Matplan: Fokus på att prova mycket nytt!

sally_voltaire

Det blev en matplan ändå! Och den här skiljer sig från mina tidigare i det att det är ganska mycket (för mig) nya rätter och smaker. Men eftersom den här veckan är lite lugnare och jag är mycket hemma, så tänkte jag passa på. Jag lär ju hitta några favoriter och då blir det lättare att laga dem nästa gång när jag kanske har mindre tid! Det är det här jag har drömt om lite, att ha tid och kraft att prova ny mat och verkligen prioritera mat och träning. Äntligen händer det! Och lyckas jag genomföra 80 procent enligt plan och resten blir ”samma vanliga mat” så är det också himla bra.

Jag blev lite inspirerad att ha olika teman olika veckor. En vecka kanske jag fokuserar på att laga gamla godingar, en annan på att laga billig mat, en tredje på att bara äta sallader och en fjärde på att äta nästan bara av sådant jag har hemma, en femte på att laga väldigt enkla rätter och en sjätte bara matlådor så jag slipper ägna tid åt matlagning den veckan. Men jag vet inte, det kanske blir svårt att hålla igång det. Får fundera lite. Om ni har tips på bra billiga rätter eller goda sallader eller annat så vet ni att jag älskar tips!

MÅNDAG
(återstoden av dagen)
Middag: Sojakorvstroganoff med fullkornsbulgur och sallad
Träning: Streetdance. Tveksamt om jag hinner någon promenad idag.

TISDAG
Frukost: Fiberhavregrynsgröt med pumpakärnor, blåbär och mjölk
Lunch: Halloumisallad med massa grönsaker + crème fraiche och kryddor
Mellanmål: Lite naturell yoghurt med frön och bär eller skivat äpple
Middag: Min vän Stephanies tomatsoppa med stekt grönkål och röd quinoa
Träning: En timmes promenad någon gång under dagen (antagligen på morgonen, annars blir det kvällen!)

ONSDAG
Frukost: Grönkålssmoothie
Lunch: Hos min mormor! ❤
Mellanmål: Det får nog bli lite improviserat, kanske en banan
Middag: Färgstark sallad på fem gryner, kanske i en något annorlunda variant
Träning: Styrketräna på morgonen, promenad hos mormor eller på kvällen

TORSDAG
Frukost: Fiberhavregrynsgröt med pumpakärnor, blåbär och mjölk
Lunch: Halloumisallad i all sin enkelhet och godhet
Mellanmål: Kanelstekt äpple med kvarg, gjorde detta i våras och minns att det var så gott!
Middag: Torsk på rotsaksbädd, har fått recept av min syster och det lät otroligt smarrigt så jag måste testa.
Träning: Streetdance igen! Samt en timmes promenad på morgonen.

FREDAG
Frukost: Fiberhavregrynsgröt med det gamla vanliga
Lunch: Jag tänkte prova någon slags hemmagjord hälsotallrik med gryner, broccoli, blomkål och lite fler grönsaker och kanske edamameröra.
Mellanmål: Kvarg med hallon och frön
Middag: Jag hoppas att jag vågar mig på att prova Green kitchen stories green crêpes men vi får väl se hur det blir.
Träning: En timmes promenad på eftermiddagen

LÖRDAG
Frukost: Helglyx i form av frozen banana yoghurt toppad med frön (det är numera min lyxfrukost och inget jag äter varje dag)
Lunch: Rotfruktstortilla med fetaost
Mellanmål: Kanske en rawfoodboll? Annars kvarg med hallon och frön, vet inte riktigt vad jag ska göra på lördag ännu.
Middag: Morots- och halloumibiffar med grynsallad (typ gryn och polkabetor och gulbetor och rödkål och ruccola plus olivolja), blev tipsad om biffarna av en snäll bloggläsare nyligen och vill så klart prova!
Träning: Styrketräning på morgonen, promenad på eftermiddagen

SÖNDAG
Frukost: Grön smoothiebowl tänkte jag, gjorde en god en gång som toppades med kiwi och banan.
Lunch: Ska det här äntligen bli dagen när jag provar den här tonfisksalladen? Har velat göra det jättelänge men det har inte blivit av hittills!
Mellanmål: Kvarg med frön och hallon
Middag: Turkisk linsgryta toppad med fetaost
Träning: Styrketräning på morgonen, promenad på e.m/kväll

Hurra, så spännande (och  lite mycket, haha)!

Annonser
Det här inlägget postades i Planering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s