4 enkla knep för att få saker gjorda

Mycket av min tillvaro handlar om att få saker gjorda. Jag är en människa som är full av idéer men som behöver disciplin och koll för att inte glömma sådant som är viktigt. Eftersom jag vet att många har dessa tendenser (det finns ju alltid en lockande bok att läsa, ett härligt instagramflöde att scrolla eller en serie att sträckkolla på) så tänkte jag ge mina bästa tips för att faktiskt få saker gjorda. Det kan ju handla om alltifrån att städa till att skriva några sidor eller ta en promenad. Lite som en överlevnadsstrategi. Om inte det ena funkar en dag så funkar nog det andra eller det tredje!

1. Listorna

Jag har haft lite olika system för listor i olika perioder. A4-papper för olika ändamål, en skrivbok som jag fyller på dag för dag med att göra-listor och för över det som inte blev gjort en dag till nästa osv. Just nu kör jag listor i mobilens anteckningsfunktion som automatiskt sparas även i datorn via iCloud. Då har jag en lista för bara mitt nya jobb, en allmän att göra-lista (där inkluderas mina andra jobbuppdrag, grejer som ska göras hemma, ärenden att springa osv). Så raderar jag en punkt när den är avklarad. Jag tar fram listorna i datorn när jag sitter där och har dem annars i mobilen. Himla smidigt och lätt att fylla på så fort något dyker upp, så slipper jag hålla göromålen i huvudet.

2. Äggklockan

Om jag behöver städa men har svårt att komma igång så kan jag ibland ställa äggklockan på t ex 45 minuter eller en timme. Så städar jag tills klockan ringer och känner mig nöjd med det. Det kan jag göra om dagen därpå om jag vill städa mer. Jag är inte typen som har det naturligt att plocka hela tiden, utan behöver rejäla doser disciplin för att städa

3. Kalendern

I min kalender planerar jag inte bara in möten och jobb, utan också städning, träning, promenader och ibland skönlitterärt skrivande. Inklusive start- och sluttid. Det funkar inte alltid men väldigt ofta! Då blir det ju att jag inte planerar in annat under de tiderna, för det första. Och för det andra så försöker jag respektera dessa göromål som om de vore viktiga möten. Det är ju väldigt viktigt för mig att styrketräna och promenera och därför är de sakerna viktiga att få plats med varje vecka.

4. Prata med en vän

Ibland när jag har haft osedvanligt svårt att komma igång med något så hör jag av mig till en vän och skriver: ”Nu ska jag promenera en timme om dagen denna vecka” eller ”idag ska jag städa hela lägenheten” och sedan kan jag höra av mig igen när det är gjort. På så sätt känner jag lite press, att någon har koll på om det blir gjort eller inte! Jag har hört andra som har bekanta som de alltid hör av sig till om de t ex ska städa och har svårt att komma igång med det, och så peppar de varandra via sms eller messenger tills det är klart. Också fint!

Ja, där tog mina tips slut, haha! Har ni fler knep för att få saker gjorda? Sådana där saker som är liiite för tråkiga för att man jublande ska kasta sig in i dem?

 

Annonser
Det här inlägget postades i Planering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s