Världsgod sallad, Bob Dylan, mindre frön, matlag

Nu får jag nog ta det i punkter för jag har så mycket på hjärtat (och mer egentligen men jag får ju sätta gränsen någonstans, haha!).

1. Gjorde en fantastisk sallad till lunch, den tänker jag äta till lunch i dagarna tre nu. Det känns bra. Och alltså ugnsrostade jordärtskockor, HUR gott? Och polkabetorna är så vackra!

2. Tack för att ni försöker hjälpa mig, jag ÄLSKAR (nej AVGUDAR) era kommentarer, varje kommentar gör mig så glad. Jag åt ju frön och rawfood-bollar och babel deli i våras också när jag gick ner så mycket i vikt. Men jag har bestämt mig för att äta lite mindre frön. Jag tänker absolut inte pausa helt, förbud ger alltid motsatt effekt hos mig (förutom när det gäller godis och sådant). Men jag ska minska ner på det. Dock vill jag fortsätta säga att det absolut går att gå ner i vikt när man äter sådan mat, allt annat är sjuka kvinnliga begränsande myter som jag är emot, ville bara ha det sagt, hehe. När folk skriver ”Det där kan du inte äta när du vill gå ner i vikt” så har de fel. Allt handlar om mängden. Jag minskar ner lite på frön för att jag nu äter för mycket och det känns onödigt när jag ändå kämpar så mycket. PS: En gång skrev en person att man inte går ner i vikt om man äter mellanmål, haha! Jag kan säga att jag inte skulle ha gått ner alls om jag inte fick äta mellanmål för då går jag bara och tänker på mat _hela_ tiden. En annan gång såg jag någon som skrev att man inte går ner i vikt om man äter gröt till frukost, hur knäppa hälsomyter frodas där ute egentligen?

3. Som den extrema litteraturnörd/bokoholist jag är ända in i själen så måste jag ju ändå kommentera Nobelpriset i litteratur. Jag är vän med många bokmänniskor på Facebook så mitt flöde har sedan klockan 13 idag nästan bara handlat om Bob Dylan. Chock tycks sammanfatta de flestas reaktioner. ”Hade de slut på vita författarmän” skrev någon, en annan skrev ”The times, they are a changing” osv. Jag och Jens har diskuterat det här en del men jag har kommit fram till att jag inte har någon åsikt. Ibland är det skönt att vara åsiktslös i en tid då alla ska ha åsikter om allt. Men om vi ska prata etymologin i ordet lyrik säger wikipedia så här:

 

4. I vintras och våras hade ju jag och två tjejer till världens bästa matlag. Vi sågs var tredje vecka och lagade tre rätter tillsammans och sedan fick man med sig 15 matlådor var därifrån. Det var under den tiden jag gick ner så mycket i vikt. Det underlättar ju onekligen att inte behöva tänka och fixa med mat till varje måltid varje dag. Tyvärr har ingen av dem möjlighet att ha matlag just nu, annars hade jag mer än gärna fortsatt. Nu ska åtminstone jag och min finaste mami ha ett matlag tillsammans vid ett tillfälle. Det känns bra! Jag ska ge mig på jakt efter ett nytt matlag tror jag, men det gäller ju att alla vill ses regelbundet och göra det effektivt när man väl ses.

5. Jag tror det var via Sandra Beijers blogg jag hittade två UNDERBARA funktioner på Spotify! Den ena är ”Discover weekly” och den andra ”Your release radar”. Båda uppdateras en gång i veckan och hittar det som kan passa just mig, baserat på vad jag har lyssnat på tidigare. Den första är blandat ny och äldre musik, och den andra är nya låtar som Spotify tänker att jag kan gilla. Så kul sätt att hitta ny musik!

Jessica_Johansson_ritar

Ja det var nog allt. Jag är full av oro och nojor just idag (rädd för sjukdomar, rädd att inte nå mina mål osv, jag tycker inte sådant är något att skämmas för), tror det också hör ihop med att jag har fokuserat och oroat mig för mycket med maten på sistone. Det mår jag inte bra av och det hör heller inte ihop med mitt motto för 2016: att vara snäll mot mig själv. Och det gör knappast att jag lyckas bättre med några mål, jag jobbar inte med piskor och morötter à la ”Du är vad du äter”. Usch. Ångest gör mig inte motiverad, min motivation måste alltid komma från pepp och glädje och inspiration och lust. Och det har jag också – på samma gång! Allt är ju aldrig svart eller vitt. Som jag skrev häromdagen har jag uppnått otroligt många aspekter i min livsstilsförändring och försöker fokusera på det. Jag vet för övrigt att man inte går ner i vikt av träning utan maten är det viktiga. Mitt problem är aldrig bristande kunskap när det gäller mat/vikt/träning. Ville bara ha det sagt.

Kärlek!

Annonser
Det här inlägget postades i Personliga reflektioner. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Världsgod sallad, Bob Dylan, mindre frön, matlag

  1. Therese skriver:

    Hej
    Skrev en kanske lite smådryg kommentar innan om att man inte går ner i vikt av träning. Ursäkta. Som du skrev i detta inlägg såklart du vet sådant redan. förresten är det ju inte helt sant som jag skrev heller. Tycker du är grym och du kommer absolut att lyckas. Gillar din kulturella inspiration i bloggen också.

  2. Annika skriver:

    Heja dig! Vilken fantastisk sallad! Tänk på all bra mat du ger din kropp nuförtiden, mums.

  3. Sofia skriver:

    Nämen stopp nu ett tag, det är väl ingen som verkligen sagt att man inte går ned i vikt av havregrynsgröt eller mellanmål?

    Det känns som att du syftar till några av mina kommenterar och då har du helt missuppfattat det hela! Eller så menar du någon annans, men jag har så svårt att tro att de menar på det sättet du beskriver. Men jag förtydligar mig i alla fall och mina kommenterar.

    För det första, låt oss skilja på att gå ned i vikt och att hålla sitt sockerberoende i schack. Två helt skilda saker även om man ofta brukar gå ned i vikt när man tar hand om sitt sockerberoende.

    Att gå ned i vikt finns det tusen sätt som funkar, viktväktarna, soppor, alla andra dieter samt eller till och med äta choklad varje dag om man önskar, så länge man äter mindre än vad man förbrukar. Det svåraste är ju att behålla vikten när man sen gått ned den, så det är ju bäst att försöka hitta en livsstil som håller för resten av livet.

    Vad innebär det då att ta hand om sitt sockerberoende? Och vad menas med socker? Jo, med socker innebär allt som för hjärnan blir till socker så att belöningscentrum får sig sin kick. Samma kick som rökare, alkoholister, spelmissbrukare och narkomaner får av sin drog.

    Det finns massvis av kunskaper om detta och egentligen borde det kallas kolhydratberoende då det är snabba kolhydrater hjärnan kickar på. Söta smaker ger samma effekt på hjärnan (inte så konstigt egentligen, tänk på något riktigt gott så börjar det ju vattnas i munnen och man blir riktigt sugen). Så för att hålla sitt sockerberoende i schack brukar de flesta utesluta socker i all former, mjöl, stärkelse och sötningsmedel (dvs alla sötsaker, bröd, pasta, light-drycker osv osv). Inte för att gå ned i vikt, utan för att få sitt sockerberoende under kontroll. Utesluter man dessa produkter känner många av oss ”normala”, dvs man äter och blir mätt och är sedan nöjd. Att slippa det där suget känns som en enorm befrielse. Varje gång man som sockerberoende äter en måltid så drar ju den där beroende-delen i hjärnan igång, så att ha en matplan, bl a 3-4 mål om dagen och hålla sig till den hjälper många. När man får sitt sockerberoende i schack, känner man sig ofta mätt o belåten och går därför ofta ned i vikt.

    Många sockerberoende har också en överäta-problematik då hjärnan också får ”kickar” av att känna sig riktigt mätt (har med serotonin o dopamin etc att göra).
    Slutar man då med ovan nämna produkter vill gärna beroende-hjärnan söka andra vägar att få kickar på så det är vanligt att många har svårt att hantera mjölkprodukter, ost samt nötter mm.

    Då du vid många tillfällen har pratat om ditt sockerberoende har jag därför försökt tipsa dig om att begränsa mellanmålen och att vara försiktigt med havregrynsgröt. Inte pga av att du ska gå ned i vikt, utan därför att det hjälper dig att försöka hålla beroendet i schack. För om en sockerberoende får i sig för mycket snabba kolhydrater, som tex havregrynsgröt eller honung, så triggar det hjärnan till att överäta. Inte för att du kommer att börja tokäta tex havregrynsgröt, utan för att det kommer kicka igång det där suget. Suget som gör att man äter för mycket nötter o frön, för stora portioner för man känner sig inte riktigt mätt, eller suget som gör att man till slut trillar dit rejält. Och på så sätt slutar gå ned i vikt eller tom går upp vikt. Det kan vara väldigt individuellt vad man klarar och inte klarar av att äta, tex vissa kan äta frukt men andra triggas av det och blir sugen på skräpmat resten av dagen. De flesta av oss sockerberoende har erfarenheter att gå ned i vikt genom att äta vanlig mat och tom sötsaker, det funkar ett tag när motivationen är som störst, i veckor eller till och med i månader men till slut vinner altid beroendet och vi går upp all vikt eller mer igen. Kan vara en del av förklaringen varför du gick ned i vikt i våras trots mellanmål, propud, rawfoodbollar och att du nu överäter av frön osv. Sedan består ju sockerberoendet av så mycket mer än vad man äter, man triggar ju på och äter på känslor också. Men det tycker jag Lchf-ingenjören skriver så bra om i sina senaste inlägg om sockerbereonde så bättre att läsa där än att jag försöker mig på en beskrivning.

    Hoppas att jag är tydlig nog så att du förstår skillnaden. Det handlar inte om att vara superstrikt eller fanatisk utan helt enkelt utesluta saker som hjärnan är beroende av. Nu har jag följt din blogg ett tag och jag vet att du inte tror på allt detta jag skriver och jag vet också att du vill hitta din egen väg. Och självklart ska ju du välja den väg som du mår bra av 🙂 Jag försöker bara komma med mina erfarenheter för att hjälpa till men det är ju helt valfritt att ta del av mina råd eller strunta i dem. Jag minns även tiden när du envist höll fast vid att inte bröd triggade dig, sedan var det knäckebröd, tortillabröd, riskakor och jag kommer inte ihåg allt. Och du var superirriterad på mig när jag tjatade om bl a brödet, hihi ❤
    Hur som helst så har du ju kommit superlångt på din resa, du ser så stark, frisk och glad ut på dina bilder och det är härligt att se. Fortsätt kämpa!!

  4. Maja skriver:

    Här kommer lite virtuell pepp! Viktigt att komma ihåg är att viktnedgång (precis som träningsresultat) sker i etapper, att du inte får samma resultat nu som i våras är inte så konstigt. Att du då och då tappar motivationen eller har svackor är ju inte heller konstigt, särskilt inte när det händer stora förändringar i övrigt i livet. Det som är riktigt snyggt gjort av dig är att du ändå orkar hänga i och vänta på resultaten, även om de dröjer lite… Att träning inte skulle leda till viktnedgång är en sanning med modifikation, men det är ju en helhet där flera delar spelar roll. Och träning har så otroligt många positiva effekter även i övrigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s