod. Det är lustfyllt att bläddra i en nyttig kokbok eller läsa en inspirerande blogg. Om jag fokuserar på det lustfyllda hamnar jag nästan alltid på rätt spår igen!

Har ni fler knep?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s