Så slutade jag småäta

Min frukost från häromdagen – acai bowl, så gott! – får illustrera det här inlägget.

Jag har nog alltid småätit väldigt mycket. Lite nötter här, lite sötsaker där, lite brödbitar här och där. Nackdelen med att småäta är att det känns som att man inte har ätit så mycket men om man sätter sig ner och plussar ihop allt man stoppat i sig under en dag så blir det alldeles för mycket (åtminstone för mig som vill gå ner i vikt). Jag har upplevt att jag också ”glömmer” vad jag har ätit när jag småäter. Jag minns liksom de stora måltiderna men glömmer att jag visst klämde i mig en påse nötter där vid tre också.

Att ha slutat med småätandet är garanterat en viktig bidragande orsak till att jag gått ner i vikt utan att räkna kalorier eller hålla mig till en viss kosthållning. Dessutom får jag inte längre sådana där extrema dippar under dagen. Blodsockret håller sig på en jämnare nivå. Jag har mina fasta måltider på fasta tider och däremellan äter jag ingenting. På extra hungriga dagar äter jag kvällsmål men försöker att undvika det eftersom det lätt drar iväg. Det krävs ju under själva viktnedgångsprocessen att man är lite extra medveten, och där hjälper det att fota all min mat. Då ser jag svart på vitt vad jag har stoppat i munnen under dagen.

Så, hur slutade jag småäta? I början var det väldigt jobbigt, det krävdes att jag stannade upp varje gång innan jag åt och tänkte efter. Tvåminutersmetoden hjälpte mig då. Det går fortfarande inte på räls. Jag får ofta en impuls att äta som jag måste stå emot. Fem nävar nötter utspritt under en dag (utöver de vanliga måltiderna som för mig innebär frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag) blir helt enkelt för mycket. Även om det kanske inte gör att jag går upp i vikt så gör det inte att jag går ner.

Så här har jag gjort:

x Jag fotograferar min mat för att få koll.
x Stannar upp och tänker efter innan jag äter: ”Är det här ett av mina mål under dagen?” Om svaret är nej så försöker jag stå över.
x Jag undviker snabba kolhydrater och försöker äta mycket och färgglad mat. På så sätt åker blodsockret inte bergochdalbana.
x Jag försöker äta mig mätt vid mina fem måltider under dagen och blir jag superhungrig så knaprar jag på en morot eller ett äpple.
x Vanans makt är stor – efter en tid så var jag inte längre sugen på att småäta. I början krävdes en betydligt större ansträngning än nu.

Hur är ditt förhållande till att småäta?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Så slutade jag småäta

  1. Åsa skriver:

    Å, jag småäter alldeles för mycket! Är inte särdeles överviktig utan kämpar med att komma i bättre form efter graviditeter. Jag går i skefferiet och rotar och tänker – bara en liiiiten bit till, av vad det nu kan vara som finns där och jag VET att jag inte borde men tänker ”jo, men en liten bit gör ju inget.”
    Skärmdumpade dina punkter här och ska börja jobba med detta NU! Tack!

    • Jessica Johansson skriver:

      Kul, missa inte heller punkterna som en annan läsare tipsar om här i kommentarsfältet. 🙂

  2. Susanne Andreasson skriver:

    Väldigt bra skrivet! Har bara följt dig en kort period men ditt förhållningssätt till att vilja gå ned i vikt för att må bra, och inte bara förlora kilon, är super härligt. Fortsätt på det viset! Det ger mig en suverän inspiration.

  3. Elin skriver:

    låter ju bra med 5 måltider och jämnare blodsockerkurva. Just nu är jag lite krasslig men när jag är piggare så försöker jag faktiskt välja småäta sådant som inte drar i väg kalorier

  4. Liz skriver:

    Man kan även ställa sig frågorna:
    Varför vill jag äta detta? Är jag eg trött, ledsen, hungrig osv?
    Måste jag äta detta eller kan jag äta något annat?
    (Om man eg är hungrig något som mättar bättre. Eller ersätta det mot något bättre snacks)
    Måste jag äta detta eller kan göra något annat istället för att äta?
    ( Som också får mig att må bättre, om man är ledsen t ex.)
    (Eller bara få tankarna på annat så suget går över om man har neutral sinnesstämning)

  5. m skriver:

    Bra tips i ditt inlägg och kommentarerna! Jag tror att jag har påverkats hårt av den gamla devisen att man ska äta lite och ofta, och dragit den lite väl långt. Det är ett jäkla småätande, otaliga gånger per dag. Det är nog dags att ta tag i det, inte minst för tänderna, en av hälsoaspekterna som får alldeles för lite uppmärksamhet i dag, tror jag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s