Linsgryta och kvarg – min mat och träning senaste dagarna

havregrynsgröt

 

Okej, jag har glada nyheter att berätta (i det lilla, alltså). Jag är på banan igen med att äta nyttigt och promenera osv. Ibland är lite planering allt som behövs! Jag har dock inte kunnat hålla mig helt till planeringen men har ändå ätit samma rätter som planerat, bara att dagarna blir lite omstuvade. Anyhow, så här åt jag måndag och tisdag:

MÅNDAG

Frukost: Fiberhavregrynsgröt med mjölk, pumpakärnor, blåbär och kanel. Tänk att något så enkelt kan smaka så gott.
Mellanmål på förmiddagen: Ett äpple och en morot
Lunch: Mozzarellasallad med en mozzarella, röda linser, mandlar och olika grönsaker, plus olivolja och flingsalt. Gott!

kvarg med bär

Mellanmål på eftermiddagen: Jag har kommit igång med kvarg igen, vilket ju på flera sätt (kalorimässigt och att det innehåller mer protein) är bättre än turkisk lättyoghurt. Här med hallon, kardemumma och frön plus en liten nypa kakaonibs.

Middag: Turkisk linsgryta toppad med fetaost. Efter middagen åt jag en proteinpudding med chokladsmak. Jag hade ju en sådan som ”bonus” under veckan så nu får jag snällt vänta till nästa. Himla bra grej att ha tre bonusar sådär under veckan!

Träning: Pga jobb så fick jag faktiskt gå 40 minuter på dagen i måndags, sedan promenerade jag även en timme på kvällen. Så en timme och 40 minuter, inte fy skam.

turkisk linsgryta
Den här linsgrytan är verkligen otroligt god och smakrik!

TISDAG

Frukost: Jag lyxade lite genom att köra frozen banana yoghurt till frukost igår, toppad med frön och mandlar och kakaonibs.
Mellanmål på fm: Ett äpple och en banan
Lunch: Turkisk linsgryta toppad med fetaost
Mellanmål på e.m: Kvarg med hallon och frön och kanel
Middag: En blandning av röda linser-pasta och kikärtspasta med köttfärssås och grönsaker.
Träning: En timmes rask promenad igår kväll.

Nu fortsätter jag i samma stil veckan ut! Vad har ni ätit?

 

Annonser
Det här inlägget postades i Matdagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Linsgryta och kvarg – min mat och träning senaste dagarna

  1. Sofie skriver:

    Bra jobbat! Har blivit kyckling, sötpotatis, tzatsiki, hommous osv. Försöker äta mer bra fetter så medelhavskost är riktigt gott och bra för det!

  2. Rebecka skriver:

    Åh, vad är receptet på lingsgrytan? Såg riktigt smarrig ut!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s