Svar på kommentar från läsare om livsstilsförändringen

Igår fick jag den här kommentaren från en Linda:

Hej!
Blir så inspirerad av dig och dina framgångar vad gäller vikten. Jag är också en överätare, som aldrig haft ett naturligt förhållande till mat. Hur gör du för att lyckas? Håller du dig till ett visst antal kalorier per dag? Matdagbok? Eller hur kommer man igång? Har testat så många dieter att det står mig upp i halsen, vill bara kunna äta sunt, normalt och tappa min övervikt. Har du lite tips att ge på vägen? Mvh Linda

grön_smoothie_bowl

Mitt svar:

Hej och tack för dina fina ord! Nu ska jag ju vara ärlig och säga (eller alltså, det skriver jag ju också om i bloggen ganska ofta) att jag har stått still eller gått upp och ner +/-1 kilo sen i maj. Men i våras gick jag ner ca 10 kilo på några månader och innan dess fyra kilo så sen oktober förra året har jag gått ner 14 kilo. Jag har valt att inte räkna kalorier. Tidigare i livet har jag provat typ ALLA quickfix-metoder i världen, däribland att räkna kalorier. För mig har det funkat så att jag blir helt hooked på en metod och bara: Nu jäklar! Och så kanske jag går ner i vikt men förr eller senare har jag tröttnat och så småningom gått upp allt. Nackdelen med att inte räkna kalorier är att: tja, det kanske inte alltid blir minus! Och tja, man kanske inte alltid orkar vara prick lika noga. Men jag strävar hela tiden åt rätt håll och för mig känns det både sundare och roligare att se det här som just en livsstilsförändring. Alltså inte någonting tillfälligt där jag i smyg går och längtar efter choklad eller ”undantagsdagar”. Utan någonting nytt, roligt, färgglatt, lustfyllt och snällt mot mig själv.

Det här innebär också att jag inte vill vara lika strikt. Jag har försökt vända helt på perspektiven och i stället för att tänka förbud och bråttom, bråttom, så tänker jag att det är kul och spännande att lära mig laga mat, att det är skönt att få mindre ont i kroppen tack vare styrketräning och promenader och att det är härligt att bli piggare och gladare – dels av att äta bättre mat och dels av träningen. Jag gör det här för att vara snäll mot mig själv 4-ever, inte för att gå ner tio kilo på tio veckor.

sally_voltaire

De enda sakerna jag inte äter är vanligt bröd, vanlig pasta och sötsaker. Jag har valt att äta frukt, potatis, bulgur, ibland rawfood-bollar, ibland sötningsmedel (typ propud) men inte varje dag, som förut. Förut åt jag alltså både sötsaker och sötningsmedel varje dag. Jag försöker vara ärlig mot mig själv och se vad som triggar mig. Äter jag bröd någon sällsynt gång på kafé eller hos en vän så är det ingen katastrof, men jag köper aldrig hem bröd. Sötsaker äter jag däremot aldrig, inte på kalas eller så heller.

Jag har samlat på mig massa inspirerande recept och hittat ett fåtal hälsopersoner som jag blir inspirerad av att följa och hur de äter. Jag gör matplanering varje vecka (nåja, nästan) och försöker äta frukost, ibland mellis, lunch, mellis och middag. Jag försöker promenera en timme om dagen och styrketräna tre gånger i veckan + ett-två gruppträningar i veckan. Det här är inte något som jag straffar mig själv för om jag inte lyckas med hela tiden, men jag försöker att ligga ungefär på den nivån. Sedan gör det inget om jag inte alltid når till prick den nivån, om du förstår vad jag menar? För återigen: Det här gör jag för att vara snäll mot mig själv, inte utifrån destruktivitet och kroppshat som jag tidigare jobbat en del med på matfronten.

Som sagt: Inget minus sen i maj, men jag fortsätter äta bra och hälsosam mat. Hur mycket grönsaker jag vill och jag äter mig alltid mätt. Att gå hungrig är min värsta fiende har jag märkt, och det känns inte längre värt det heller. Våga skippa alla dieter och strikta kosthållningar, lyssna inte på dem som vill intala dig någonting annat (om du inte själv tycker att det känns lustfyllt förstås). Lär dig äta bra, redig mat som smakar gott och gör dig glad.

färskpotatissallad

Jag vet inte om det här var ett bra svar men kanske på ett ungefär? Jag har skrivit massor om detta i bloggen, botanisera gärna så kommer du hitta massa olika inlägg från alla upptänkliga synvinklar. Heja!

PS: Matdagbok är bra! Det går bättre för mig när jag kör matplanering + matdagbok. Starta ett konto på instagram, om du vill, där du lägger in all din mat, varenda liten grej, och hashtagga med relevanta hashtags så att du får följare som kan peppa dig.

PS2. Att lägga märke till de positiva förändringarna är oerhört motiverande för mig. T ex att jag kommer i storlek L nu, vilket jag inte har gjort på åratal. Eller märka att kläder är för stora (då gör jag mig av med dem pga orkar inte spara, är inte den sparande typen). Så glöm inte att klappa dig själv på axeln för de små och stora framstegen, snarare än att straffa dig i tankarna när det inte går lika fort/bra som du vill.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Svar på kommentar från läsare om livsstilsförändringen

  1. Linda skriver:

    Tack så jättemycket för svaret. Dit vill jag också komma, att vara SNÄLL mot sig själv och sluta kroppshata och hetsa sig själv att gå ner några plågsamma kilon, för att sedan stupa och gå upp alla kilon och lite till igen, såååå tröttsamt! Ska försöka vända mina tankar, skynda långsamt, vara snäll mot mig själv och försöka njuta lite av livet i stället! Tack för inspirationen du ger!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja heja! Mitt sätt har varit att bara bestämma mig för att skippa quickfixes eftersom de bevisligen inte funkar i längden för mig. Så kommer resten vartefter 🙂 bästa grejen var när jag bestämde mig för att se lustfyllt på det, typ: vilken härlig färgglad mat vill jag prova denna v? Det lyckas inte alltid men ändå 🙂

  2. Jeanett skriver:

    Hej, tycker det var ett fantastiskt klokt svar. Du har så bra inställning. Det är ju livsstilen man måste ändra och hitta de bra valen. Tack för en inspirerande blogg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s