Därför slutar jag nu med rött kött (nästan helt)


En liten skål med plommon från idag (plommon = mums och säljs nu i vissa mataffärer!) får illustrera dagens stora beslut, som har växt fram långsamt.

Det har legat och grott länge i mig. Att någonting skaver när jag äter rött kött. Dessutom läser jag om hur det kan bildas inflammationer i kroppen av det och att människor mår bättre utan det. Jag har ju märkt det själv, att jag mår bättre när jag äter väldigt lite rött kött och bara ibland. Idag lyssnade jag på Miss Li i  podcasten Värvet (rekommenderar det avsnittet på alla sätt, vilken fantastisk person! Jag har lyssnat på hennes musik ända sen starten faktiskt mvh poppigt skryt). Hon berättade hur hennes liv hade förändrats ganska dramatiskt när hon slutade med rött kött och mjölkprodukter.

DÄRFÖR SLUTAR JAG MED RÖTT KÖTT

1. Köttindustrin – den ger mig kväljningar (och det är ju lika illa för kycklingar och säkert fiskar och mjölkkor men jag börjar någonstans och med det som känns värst)
2. Känslan i kroppen när jag äter rött kött – det känns inte bra, fysiskt eller psykiskt. Ett obehag, en matthet, konstigt i magen.
3. Det finns så mycket goda veggiealternativ, tips på bästa vegetariska färsen (och nyttigaste, alltså inte quorn!) mottages tacksamt eftersom jag älskar färs! T ex köttfärssås, färs i gratänger osv.
4. Jag är redo! Jag har lärt mig laga massa god mat i år och förändrat hela min syn på mat och vad som är gott. Nästa steg är att skippa rött kött.
5. Färgglada maten-tänket! Jag har ju börjat tänka färgglad och lustfylld mat i år och rött kött är – brunt. Inte färgglatt, spännande, nytt, inspirerande.

Mjölkprodukter vill jag inte sluta med. Jag äter ju ganska mycket mjölkprodukter och har inte hittat något bättre mellanmål än kvarg, t ex, eller något bättre att ha i smoothies än exempelvis turkisk yoghurt. Men rött kött. Jag är redo nu. Så jag har bestämt så här:

* Jag kommer äta upp det röda kött vi har hemma (har t ex en matlåda med vitkåls- och köttfärsgratäng i frysen, plus moussaka och en omgång kebabspett). Det känns onödigt att inte göra det. Det kommer ändå vara slut innan veckans slut.
* Jag kommer äta rött kött någon enstaka gång, när jag verkligen känner för det. Men jag är ingen klassisk köttis så jag kommer nog inte sakna det.
* Jag kommer äta rött kött om det bjuds när jag blir bortbjuden, precis som att jag alltid äter den mat jag får när jag äter hemma hos någon annan (det enda jag tackar strikt nej till där är sötsaker och vanligt bröd).
* Jag kommer äta fisk och ibland kyckling.

Det här är ett ganska stort beslut för mig, men det känns helt rätt. Vad tänker du?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Därför slutar jag nu med rött kött (nästan helt)

  1. Kate skriver:

    http://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/

    Belugalinser i ‘köttfärssås’. Supergott

  2. Ia skriver:

    Jag har inte ätit rött kött på 16 år. Jag väljer ofta kycklingfärs och spär ut med rivna morötter när jag vill göra typ köttfärssås. Kycklingfärsen har lite fett och morötterna är för att jag inte vill ha så mycket animaliskt. Jag är själv inte mycket för quorn och sojafärs.

  3. Susanna skriver:

    Äter nästan aldrig rött kött. Det finns så mycket bra vegetarisk mat och lär man sig att använda kryddor och nya smaksättningar så saknar man inte kött. Man kommer långt med bönor, linser och annat grönt.

  4. UlrikaZ skriver:

    Hej, och grattis till ett toppenbra beslut! Bra för miljön och dig själv! Jag skulle också tipsa om att använda kycklingförs nu så länge. jag gör chili kon carne men har döpt om det till Chilo kon pollo på kycklingfärs (Eko)burktomater och en tetra blandade bönor plus kryddning som i de recept man hittar. Superbra mat och man behöver inge till – fullt redan med grönsaker – varma tomater är supernyttigt och det är massor av vitaminer m m i lök som jag väljer att fräsa med i färsen – , mättande protein från kycklins och bönor, och nyttiga kolhydrater från bönor och grönsaker. Fräs i olja så får man det nyttiga fettet också. Och bara godare dag 2 och 3 också. Trevlig bjudmat också med t ex turkiskt yoghurt till och bröd för dem som vill. Lycka till i din köttfria tillvaro : )

  5. Hannah skriver:

    Bra beslut! Heja!

    Tips!
    http://anamma.eu/sv/prodVegofars.php . Bästa veggofärsen, lätt att laga och smaksätta, mkt godare och ex inte lika torr som färsen från ex Hälsans kök.

  6. Emma skriver:

    Hej! Hemma hos oss äter vi sojafärs och jag tycker det funkar superbra. Finns många (osanna) sojamyter men det är en bra, god och miljövänlig proteinkälla.
    /Emma

  7. Marie skriver:

    Varför inte quornfärs? Både nyttigt och gott. Sojafärs har en mer distinkt smak och passar t ex till chili. Quorn tycker jag är mer lättvarierat.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag har hört att quornfärs inte är nyttigt. Innehåller massa ämnen osv men som du hör har jag inte superkoll 😉 plus att jag tycker att quornfärs är lite torrt. Men chili klarar jag ju inte av så då kanske inte sojafärs är ett bra alternativ heller…!

    • Marie skriver:

      Du kan absolut använda sojafärs till fler saker, det är bara min personliga smak som gör att jag tycker quornfärs är godare till det mesta. 🙂 Quorn innehåller väl en del tillsatser men vad jag har kunnat läsa mig till så ska det vara ganska bra ändå, typ Forskning och framtid och SvD. Jag är inte särskilt rädd för tillsatser så länge det inte blir överdrivet mycket och ensidigt. Sen är det väl svårt att hitta ”det perfekta” livsmedlet utan variation är bäst. Grönsaker, baljväxter, ägg, fisk, skaldjur,quorn, soja och lite ost lever jag mest på och tycker jag går att göra massa mumsigt, hälsosamt och till viss del etiskt och miljösmart på. 🙂

    • Marie skriver:

      PS med lite extra vatten samt annat såsigt försvinner det torra helt med quornfärs, tycker jag 🙂

  8. Sara skriver:

    Hej! Bra beslut:)! Jag brukar använda röda linser till ”köttfärs” och svarta bönor till ”tacofärs”, enkelt och gott.
    Tack för en inspirerande blogg! Vilken resa du gör, jättekul att följa!

  9. Katarina skriver:

    Låter som ett bra beslut; du har utgått ifrån ditt eget mående och det som känns rätt för dig.

  10. Sophia skriver:

    Grattis till ett bra beslut!
    Har inte ätit rött kött och kyckling på 17 år. Önskar jag kunde ta samma steg med mjölkprodukter, men har i alla fall dragit ner. Lycka till!

  11. Marina skriver:

    Jag tänker att det är fel att dra allt ”rött kött” över en kam. Det finns kött som är producerat på ett sätt som är respektfullt mot djuren och miljömässigt hållbart. T.ex. ekologiskt gräsuppfött kött från Gröna gårdar. Vill man bli stark och gå ner i vikt behöver man äta mycket protein och det blir svårare om man väljer bort kött (det GÅR men det är svårare). Personligen har jag MYCKET svårare för kycklingindustrin och köper aldrig icke-eko-kyckling i affären och undviker det när jag äter ute så mycket jag bara kan. Så ur din punkt 1 är den en mycket värre bov. 2. Jag gillar kött, om det är gott kött producerat och slaktat på rätt sätt. Billigt ica-kött äter jag inte, smakar inte gott alls. Det är skillnad på kött och kött. 3. Det finns alternativ, MEN icke-ekologisk soja är en stor klimatbov så det ska du undvika, quorn är inte heller klockrent så ska du äta veggie tycker jag att du ska göra det utan ”fuskkött” – dvs äkta veggie. 4-5 Jag tycker som sagt inte att det ena utesluter det andra, ett halvt paket bacon gör stor skillnad för t.ex. en vego-kålpudding i smak.
    Jag tror – som du nog redan vet – inte på att förbjuda saker utan att istället skapa sig en medvetenhet om vad vi äter och hur det påverkar oss och göra medvetna val i stunden snarare än ”för en tid framåt”, det finns annars en risk att man lägger känslor och värderingar i maten som inte har där att göra. Det är energi och våra kroppar behöver den energin. Det kan vara godare ibland och mindre gott ibland, nyttigare ibland, ibland onyttigare. och det är okej. Så länge vi är medvetna om VARFÖR vi äter. Vilket ur en viktminskningssynpunkt är så mycket viktigare än vad. Du blir inte tjock på att äta vanlig mat.

  12. Marina skriver:

    *tilägg* utan på skitmaten, äter man vanlig mat för att man är hungrig och inget annat så spelar det inte så stor roll om man äter kyckling, torsk eller bönor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s