Mina 5 bästa tips för att avstyra sötsuget


Teckning ritad av mig.

Om jag nu äter för mycket (det händer ibland!) så är det aldrig så att jag faller tillbaka och äter socker. Då är det annat jag äter för mycket av – redig mat, yoghurt, frön och sådant. När jag har varit inne i perioder då jag ätit socker (längesen nu) så vill jag inget annat än att slippa det. Att vara sockerberoende är inte samma sak som att råka äta lite för mycket choklad på lördagskvällen eller ta för mycket kladdkaka när man blir bjuden. Att vara sockerberoende är att, som tjejen på illustrationen ovan, aldrig bli lämnad ifred. Det finns förstås olika grader av sockerberoende. För mig har det varit på den nivån att jag vill äta choklad från tidig morgon till sen kväll. Det kan låta som att jag överdriver men det gör jag inte. Jag har ofta kunnat börja köpa choklad på morgonen innan jobbet och ätit den i smyg på pendeltåget eller bussen. Sedan har det fortsatt.

Mina dagar bestod av extrema dippar av trötthet och orkeslöshet, följt av pigga stunder när jag fyllt på med en rejäl dos socker. Jag har skrivit ganska mycket här i bloggen om sockerberoende och kommer säkerligen berätta mer om det andra gånger. Men nu är jag ju fri från sockret (jag kör inte hardcore utan frukt och potatis och så som vissa gör pga blir inte alls triggad av sådant) och tänkte dela med mig av mina fem bästa tips för att avstyra sötsuget:

1. Vänta!

Tvåminutersmetoden kan låta så sjukt banal men den ska inte underskattas. Min egen bästa metod mot sötsug är bara att vänta. Landa i situationen: Okej, nu vill jag ha socker. Varför vill jag det? Kan jag göra någonting annat i stället? Kan jag prova att först äta en näve mandlar eller ett äpple eller morot och se om det blir bättre? Oftast går det värsta suget över efter en liten stund och har du bestämt dig då så kan du avstyra monstret i magen.

2. Ät dig mätt

Som vid så många andra tillfällen så har min lösning även här varit att äta mig mätt. Går jag och är hungrig så kan jag fortfarande bli sötsugen. Och äter jag socker så går jag upp femton kilo på några månader (ej överdrift). Alltså är det bättre om min viktnedgång går långsammare, ifall det kan få mig att skippa sockret. Äter jag mig mätt på redig mat så står jag mig till mellanmålet utan problem. Krävs det oändliga mängder grönsaker till varje måltid för att du ska bli mätt (som det ofta är för mig)? Det gör ingenting. Oändliga mängder grönsaker är bättre än oändliga mängder choklad eller kakor.

3. Eyes on the prize

I ”Kalle och chokladfabriken” med Johnny Depp så är det en mamma som säger till sin dotter: ”Eyes on the prize honey, eyes on the prize”. I det sammanhanget blir det mest lite extremt, men när det gäller sötsug så är det BÄST. Du minns de där två minuterna som du ska stå emot suget? Under de minuterna kan du fundera på din målbild. Känslan av att kunna köpa en storlek mindre, känslan av att orka springa till bussen, känslan av en bättre hy eller vad det nu kan vara som motiverar dig. Fokusera stenhårt på det, visualisera hur din kropp kommer kännas och må. Också sjukt banalt (alltså allt som andas KBT är inget för mig!) men det här funkar för mig, särskilt när jag har börjat gå ner lite och vissa kläder blir för stora.

4. Promenera

Om du har möjlighet att promenera när sötsuget slår till så är det ett jättebra tips. Att gå raskt i minst en halvtimme får ofta sötsuget att självdö. Jag blir ofta supermotiverad och glad under mina promenader eftersom jag blir påmind om hur bra jag mår av att röra på mig och hur skönt det är att kroppen inte längre gör lika ont som förut.

5. Ät mat

Om inget annat hjälper så får du helt äta någonting annat när sötsuget är som värst. Något som inte triggar dig ännu mer, men som kan fylla magen. Jag nämnde morot osv tidigare. Om sötsuget ändå kvarstår, ät någonting mer rejält. Det tar ca 14 dagar för det mest akuta sötsuget att försvinna om man är sockerberoende. Om du är precis i början så ät så mycket du vill! Det gör inget om du går upp lite under dessa två veckor, så länge du avstår från socker. Så gjorde jag och det funkade. Så fort jag blev sötsugen så åt jag någonting annat. Efter ca 14 dagar var suget inte lika akut och då kunde jag minska ner en liten aning på det jag åt (men inte för mycket – jag måste ju fortfarande hålla mig mätt för att orka fortsätta!).

Hoppas dessa tips kan vara till nytta för någon.

Annonser
Det här inlägget postades i Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mina 5 bästa tips för att avstyra sötsuget

  1. BRA och enkla råd 🙂
    GLAD fredag önskar jag dig!

  2. Marina skriver:

    Jag lägger gärna till 6) ät kromtillskott 😉 Det är ett sätt att mota-olle-i-grind och inte få sötsuget från början.

  3. Susanne skriver:

    Hej
    Suveräna tips! Och som alltid tycker jag väldigt mycket om det du skriver, din härliga balans.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s