Dålig vecka – men så ska jag vända skutan igen

nyttig frukost

Det här var ju den första veckan av sex veckor som var ganska extrem för mig, eftersom jag kör både mitt nya jobb och bibblan och övriga uppdrag. Jag var beredd på att det skulle bli svårt men inser nu att jag verkligen måste planera mer än vanligt under de återstående fem tuffa veckorna.

Den här veckan har jag liksom inte ”hunnit med” planeringen och inte orkat promenera. Det har blivit en del bändande på reglerna för vad jag normalt brukar äta och jag har ätit mer än vanligt. Plus småätit, men inget sött som tur är! Nyss när jag drog på mig träningsbyxorna så kände jag att de har blivit tajtare (jag har visserligen mens också, men ändå). Tidigare i livet hade jag då fortsatt på ett negativt spår och så småningom låtit det spåra ur. Nu kommer jag i stället direkt att korrigera detta. Bra va!

Jag har trots allt ätit bättre denna vecka än någon vecka innan min stora livsstilsförändring i februari, men har också väldigt lätt att gå upp i vikt. Jag måste helt enkelt planera under de här veckorna. Efter det så kommer min tillvaro innebära tid att prova massa nya goda sallader och frukostar och maträtter och så. Men nytänkandet får stå tillbaka i en dryg månad till förmån för hälsan. Jag har även bestämt att jag äter gröt till frukost varje vardag under dessa återstående fem veckor. Så kan jag prova roligare frukostar på helgerna. Hursomhelst, här är min plan. Kanske kan någon mer inspireras av den nu i efter-semester-tider?

* Idag ska jag handla hem härliga frukter och grönsaker och morötter plus kvarg och frysta bär. Detta brukar hjälpa mig enormt! Då ser jag till att alltid ha morot + äpple i väskan.
* Jag ska nu planera in tider i kalendern för tre styrketräningspass kommande vecka och kommer köra ett onlinedanspass. Jag kommer också planera in klockslag för promenader kommande vecka. Orkar jag inte gå en timme så går jag en halvtimme vissa dagar. Det är bättre än att inte gå alls.
* I morgon ska jag laga storkok! Inga superhärliga rätter men ändå så att jag har matlådor för hela veckan. Det blir turkisk linsgryta, vitkåls- och köttfärsgratäng plus bönpasta eller kikärtspasta med köttfärssås. Så gör jag en stor sallad i morgon som jag kan plocka av och ta med i separat matlåda under veckan. Då slipper jag hamna i situationer där jag är helt slut och äter en färdigrätt eller någonting ogenomtänkt.
* Jag ska göra en matsedel för kommande vecka, som jag kommer hålla mig till ganska strikt.

På det här sättet så vänder jag skutan innan det har hunnit bli några större negativa effekter. Och nu, efter att ha klickat på publicera, ska jag sticka och styrketräna. Jag är ganska stolt över mig själv! Återkommer i veckan med daglig matdagbok, vilket jag kommer göra under de här fem veckorna.

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Planering och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dålig vecka – men så ska jag vända skutan igen

  1. Helena skriver:

    Heja! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s