Så fick jag ordning på maten i vardagen

Tidigare hade jag ständigt problem med maten i vardagen. Jag fick inte ihop det helt enkelt och ofta slutade det med mindre bra lösningar, som onyttig kafémat eller typ färdigrätter osv. Jag har alltid haft (och har fortfarande) svårt att hantera hunger i vardagen och måste därför ha lite strategier för att inte hinna bli för hungrig. Jag har några olika metoder nu. Om inte den ena funkar, så funkar den andra osv. Tänkte dela med mig av dessa. Med andra ord, ett inlägg jag själv hade behövt läsa för åtta månader sen!

1. Planering

Att planera maten kan låta enkelt i teorin men det kräver också att man lägger ner lite tid på det. Jag planerar inte min mat varje vecka numera (när jag inte gör det så tar jag till någon annan av punkterna nedan). Men när jag planerar maten gör jag så här: Jag sätter mig med mina recept och mina kokböcker och så väljer jag ut rätter och gör en matsedel helt enkelt. Frukost, lunch och middag för en vecka (då brukar jag passa på att planera in träningen också). Räkna med att detta får ta typ 30-45 minuter. Sedan handlar jag hem ALLA ingredienser till matsedeln. Oftast brukar jag vid dessa tillfällen handla mat på nätet och få hem den till dörren, för att slippa släpa hem så mycket på en gång. För ytterligare flexibilitet så väljer jag att se dessa matsedlar som en lös inspiration, snarare än att jag måste följa dem. På så sätt känns det inte som ett misslyckande om jag gör avsteg från planeringen.

2. Ha ingredienser hemma!

Om jag inte har matsedel en vecka, eller faktiskt nästan alltid, så försöker jag ha ingredienser hemma som gör att jag alltid kan svänga ihop något eller ta något fort. Turkisk lättyoghurt, frukt, massa olika grönsaker, röda linser på tetrapak, kikärter på tetrapak, mandlar, olivolja, citron, kryddor, proteinkällor (mozzarella, halloumi, chèvreost, eller ibland nötfärs osv), ägg. På så sätt kan jag alltid göra till exempel bananpannkaka, en god sallad, omelett eller äta frukostmat som huvudmåltid (fiberhavregrynsgröt eller yoghurt med frön och frukt). Genom den här metoden behöver jag aldrig stå och kolla in i en gapande kyl och känna att jag måste slänga allt jag har för händerna för att omedelbart köpa färdig snabba-kolhydrater-mat och vräka i mig.

3. Se till att ha en akutlista i huvudet

Tidigare hade jag aldrig kommit på tanken att svänga ihop en sallad när akut hunger slog till. Numera vet jag att det ändå inte tar mer än en kvart att skära och blanda ihop paprika, grönsallad, babyspenat, gurka, morot, rödkål, rödlök, ev avokado och slänga i lite färdigkokta röda linser plus steka på halloumi eller skära mozzarella. Lite olivolja, flingsalt och citron på det så har jag en härlig stor och mättande måltid. Tidigare hade jag inte ens det tänket, så att säga. Och orkar jag inte göra en sallad så kan jag slänga ihop en caprese, eller omelett, eller någon av de andra akuträtterna jag numera alltid har i bakhuvudet.

4. Matlag

I vintras var jag ju med i ett matlag med två tjejer till. Vi sågs var tredje vecka hemma hos en av tjejerna och lagade tre rätter, femton portioner av varje rätt. Med sig därifrån fick vi femton matlådor var att fylla frysen med! Tyvärr har det runnit ut i sanden men förhoppningen är att vi ska börja igen i augusti. Kontinuitet är nyckeln här, att faktiskt ses var tredje vecka. Vi åt inte ihop eller så utan handlade snabbt tillsammans och lagade sen koncentrerat de tre rätterna. Har man möjlighet att göra detta så är det verkligen ett hett tips! Vi lagade t ex matvete med kyckling och fetaost och spenatstuvning, lchf-lasagne, och annat gott.

Nu har jag ju bara gått in på det rent praktiska. För inspirationens skull har jag andra knep, såsom att vara tillåtande mot mig själv (dock ej på ett destruktivt sätt), att äta färgglatt och varierat, att ofta prova nya rätter och så vidare.

Det här är ju väldigt basic tips som de flesta säkert redan har koll på, men för mig har de varit guld värda! Utan dessa strategier så hade jag inte klarat att komma igång med viktnedgången, det är helt säkert. Har jag glömt något?

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Min hälsoresa, Planering, Viktnedgång och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Så fick jag ordning på maten i vardagen

  1. Samuel skriver:

    Bra inlägg, tänkvärda tips. Lycka till även i fortsättningen! Läs min blogg om ni vill den handlar om allt möjligt med hälsa, livskvalitet, njuta. http://www.accuracyandlifequality.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s