Matplanen var för avancerad – jag får tänka om!

En viktig del i min blogg är transparensen. Att kunna erkänna hur det verkligen går, och att kunna utvärdera mina olika experiment eller vad man ska kalla det. Och nu inser jag att min fina matplan från häromdagen var lite för avancerad med lite många för nya rätter.

För en person som inte är särskilt intresserad av matlagning egentligen blir det för mycket nytt på en vecka. Jag gör om och gör rätt. Nu är det primära att jag kommer igång med att gå ner i vikt igen, jag vägde mig nu på morgonen och hade faktiskt gått UPP i vikt trots att jag har tränat mer än på länge. Så fokus måste ligga där ett tag. Även om det innebär att jag får äta lite ”samma gamla” ett tag. Jag tänker också att massa ny matlagning innebär så otroligt starkt fokus på mat hela tiden. Bäst gick det ju för mig i våras när jag åt mycket matlådor och inte krånglade till det så mycket, och så provade jag något nytt bara ibland, kanske 1-2 gånger i veckan. Det är nog mer realistiskt för min del. Då kanske jag inte blir lika ”besatt” av vad jag äter hela tiden och då blir jag inte lika sugen på för mycket mellan måltiderna.

Så jag tänker om helt och provar detta i stället, det känns bra. Så kan jag ändå prova de nya rätterna jag hade tänkt göra, fast utspritt över lite längre tid. Nu får vi se hur det här fungerar ett tag, förhoppningsvis ger det resultat!

Vad tänker ni om att prova nytt vs fokusera på annat än mat i görligaste mån?

Annonser
Det här inlägget postades i Planering. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Matplanen var för avancerad – jag får tänka om!

  1. Lisa skriver:

    Hej!
    Igår kväll hittade jag till din blogg och fastnade direkt. Jag är en lat person, det vet jag och det är inget jag döljer heller. Jag studerar just nu på distans så jag är hemma väldigt mycket och pga en massa tristess så blir de en del småätande. Sen jag och min pojkvän blev tillsammans för snart ett år sen så har jag gått upp i runda slängar 10 kg. Jag känner nu att det är dags att ta tag i mig själv och sitter nu i min soffa med träningskläderna på. Inväntar att butikerna ska öppna så jag kan gå och köpa en stegräknare. Kanske den lilla saken hjälper mig att komma igång med promenader då jag inte just nu är så mycket för gym. Tacksam för tips eller annat som kan hjälpa mig att komma i form. Super fin blogg så jag är här för att fortsätta läsa. 🙂
    Mvh Lisa

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Lisa och tack för din OTROLIGT fina kommentar! Du anar inte hur glad jag blir av den. ❤ annars finns ju stegräknare inbyggda i de flesta mobiltelefoner som är mer korrekta än en vanlig stegräknare (t ex i iPhone) men en vanlig kan ju ge en hint om mängden steg också. Jag är ju inte precis i form men har skrivit massor om detta senaste åren, så mitt tips om du vill ha inspiration är att sätta dig och läsa lite äldre inlägg. Kul att du vill fortsätta läsa!

  2. m skriver:

    Jag tycker att det kräver massor av koncentration och energi att testa nya recept, så jag håller mig oftast till mina favoriträtter till vardags. Dock så lagar jag mycket mat utan att följa recept – sallader, röror, soppor, pastarätter etc. – och då blir det variation ändå i och med att råvaror och kryddor byts ut allt eftersom. Min stora räddning i vardagen är storkok och matlådor. Jag klarar inte att laga flera mål varje dag och har inte råd att köpa bra färdigmat, så jag ser till att bunkra så mycket jag kan!

    • Jessica Johansson skriver:

      jag håller verkligen med och är inne lite på samma spår, ska försöka dra igång ett matlag igen för det var vad som förenklade för mig att gå ner i vikt i våras. Om du vill och orkar får du gärna tipsa om vilka bra storkok du brukar göra och så. 🙂

    • m skriver:

      Jag tycker att till exempel köttfärssås och pajer går bra att frysa in. Nu undviker du väl kött för det mesta om jag minns rätt, så det är kanske inte ett så bra råd, men en linsbaserad bolognese går säker också bra att frysa in. Pajer går ju att variera i det oändliga, även om det inte är den nyttigaste maten. Min favorit är med lax och spenat. Rotfrukter brukar ju vara billigt, speciellt när det är säsong, så jag ugnsrostar ett par plåtar i stöten med squash, potatis, morötter osv. Supersnabbt och enkelt, och så har man tillbehör som man sedan kan kombinera med en bit fisk eller kyckling och sallad. Jag brukar också förbereda portionspåsar med smoothieingredienser, som banan, bär, ingefära, spenat och lite gurkmeja och frysa in, som sen går snabbt att mixa med yoghurt, fil eller kvarg. Ja, inga jätteoriginella förslag direkt, men generellt så försöker jag nog bara laga mycket av vad jag än gör så att det blir över till frysen. Jag delar upp i portionsstorlek i påsar, så att det är lätt att ta fram och sen kombinera olika rätter med färska grönsaker till. Jag brukar också förbereda färska grönsaker för ett par, tre måltider i stöten, så att jag slipper stå och skölja och skära varje gång, men det blir ju så klart inte fullt så fräscht som att göra det från grunden 🙂

  3. Karin skriver:

    Det är en seglivad myt att träning gör att du går ner i vikt. Du går inte ner i vikt av träning, det gör du av att du äter mindre mängd mat så att fokusera på maten är det rätta.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag vet 🙂 men man bränner ju lite kalorier av att promenera.

    • Petra skriver:

      Du bränner def en del av att promenera, men om du översätter de förbrukade kalorierna till nötter/frön så märker du snabbt vilket ineffektivt sätt det är att gå ner i vikt jämfört med att minska på intaget istället.

    • Emma skriver:

      Äh, jag vet också att kosten påverkar mer än träning, men: med träning sover man bättre och när man är utvilad är chansen större att äta sunt. Hjärnan mår bättre av träning också. För min del blir det en positiv spiral där jag äter bättre när jag tränar och mår bättre generellt.

  4. Therese skriver:

    Ja, träning går du inte ner i vikt av. Vill du få ner så måste du minska intaget helt enkelt. Och du har helt rätt tycker jag, för mycket nytt och mat i huvudet hela tiden hjälper nog inte till. Ta till gamla knep. Kan du inte ta bort fröna och nötterna från mellanmål/frukost? Alt äta morotsstavar/frukt

  5. Marina skriver:

    Tack för en fin blogg med mycket inspiration! Har du testat att cykla som träningsform? Man bränner mycket när man cyklar eftersom strora muskelgrupper jobbar. Du skulle kanske kunna bryta trenden om du gör allt annat lika men byter ut lite danspass eller promenad mot cykling eller spinning?

  6. Lisa skriver:

    När man vill sluta eller minska med något är det lätt hänt att man blir fixerad vid just den grejen, och bara tänker ännu mer på den, precis som du skriver om när det gäller förbud. Kanske skulle det kunna underlätta något för dig att ha ett fokus på att försöka öka på något annat, som att dricka mer eller äta mer grönsaker? Om du till exempel börjar fokusera på att ha för vana att alltid ha med dig t.ex. morotsstavar när du ska vara ute på stan hela dagen kanske ett minskat intag av frön och dadelbollar sker lite lättare? På eftermiddagar och kvällar när jag har som mest sug (men inte är hungrig, obs) kan det ibland funka att dricka en stor kopp te. Yogite finns ju i många goda varianter till exempel. Kaffe är ju livets dryck men för många koppar om dagen mår man ju inte toppen av.. Vill tillägga att jag själv väldigt ofta äter för mycket just mellanmål och annat, jag vet hur svårt det är.

  7. Emma skriver:

    Det var skönt att höra. Jag har ingen vikt-justering i sikte men däremot så har jag reumatism och det påverkas ganska mycket av kosten så jag tänker att jag verkligen borde laga nyttigare men jag har aldrig gillat att laga mat…och jag tycker verkligen att det tar mycket energi att testa nya recept – beundrar dig för det men jag är inte i närheten. Blev tipsad om den här sidan och såg att där även finns matplanering, dock väldigt dyrt tycker jag: http://ultimatepaleoguide.com/autoimmune-protocol/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s