5 stadier jag går igenom innan, under och efter ett träningspass

Det slår aldrig fel. Det är rentav komiskt att liksom bevittna de olika stadier jag går igenom innan, under och efter VARJE träningspass jag genomför. Stadierna ser lite olika ut om det är styrketräning eller danspass. Så här:

DANSPASS

1. Två timmar innan passet: ”Nä jag kanske ska ta och avboka det där passet ändå, det är väl inte hela världen. Eller?”
2. Fem minuter innan passet, när jag knyter skorna: ”Skönt att jag ändå tog mig iväg, det här blir nog bra.”
3. Tio minuter in i passet: ”Åh herregud, varför stannade jag inte hemma, jag orkar inte det här idag! *kollar på klockan i salen fem gånger*”
4. En halvtimme in i passet: ”OM INTE DET HÄR ÄR LYCKA, DÅ VET JAG INTE VAD LYCKA ÄR!”
5. Under avslutningen på passet: ”Jag är överlycklig! När får jag träna igen? Det här är meningen med allt! Ge mig meeeer!”

Sammanfattning: Det är _alltid_ värt det att gå och dansa, hur motigt det än känns, hur trött jag än är, hur långt jag än får åka. Alltid! Och på bussen hem sitter jag alltid och bokar in samma pass i appen till nästa vecka.

STYRKETRÄNING

1. En kvart innan jag ska gå: ”Nä alltså, jag får nog ändå strunta i det här. Jag har ju mycket att göra och behöver x (insert diverse ursäkter här).”
2. När jag kommer till gymmet: ”Jag kanske kan köra bara halva passet och sedan gå hem? Det är ju bara jag som vet? Fast då kommer jag väl ångra att jag ändå har tagit mig hit?”
3. En kvart in i passet: ”Undrar vilka moment jag kan stryka från dagens plan, det här är ju bara sååå tråkigt.”
4. En halvtimme in i passet: ”Nej men jag kör alla moment, det kommer kännas så skönt efteråt om jag inte har fuskat.”
5. Efter passet: ”Jag är stark! YAY! Jag klarade det! Nu ska jag hoppsaskutta hem och nästa gång kör jag fokus på ben!”

Sammanfattning: Att styrketräna är aldrig kul under tiden, för mig. Det går långsamt även om jag alltid lyssnar på podcasts, det är tungt och jobbigt och svettigt och skavigt och jag får valkar i händerna, särskilt när jag kör latsdrag. Men det är alltid, alltid värt det och jag märker ju skillnad efter bara några veckor, hur jag blir starkare och starkare.

Någon som känner igen sig?

Annonser
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 5 stadier jag går igenom innan, under och efter ett träningspass

  1. Katarina skriver:

    Haha! Vad rolig läsning! Jag ser alltid fram emot att få träna, faktiskt. Vissa pass är emellertid lite läskiga att gå till, ffa intervallträningspass…för det känns alltid innan som att jag inte kommer att orka intervallerna. Men det gör man ju alltid eftersom man tar i så mycket man orkar just då. 🙂

    Annars kan jag verkligen rekommendera bodypump – det är mitt favvo-pass!! Recensera gärna efteråt m vad du tyckte om det. Själv klarar jag inte riktigt att vara på gymmet; gillar inte att träna i maskiner…

  2. Marina skriver:

    Jag har slutat fundera, har jag bestämt att jag ska träna så tillåter jag mig inte att känna efter, med undantag av halsont. Jag funderar ju inte på om jag ska borsta tänderna, det gör jag ju bara. Det behöver inte vara roligt, det behöver inte vara det bästa passet, men jag gör det, för jag är en sån som tränar.

    Men ibland deppar jag ihop och tycker att inget är värt nåt o att jag är värdelös. Men då har jag mina fina vänner som drar igång mig igen!

    Kram!

  3. Petra skriver:

    Går det inte att få styrketräningen rolig på något sätt? Kanske genom body pump som Katarina skrev om innan? Eller crossfit? Jag tycker styrketräning i maskiner är supertrist, men fullkomligt älskar att träna med kettlebells! Eller kanske köra med PT igen för att få igång inspirationen, kanske är styrketräningen trist för att dina pass inte är nog varierande? Min poäng är, det ska vara roligt och inte bara nyttigt att träna och muskler kan man bygga på en sån massa olika sätt! Välj ett kul sätt bara!

    • Jessica Johansson skriver:

      Nä men jag överdrev nog lite i inlägget, jag kör inte alls bara maskiner när jag styrketränar utan varvar med pulshöjande inslag och sådant som inte är maskiner. Det är nog mest nu när jag länge har tränat för lite som det känns lite extra tufft. Men jag ska fortsätta! Har provat bodypump tidigare ganska mycket (alltså för längesen typ 6 år sen). Ska absolut testa det igen men då tycker jag nog att mina pass är roligare. Jag har ca 25 olika pass som jag varierar mellan och som en pt fixade till mig tidigare. Och så höjer jag vikterna vartefter. Så jag ska nog inte klaga egentligen. Och det är ju alltid värt det. Att komplettera med danspass och promenader gör träningen mer lustfylld. Men tack för din omtanke och jag satsar på att prova bodypump igen nästnästa vecka tänkte jag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s