Dags för vägning + strategi för kommande veckorna

skarmavbild-2016-09-23-kl-07-21-51

Den här bilden tog Jens på mig igår i Liljeholmen, här har jag den andra nya klänningen som jag och min syster Sara köpte tidigare i veckan. Fin va? Även koftan är ny. Hursomhelst, då var det dags för vägning. Jag har ju befarat att jag skulle ha gått upp i vikt men ligger kvar på samma, vilket känns bra. En bra utgångspunkt! Måtten väntar jag med två veckor till, jag hade ju glömt att jag börjat mäta en gång i månaden i stället för varannan vecka.

Vikt: 88.8 kilo, alltså samma som för två veckor sedan.

Startvikten var 101.9 kilo till mina 161.6 cm (jag touchade den vikten, 101.9, så sent som i augusti 2015).

Målvikten är tillsvidare ca 70 kilo.

Mått (från två veckor sedan):
Överarm: 34 cm. När jag började styrketräna i april 2015 var det 41 cm.
Lår: 59 cm. Startmåtten i april 2015 har jag inte registrerat men i början av 2016 var måttet 66 cm.
Rumpa: 110 cm. Startmåttet i april 2015 var 118 cm.
Midja: 108 cm. Startmåttet i april 2015 var 117 cm.

Mående: Jag mår bra och känner mig peppad. Detta att jag kommer i storlek L gör mig fortfarande glad.

Kommentar: En läsare påpekade klokt att det är viktigt att vara ärlig mot sig själv och göra en liten utvärdering när det inte gått som man önskat. Min tanke är att jag ätit för mycket mellanmål och även kanske lite för mycket ute senaste veckan. Även om jag har lärt mig att välja nyttiga alternativ ute så kanske det blir lite mer mat än om jag lagar själv. Jag har heller inte tränat som jag brukar eller ska, även om promenaderna har gått bättre än tidigare.

MIN STRATEGI:

Nu känner jag ändå att jag vill ha minus på vågen och det kräver någon form av åtgärd. Jag tänker att jag i fyra veckor inte ska äta ute mer än en gång i veckan. Sköta styrketräningen och även fortsättningsvis promenaderna (en timme i rask takt varje dag). Jag ska ju även prova ett nytt gruppträningspass i veckan är det tänkt och det ska jag försöka börja med nu. Om jag inte hinner iväg så kan jag ju prova ett onlinepass hemma på vardagsrumsgolvet. Följa min veckoplan lite mer noga (ny veckoplan kommer på söndag) även om jag sköter den ganska bra nu med. Och inte slänga i mig för mycket mellanmål, för det blir många kalorier i slutet av dagen. Men samtidigt fortsätta tänka lustfyllt, färgglatt och gott så att det ändå känns kul och inte som massa tvång och förbud.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Vägning. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Dags för vägning + strategi för kommande veckorna

  1. Marie skriver:

    Hej, testa med att utesluta mellanmål .. är nog ingen vuxen människa som behöver och särskilt som man försöker gå ner i vikt , lycka till ..

    • Jessica Johansson skriver:

      Det stämmer inte riktigt tycker jag, jag åt i våras mellanmål både på fm och em med frön och turkisk yoghurt och gick ändå ner 10 kilo. 🙂 det gäller att inte äta föööör mycket mellis bara, hehe.

    • Anna skriver:

      Tänk på att ju mindre man väger desto lägre är grundämnesomsättningen. Det kan vara så att du äter samma mängd mat som i våras då du gick ner, men eftersom du väger mindre nu fortsätter du inte att gå ner med den mängden.

  2. Emelie skriver:

    Vad fin du är! Vart har du köpt klänningen? Indiska?

  3. Jessica skriver:

    Låter som en bra plan! Måste bara säga att det är grymt jobbat av dig som klarat att stå emot sötsaker så länge nu. Det syns att du är mycket piggare!

    Jag hade däremot inte dragit in på mellanmålen i första hand, men kanske sett över vad och hur mycket de innehåller.

    Jag hade hellre dragit in på spannmålen, såsom havregrynsgröt och liknande. Jag äter mycket blomkål, broccoli och sötpotatis till maten i stället för vanlig potatis, bulgur, ris och liknande. Känns som att man håller sig mättare mellan måltiderna då också.
    Efter det hade jag dragit in på mejerier, skippat kvargen och bara använt lite ost, grädde eller creme fraiche som komplement till maten.

    Alla gör vi dock som vi vill och så mycket som vi är redo för. Där tycker jag du tänker hälsosamt i det långa loppet och du har gjort en grym insats hittills! Hoppas du får en trevlig helg!

    • Lina skriver:

      Angående havregryn så ser jag det som en jättebra råvara!

      Tex gröt varje dag är billigt, kalorisnålt, mättande, nyttigt och snabblagat!

      I havre finns tex betaglukaner som både stabiliserar blodsockret och sänker kolesterolet. (Det finns dessutom en protein-havre, Axa tror jag, med ärtprotein som är extra bra), eller så kan man blanda i lite rågflingor i gröten också.

      Alla har ju olika syn på kost, men att helt utesluta havre skulle jag avråda ifrån.

    • Jessica skriver:

      Ja det låter vettigt. Ibland glömmer man att man inte är nån kostrådgivare, utan vill bara dela med sig av vad man själv tycker är bäst. Jag äter mycket enligt paleo och tycker det är fantastiskt, så jag är väl lite skadad. Men absolut, havre är väl det ”minst dåliga” alternativet när det kommer till spannmål.

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack så jättemycket!
      Jag tycker havregryn funkar jättebra för mig och skapar en lagom mättnad. Förstår inte riktigt varför jag ska dra in på mejerier och vad jag ska äta i stället om jag drar in på allt du föreslår. 😀 I våras åt jag massa frön, turkisk yoghurt, mellanmål två gånger om dagen, kvällsmål ibland osv och gick ändå ner tio kilo. Det gäller att äta lite mindre än vad jag gör nu bara 🙂 ha en härlig helg du också!

    • Sofia skriver:

      Så olika vi är 🙂

      Om jag äter havregrynsgröt (även fiberhavregryn) till frukost så blir jag hungrig/sugen efter ca en timme och måste äta mellis.

      Äter jag däremot turkisk yoghurt med bär, omelett, kesoplättar eller liknande så står jag mig lätt till lunch utan ens tänka på mat 😉

    • Anna skriver:

      Havregryn är ju underbart gott – och supernyttigt.Jag har svårt att tänka mig att nån har blivit tjock av för mycket havregryn eller inte går ner i vikt av överdriven havregrynskonsumtion. Lägg till ett ägg så står du dig längre, Sofia!

    • Sofia skriver:

      Hade jag mer än gärna gjort om jag kunde Anna 🙂

      Tycker också att det är gott och tror att det är nyttigt, men jag är sockerberoende så jag kan inte. Det är alldeles för snabba kolhydrater för min beroendehjärna och det startar hungern/suget så jag överäter annan (även nyttig) mat.

  4. Lina skriver:

    Att fortsätta inspireras av nya recept och råvaror som ger inspiration tror jag är helt rätt!

    Så roligt med lite nya kläder. Jättesnygg, och roligt att se bilder på dig.

  5. Tessa i höghuset skriver:

    Hej, bra kämpat! Tror generellt att det är svårt att gå ned i vikt på utemat, även om det är bra mat. Den är ju gjord för att vara lockande och lyxig och är nog ofta lite väl energität och riklig. Men någon gång i veckan är väl en jättebra plan! Du får ju tänka att du numera äter näringsrik mat som är bra för hälsan även om du kanske äter för mycket av den för viktnedgång.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja exakt, jag äter ju verkligen bra och hälsosam mat men bara liiiite för mycket. 🙂 Tror också på min plan att äta ute någon gång i veckan, det är ju bra för ekonomin också!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s