7 grejer som har varit avgörande för min viktnedgång

Jag har ju skrivit en del om min livsstilsförändring. Jag bloggade här länge innan jag faktiskt började få resultat på våg och måttband. Till slut hände det dock! Men vad var det egentligen som blev avgörande för min viktnedgång (och som kommer vara det även fortsättningsvis – jag har 20 kilo kvar att gå ner)? Här är 7 sådana grejer:

1. Jag utgår från kärlek till mig själv – i stället för kroppshat

Jag har levt i 31 år och avskytt min kropp åtminstone hälften av tiden. Jag kan nog aldrig lära mig att älska min kropp (men vem tusan gör det – egentligen?) men däremot kan jag ju känna att jag ska vara snäll mot mig själv. Är jag snäll mot mig själv när jag äter massa skitmat som gör mig trött, eller när jag sitter stilla och får ont i lederna i stället för att promenera? Nej, det tycker inte jag. Är jag snäll mot mig själv när jag efter bästa förmåga försöker stärka min kropp och äta mat som gör mig pigg, glad och inspirerad? Ja! PS: När det gäller förhållandet till kroppen så blir jag väldigt stärkt av att följa fettpositiva konstnärer och personer på instagram. För även om jag gör den här förändringen så är det ju skönare när min tjocka kropp avdramatiseras i detta skeva-skönhetsideal-samhälle!

2. Jag äter färgglatt och varierat

Vissa dagar blir det omelett eller gröt. Livet går inte alltid att få ihop. Det är ju också en del av det här, att det för mig personligen inte GÅR att äta smashing sallader varenda dag. Men i mycket högre utsträckning än tidigare så äter jag hemlagad, nyttig, färgglad och härlig mat. Tidigare var det massa mat jag inte ens ville prova, eftersom jag hade fått för mig att jag inte tyckte om den. Numera äter jag lax, vegetariskt, avokado, nya grönsaker, nya röror, nya smakkombinationer, kött ibland. Jag försöker variera någorlunda. Det är härligt att äta färgglad mat, den smakar liksom lite godare när den är i många färger. Och så betyder det också ofta att den är bra för kroppen.

3. Jag äter mig mätt – och äter hur mycket grönsaker jag vill.

Ibland när jag ser människors tallrikar numera så tänker jag: Men HUR kan den människan bli mätt? De har två gröna salladsblad och en tjock bit gurka till sin pyttelilla matportion. Inte så kul och inspirerande? Sen jag kom på att jag kan ÖSA på med grönsaker så blir jag mättare. Då står jag mig bättre mellan måltiderna och risken minskar att jag ska småäta massa skit. Gör jag en sallad till mat så innehåller den inte bara halvtrist isbergssallad, simmig tomat och gurka plus protein. Vad är det för mat? I stället försöker jag ha massa olika färgglada grönsaker, proteinkälla, någon god röra, lite frön och olivolja plus flingsalt. Om jag äter för lite så tröttnar jag i längden.

4. Träningsglädje – inte träningsångest

Orkar jag inte promenera en dag av sju – vad gör det om hundra år? Vill jag sova i stället så sover jag. När jag går och tränar blir det därför numera dels för att jag vet att jag kommer må bra efteråt, men också för att det faktiskt är skönt att låta kroppen jobba. Och för att jag vet hur mycket bättre min kropp mår nu än innan jag styrketränade. Jag är ingen tävlingsmänniska och helt ointresserad av sport (100 procent ointresserad!) så jag har fått hitta andra ingångar på träningen: Jag försöker observera hur glad jag blir efter ett hårt streetdance-pass, hur mycket starkare jag känner mig än innan jag styrketränade och hur skönt det är att sätta mig i soffan och rita efter en riktigt rask promenad. Inte ångest, utan glädje!

5. Jag räknar hellre färger än kalorier

Jag har övergett allt vad quickfix-metoder och kosthållningar heter efter oändliga år av seriöst jojobantande. Aldrig mer räkna kalorier, aldrig mer undvika massa livsmedel och vara strikt, aldrig mer dricka pulverdieter som är så äckliga att de gör mig spyfärdig. Som sagt – en livsstilsförändring för mig ska inte handla om något tillfälligt och späkande, utan något inspirerande, glädjefyllt och långsiktigt. Därför räknar jag, lite tillspetsat, hellre mängden färger på min tallrik än mängden kalorier.

6. Promenaderna

Jag kan inte nog understryka hur stor skillnad promenaderna gör. En vecka när jag har gått varje dag, eller nästan varje dag, jämfört med en vecka när jag inte har gjort det. Det kanske inte alltid syns stor skillnad på vågen men oftast sover jag bättre och är gladare och piggare!

7. Skynda långsamt

Jag har inget tålamod men har ändå bestämt mig för att den här viktnedgången får ta sin tid. Om jag inte hade tänkt så, så hade jag kanske inte gått ner 14 kilo sen i höstas och 10 sen i februari. Stress och viktnedgång är ingen bra kombination. Därför har jag under våren lärt mig laga mat (jag har inte kunnat det innan!), lärt mig planera, tagit ett steg i taget. Om jag inte går ner en månad så gör det ju inget om jag ändå äter bra, god, härlig mat och rör på mig. För den som inte räknar kalorier kan det bli så. Vissa dagar kanske man får i sig lite för mycket (även om man äter bra) men i slutändan mår ju kroppen bättre av det.

Det finns mycket mer att ta upp men jag nöjer mig så här idag. Hoppas någon kan bli inspirerad! Följ gärna min matdagbok på instagram (jag är dålig på att uppdatera den ibland men ibland kommer jag igång!) – jessicasviktigamal

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Viktnedgång och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till 7 grejer som har varit avgörande för min viktnedgång

  1. Karoline skriver:

    Du tänker så klokt och är en riktigt bra förebild. Tack för att du delar med dig.

  2. Carro skriver:

    Väldigt bra punkter! Särskilt 1:an.

  3. karin skriver:

    På den svartvita bilden ser du ut som Birgitte Bardot
    du liknar henne ibland. Bra va?

  4. My skriver:

    Kan tipsa om en jättegod maträtt som maken gjorde idag:

    https://www.landleyskok.se/recept/kyckling-i-ugn-med-lins-och-champinjonsallad.html/

    Vi serverade rätten med kokt broccoli till som vi smulade 1/4 dels pkt fetaost över. Allt blev riktigt färgglatt på tallriken så kändes lite som ett recept du ev. skulle kunna gilla om du äter svamp.

  5. Lena skriver:

    Tack för inspiration! Du är så duktig, hoppas jag kan bli det med

  6. Ann skriver:

    Det är stora framsteg! Förändringar andra tankesätt jag tycker det är duktigt. Blev konfunderat är det 24kg totalt!?Du skrev 14 kilo sen i höstas och 10 sedan februari helt otroligt bra!

    • Jessica Johansson skriver:

      Nej haha, det är totalt 14 kilo ca, nu har jag inte superkoll på siffrorna just nu. Men ca 14 kilo sen i höstas varav ca 10 sen februari. Jag är nöjd ändå, har som sagt ingen brådska ner i vikt. 🙂

  7. Madde skriver:

    Den viktigaste punkten. Var snäll mot dig själv, och den har du med. 🙂 För mig funkar det bäst då jag inte har förbud utan njuter av allt det jag gör och äter. Inga dåliga samveten här inte ändå funkar det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s