7 saker jag ser fram emot med att gå ner i vikt (ännu mer)


Bild på mig från tidigare i veckan.

Jag kör ju inga delmål numera för att gå ner i vikt, eftersom jag inte vill känna mig stressad utan bara köra på i samma spår. Men nu känner jag att jag behöver påminna mig om vad jag ser fram emot med att fortsätta ner i vikt. Jag har trots allt ca 20 kilo – även om jag har uppnått en hel del med 14 minuskilo hittills – och har stått stilla ganska länge nu. Gör en sådan här lista du också, om du har mål du vill uppnå – kanske kan du dela med dig av dem här i kommentarsfältet, så ser vi vad som känns annorlunda om ett halvår? Här är 7 saker jag ser fram emot med att fortsätta gå ner i vikt:

1. Att känna mig bekväm i byxor!
Jag vet så klart att det finns byxor i större storlekar som jag skulle kunna ha, men känner mig inte riktigt bekväm med det. Redan om typ 8 minuskilo till så kommer jag nog börja kunna känna mig bekväm i byxor. Sen är det inte säkert att jag vill ha det hela tiden ändå – min stil är ju lite tunikor och mönster osv. Men ändå.

2. Att bli ännu starkare
Tidigare hade jag alltid ont i kroppen pga min vikt: Ont i knäna så fort jag gick i en trappa, ont i axlarna typ jämt, jätteont i ryggen. Det har jag jobbat bort nu (LYCKA!) med hjälp av styrketräning och viktnedgång. Men jag ser fram emot att min kropp ska orka ännu mer. Känslan av att bli starkare är fantastisk. Känslan av att orka springa till bussen är enormt tillfredsställande.

3. Köpa kläder varsomhelst
Jag har turen att komma i Indiskas XL och har tack vare det kunnat ha väldigt färgglada och personliga kläder trots att jag är stor. Många måste ju köpa kläder online osv. Dock ser jag fram emot att kunna bara kila in på en av de stora kedjorna, hitta ett plagg och kunna köpa det utan betänkligheter. Jag minns känslan. Den är lyxig.

4. Våga bada
Som jag skrev om nyligen hade jag gärna vågat vara en tjockisförebild men nu gör olika faktorer (självkänsla bl a) att jag inte vågar bada. Jag är nog inte riktigt någon badperson heller, gillar ju inte att vara i solen osv. Men ändå tänker jag att jag skulle vilja våga ta ett dopp någon gång ibland, även om det inte är något jag verkligen sörjer eller tänker på så mycket.

5. Slippa de menande blickarna
Som tjock i dagens fettföraktande samhälle är det himla många som tittar på en. På gymmet (även om folk där kanske tittar mindre än på andra ställen faktiskt), på tunnelbanan. Uppifrån och ner, stannar upp vid magen (min mage är större än övriga delar av min kropp).

6. ”Är du gravid”-problematiken
Jag är alltid lite rädd för att någon ska fråga om jag är gravid. Jag har varit med om det en miljon gånger och det är verkligen lätt att tröttna. Samt svårt att uppmana orken till att bara lite klämkäckt le och säga: ”Nä då, jag är bara tjock om magen!”

7. Värmen
Förut var jag alltid svettig vid ländryggen och i hela ansiktet pga hade så mycket vikt att släpa omkring på. Det har blivit hundra gånger bättre tack vare styrketräning + viktnedgång, men jag ser fram emot att inte alls behöva tänka på sådant.

Så, nu kämpar jag vidare mot dessa konstruktiva mål. Förr i tiden skulle jag nog ha lagt till: ”Att äta vad jag vill” (och då syftade jag på typ godis och sådant). Men det har jag slagit ur hågen och det är inget jag saknar. I stället har jag ställt om mina smaklökar. Nu NJUTER jag av min eftermiddagskvarg med hallon och frön och kardemumma. Tro’t eller ej. Ej viktrelaterat men jag ser också fram emot att senare i höst, när jag har slutat på bibblan, ha tid att prova massa goda nya recept och dela med mig här av mina favoriter.

Hur ser din lista ut?

 

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Viktnedgång och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 7 saker jag ser fram emot med att gå ner i vikt (ännu mer)

  1. Katarina skriver:

    Det där med att ”äta vad jag vill” är som att säga ”och stå ut med att må ganska uselt i magen efteråt”. För att knyta an till ditt tidigare inlägg om 40 dagar utan en dålig vana; jag ska sluta med godis. Helt och hållet. Jag ska också sluta med efterrätter. Inte för att gå ner i vikt (det behöver jag verkligen inte) men för att sluta ha halsbränna, sura uppstötningar, brummande IBS-mage (troligtvis candida-tillväxt i tarmarna), sockerdipp som får mig att nästan somna (det märks att insulinpåslaget blir kraftigt…), ett lätt illamående (liknande en lätt åksjuka)…fattar att det kan leda till diabetes när kroppen reagerar så starkt på detta skit som kroppen inte behöver på något sätt alls. 40 dagar utan detta skräp skulle jag må väldigt bra av, så nu provar jag.

  2. Liselotte skriver:

    Bra grejer! (funktionella snarare än ytliga, som jag ju predikar 😉 )

    Och vet du vad som slog mig när jag läste? Utöver 6:an (som jag iofs gick och var rädd för också, dels pga oproportionerligt stor mage och dels pga ofrivillig barnlöshet) så var samtliga grejer jag såg fram emot när jag gick UPP i vikt.

    Som mångårig anorektiker kunde jag aldrig hitta eller vara bekväm i kläder (försökte gömma mig i tält, men sådana ramlar ju liksom av om man är för tunn), jag tyckte alla glodde på mitt skelettlika jag (i mina ögon var jag nog ännu magrare än i andras, eftersom jag var van att vara den lite ”mulliga” innan) och dessutom frös jag givetvis konstant.

    Normalvikt (i en bredare definition än medias/samhällets) är onekligen att eftersträva för en hel del praktiska orsaker! Vore härligt om fler kunde ha den här typen av mål som motivationsfaktorer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s