Tjock och klädd i tält – en text om plus size-mode

Jessica_Johansson_ritar
Teckning av mig. Fler finns på instagramkontot jessicaritar och facebooksidan En miljon ledsna flickor.

Uppdatering: Eftersom jag kände att jag gled ifrån ämnet lite så omformulerade jag min text!

När det är sommar och alla podcasts är ikapplyssnade så lyssnar jag gärna ikapp mig lite här och där på olika poddar. En av dem jag lyssnat ikapp mig på i sommar är Tjockpodden, som görs i samarbete med Fett magazine (jag ska vara ärlig och säga att jag inte har hunnit läsa så mycket där men ändå). I ett av avsnitten pratade de om plus size-kläder. Bu eller bä?

Det här är ju väldigt intressant. Själv har jag ibland botaniserat på klädkedjornas plus size-avdelningar men alltid tyckt att allt är så fruktansvärt tråkigt. Det är liksom en viss stil, vissa typer av mönster, som tycks gå igen på plus size-avdelningarna. Som om det finns massa oskrivna koder som den tjocka bör följa – och det gör det ju så klart. Problemet är bara att de koderna är så erbarmligt tråkiga och kläderna blir därefter. Det man hittar där är gärna tält-aktigt, enfärgat eller med diskreta och opersonliga mönster. Jag har ju tur som kommer i Indiskas XL (snart L tror jag!) men det vore kul med möjlighet till variation.

I podcastavsnittet som jag lyssnade på så lyftes olika tankar fram – nu minns jag inte alls vem som tyckte vad eller så men den som blir nyfiken kan lyssna själv. Vissa gillar att plus size är på en egen avdelning, medan andra tycker att kedjorna borde ha det vanliga utbudet även i större storlekar. Som ni kanske anat är jag av den senare uppfattningen. När jag skrev om något liknande för längesedan så kom synpunkter om att det kostar mer i tyg att göra större storlekar. För de stora kedjorna borde den kostnaden utgöra en marginell skillnad och därför tycker jag inte att det är någon ursäkt.

Min tanke är att genom att ha plus size-avdelningar så stigmatiseras den överviktiga ytterligare. Normen förstärks, genom att ha vissa storlekar i det vanliga utbudet och kalla vissa för plus. Att sudda ut dessa gränser skulle också vara ett av flera sätt att avdramatisera vikt och storlekar. Att den ena råkar se ut så, och den andra si. Därför föredrar jag ett mer inkluderande mode.

Det vi ser är också att plus size-avdelningarna försvinner från de fysiska butikerna eller får ännu mindre utrymme och försvinner i anonyma hörn av butikerna. Att plus size-modes inte är någonting för mig står helt klart. Att det marginaliseras av klädkedjorna trots att många kroppar inte passar in i storlek 36-44 står också helt klart. Jag vill gärna se den klädkedja som vågar bryta trenden och säga: Här är alla kroppar välkomna. Vi vill att alla ska kunna hitta fina kläder och själva välja vilka mönster eller formar de klär i. Förutom att det antagligen skulle ge enormt mycket bra PR i kroppsaktivistiska tider, så skulle det vara så himla skönt för alla runda personer som gillar snygga kläder.

Vad tänker du? Är du för eller emot plus size som företeelse?

Annonser
Det här inlägget postades i skönhetsideal. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tjock och klädd i tält – en text om plus size-mode

  1. Karin skriver:

    Jag har strl 44/46 och kan oftast hitta kläder på kedjorna ( utom HM då, haha..). Mycket handlar ju om att hitta kläder i modeller som passar ens figur, för det gör stor skillnad. Jag har tex stora bröst och får leta efter toppar som har lite urringning, annars blir det liksom bara en stor Skogaholmslimpa mitt fram- en BYST… Jag har i alla fall noterat att Lindex har börjat göra i alla fall delar av sitt vanliga sortiment i upp till 52 ( tror jag ) och det gillar jag. Gör fina kläder som kan passa alla kroppar, i alla storlekar !

  2. Elin skriver:

    Hej, jobbar på en stor kedja och kan faktiskt bli lite trött på allt svartmålande och konspiratoriska idéer om varför de elaka kedjorna inte vill sälja större eller mindre plagg. Om du tar i beaktning att bomullen ska odlad, skördas, göras till garn, vävas, färgas in, klippas till, sys, paketeras och fraktas är det kanske ganska självklart att marginalerna är väldigt små. Här är några anledningar:
    1. När man förhandlar med en fabrik är det dyrare för varje olik storlek man gör eftersom de måste klippas till i olika omgångar, hållas isär i hela produktionskedjan för att kunna märkas och säljas rätt. Det gör att det är dyrare att tillverka ett plagg i fem eller sex storlekar än tex tre eller fyra.
    2.Beroende på designen på plagget blir det oftast mer svinn i större storlekar. Så gott som alla tyger tillverkas i 140 Cm bredd och när man lägger ut alla delar gäller det ju att pussla ihop dem för att få lite svinn. Mycket svinn är pengar rätt ner i papperskorgen. Mindre mönsterdelar är lättare att passa ihop, större kanske måste läggas på ett sätt så att att tyget inte kan användas. 6 Cm bredare som oftast en storlek är kan innebära mycket mer i svinn.
    Så större plagg kostar mer än mindre men jag gissar att detskukle bli ramaskri om något märke faktiskt skulle ta högre pris för större storlekar. Istället drivs priset upp på alla storlekar.
    3. Efterfrågan är mindre i det största och minsta storlekarna. Att då flytta de till att vara tillgängliga på nätet är faktiskt också en typ at service. Det kanske bara är 10-15 % av ordern som är i största storleken, det gör att kanske inte alla butiker kan få dem och för att kunden ska slippa ut och jaga från butik till butik kan det vara bättre att ha dem online för att kunna vara tillgänglig till alla. På många marknader är 50% av all försäljning totalt online så det är ju ingen obskyr och svårtillgängligt ställe man behöver besöka för att få tag på dem.
    Jag kan lova att det kedjorna först och främst vill göra är sälja så mycket de kan till den som vill köpa. Sen gäller det att få ihop hur det ska kunnas göra med rätt marginaler och så att faktiskt plaggen hittar de kunder som vill ha dem.

    • Jessica Johansson skriver:

      Intressant synpunkt, tack för din kommentar. Jag gled ifrån ämnet lite i min text så jag har omformulerat den en aning. Men jag står fast vid min synpunkt att plus size som företeelse gör att den tjocka stigmatiseras ytterligare, man skulle kanske kunna tillverka färre plagg (för att också minska på svinn och miljöpåverkan) och därmed ha ett bredare utbud av storlekar, tänker jag. 🙂

    • Katarina skriver:

      Jag vill också lägga till att efterfrågan på specifika plagg är olika i de olika storlekarna. Om du går på rea-stängerna och tittar vad som finns kvar i stl 34 resp 44 så är det helt olika klädesplagg och klädessnitt. Det är alltså inte logiskt eller rimligt att tillverka alla plagg i alla storlekar eftersom efterfrågan inte ser ut så. Sverige är ett folkfattigt land där ca 10% av befolkningen har ett BMI>30. Av dessa 10% är det folk i alla åldrar med en övervägande del i åldrarna överstigande 45 år. Ungdomar vill ju inte ha samma kläder som sina föräldrar så då minskar ännu mer efterfrågan per plagg. Det blir alltså mindre än ett plagg per modell som i snitt skulle efterfrågas och det är alltså inte rimligt. Det bästa för miljön vore självklart om ALLA kläder producerades efter att de var beställda så att svinnet var minimalt men det är inte rimligt (vi är lite för många och shoppar oregelbundet). Plus size-avdelning är antagligen till för att göra det enkelt att hitta plaggen som tillverkats i större storlekar och därmed garantera en högre omsättning än om konsumenten måste leta efter var just de större plaggen finns. På samma sätt finns en mamma-avdelning med plagg för gravida. Allt detta är säkerligen framräknat av marknadsanalytiker som analyserat fram hur folk rör sig i butiker, vad de köper beroende på ålder och storlek mm. Denna verklighet gör att jag själv shoppar mest på nätet där utbudet är större och fler spännande märken finns tillgängliga. Annars är det också härligt att åka till länder som är mer folkrika eftersom utbudet ökar i takt med ökande konsumentunderlag.

  3. jeanette sandeli skriver:

    Zizzi! Bästa butiken och skitsnygga kläder 🙂 Upptäckte den först när jag börjat gå ner i vikt och nu är deras kläder för stora. De har ett annat tänk när det gäller storlekar och har helt enkelt gjort om normen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s