Min strategi för att äta bra och träna på semestern

Ett alternativ är att bara släppa allt på semestern. Jag förstår till 100 procent om man har behov av det, att släppa alla de krav och den stress och press som omgärdar tillvaron resten av året. För mig brukar det inte bli så bra när jag släpper allt (det tenderar att öppna ett slags icke-konstruktiv gränslöshet hos mig när det gäller mat och träning. Jag tränar inte alls då, och äter inte bra). Därför ska jag göra precis tvärtom. Min livsstilsförändring utgår ju från ett lustfyllt perspektiv och därför tänker jag nu: Åh, semester! Det innebär tid till att prova massa god mat och träna. Men också lata mig och läsa mer än vanligt och rita och sådant så klart.

Men jag måste också ha en strategi för det här och jag tänker ungefär så här:

* Jag kommer ha mat- och träningsplanering för en vecka i taget nu på semestern, så att jag känner att jag har kontroll (jag mår bra av det när det gäller mat och träning). Sedan kan den vara mer som inspiration än att jag måste följa den slaviskt. Ibland bara orkar jag inte laga mat och då är det ju helt okej att äta gröt eller liknande! Det utrymmet måste jag ha för att inte bli galen.
* Jag har en tanke om att köra lite semesterdagbok här i bloggen. Orkar jag inte hålla det hela semestern så är det också okej, men det vore kul!
* Jag kommer promenera en timme varje morgon/förmiddag, då har man det gjort. Blir det sedan någon mer promenad så är det en frivillig bonus men då slipper jag tänka på det som ett krav. Det är ju extra viktigt t ex på landet, där det lätt blir att jag slappar till mig och bara vill sitta och rita (är ju inte precis en bada och sola-människa och dessutom ska det regna hela nästa vecka…!). Styrketränar jag på förmiddagen så kan jag gå på eftermiddagen förstås.
* Jag ska se till att alltid ha äpplen och morötter till hands, då minskar risken för spontana och svårhanterliga sötsug. Som ju faktiskt kan öka när man är ledig, enligt min erfarenhet.

Så ser min enkla plan ut!

NU HAR JAG SEMESTER I FYRA VECKOR, wihoo! Jag är superglad. Och trött. Just nu har jag bläddrat lite i den här boken som levererades från adlibris idag:

Dagens mat- och träningsdagbok:

Frukost: Frozen banana yoghurt med svart kaffe. Vi har nytt köksbord, ett fantastiskt antikt träbord med snyggt patina. Så himla nöjd. Man kan sitta två på varje långsida, vilket man inte kunde vid vårt förra bord.

Mellanmål på förmiddagen: Morot och äpple.

Lunch: Plocksallad från mataffärens salladsbar. Med massa olika grönsaker + mozzarella + olivolja och lite frön.

Mellanmål på eftermiddagen: En propud med lite pumpakärnor i.

Middag: För att fira att jag har semester gick jag och Jens till ett mysigt kafé. Förut hade jag 10 gånger av 10 tagit grillad macka vid ett sådant tillfälle men idag körde jag en sallad med halloumi och bulgur. Stolt är bara förnamnet!

Träning: I morse promenerade jag raskt en timme medan jag lyssnade på (för mig) peppande musik såsom svensk hiphop, David Bowie och Lars Winnerbäck. Glädjen och motivationen som en sådan promenad kan fylla mig med går inte att överskatta.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min strategi för att äta bra och träna på semestern

  1. Ann skriver:

    Undrar vad som händer eller varför det uppdateras så sällan på ditt insta konto Jessicas viktiga mål?

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag nämnde det i bloggen häromdagen, att jag har kommit ur det lite. 🙂 ha tålamod så börjar jag igen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s